První jízda: S MINI JCW na brněnském okruhu

Autor: Pavel Srp - 16. 6. 2015


MINI představuje nové modely John Cooper Works (JCW), to nejsilnější a nejrychlejší, co je aktuálně v nabídce. Vyrazili jsme si je prohlédnout a projet na brněnský okruh. Připraveny pro nás zde byly modely MINI JCW, MINI Paceman JCW a MINI Countryman JCW.

MINI-Paceman-Countryman-JCW-John-Cooper-Works-Brno-p1

Nová generace MINI JCW je větší – do délky narostla o 160 mm (3 874 mm), do šířky o 44 mm (1 724 mm) a rozvor se protáhl o 28 mm (na 2 495 mm). Hmotnost 1 290 kg však zůstala zachována. Nová generace ale přináší mnohé technické novinky a inovace, které nejen podpoří komfort, ale také auto zrychlí. Novinkou je tak například Head-up displej, adaptivní tempomat, asistent rozpoznávání dopravních značek, audio Harman Kardon nebo novinka v podobě infotainmentu MINI Connected a další. Těmi zásadnějšími novinkami, které ocení zejména řidiči, jsou přepracovaný stabilizační systém (DSC) s dynamickou kontrolou trakce (DTC), adaptivní a aktivně řízené tlumiče nebo elektronická uzávěrka diferenciálu (EDLC). O bezpečné zastavení se postarají výkonné brzdy Brembo.

Zvýšen byl také objem i výkon motoru. Pod kapotou se nachází dvoulitrový jedním turbodmychadlem TwinScroll přeplňovaný čtyřválec o výkonu 170 kW/231 koní (+15 kW) a s 320 Nm (+40 Nm) točivého momentu, který je k dispozici už od velmi nízkých otáček (1 250 ot./min – 4 800 ot./min). Sprint z 0 na 100 km/h je tak otázkou 6,1 sekundy s automatickou šestistupňovou převodovkou a 6,3 sekundy s manuální převodovkou (dostupná bude od srpna). Maximální rychlost má hodnotu 246 km/h.

MINI JCW je oproti Cooperu S agresivnější, ačkoliv nehraje žádné přehnané divadlo. Interiér je ale až na pár detailů a výtečné sedačky prakticky beze změn. Sedadla nabízejí skvělé boční vedení celého těla, jsou tuhá, a přesto bych se nebál v nich jet několik stovek kilometrů. Perfektní je i samotná pozice za volantem s příjemně tlustým věncem a dvěma velkými bicepsy.

MINI-Paceman-Countryman-JCW-John-Cooper-Works-Brno-p2

Po startu se ze dvou centrálně umístěných koncovek výfuku ozve hromobití, tohle auto má zvuk i zvenku! Příjemné zjištění v dnešní „zvukově impotentní době“, kdy se zvuk motoru a výfuku nahrazuje zvukem z reproduktorů nebo podobných šidítek… Stejně jako v Cooperu S, najdete i tady u řadící páky ovladač jízdních režimů, který má tři přednastavené režimy ECO, MID, SPORT měnící odezvu a reakce motoru, nastavení automatické převodovky nebo intenzitu posilovače řízení.

První jízda s MINI JCW byla doprovázena deštěm a úplně mokrou tratí, po které nás vedl instruktor. Jízda byla tedy hodně opatrná a ze začátku kola často nedokázala přenést točivý moment motoru ani na rovince, natož v zatáčce. S přibývajícími koly z trati mizela stojící voda a tempo zrychlovalo. Do plynového pedálu bylo možné se opírat více a elektronický samosvorný diferenciál dělal, co mohl. A bylo to znát! S plynem bylo stále nutné zacházet s citem, ale přední kola se zakousla do asfaltu a MINI pod plynem působivě krouhalo zatáčky. Pomáhala mu v tom i zadní náprava, která je schopná klidně i přetáčivosti. MINI JCW bylo speciálně na vodě hodně zábavné…

Zrychlování doplňoval skvělý sytý zvuk motoru, který po sundání nohy z plynu doprovázelo opakované a vcelku hlasité střílení do výfuku. Příjemná záležitost, která jízdě dodává tu správnou šťávu!

MINI-Paceman-Countryman-JCW-John-Cooper-Works-Brno-p3

Sešlápnout plynový pedál naplno ale prakticky možné, bohužel, nebylo. Stejně tak, jako vyzkoušet, jak se zakusují velké červené třmeny Brembo do brzdových kotoučů. Snad za nějakou dobu v redakčním testu…

Bylo to krátké, mokré a opatrné. Škoda. Nicméně pokračujeme přesednutím do vláčku Pacemanů a Countrymanů JCW. Nejde o novou generaci, a tak jsou jejich výkonové parametry o něco horší. Navíc jsou auta větší, těžší a mají pohon všech kol. Stejně jaké MINI JCW, jsou i tyto deriváty vybaveny automatickými šestistupňovými převodovkami, jejichž manuální řazení je o poznání zvláštnější. Zatímco „malá“ MINI mají klasická pádla, tady je to jinak. Pádla jsou tu také, ale obě se chovají „stejně“, obě po stisknutí k sobě přeřadí nahoru, od sebe potom dolů. Nesmysl, ale alespoň, že mají pro přeřazení správný směr pohybu…

I na první pohled do interiéru je jasné, že tady se automobilka nesoustředila výhradně na rychlost. Interiér je prakticky stejný jako u obyčejné verze, kterou jsme do Brna přijeli, a ani sedačky nejsou nijak sportovně tvarované. O tom, že jim chybí výraznější boční vedení, jsme se názorně přesvědčili o pár okamžiků později, hned v první zatáčce.

MINI-Paceman-Countryman-JCW-John-Cooper-Works-Brno-p4

Také motor je klidnější. Není divu, pod kapotami verzí Paceman JCW a Countryman JCW se nachází přeplňovaná jedna-šestka o výkonu 160 kW/218 koní s točivým momentem 300 Nm mezi 1 900 – 5 000 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h je u Pacemana JCW otázkou 6,8 sekundy (manuál i automat) a maximální rychlost je 229 km/h, respektive 226 km/h s automatem. Countryman JCW je ve sprintu na stovku o 0,1 s pomalejší a maximální rychlost je nižší o 3 km/h (s automatem). Zvuk motoru, respektive výfuku ale o tolik horší než u MINI JCW není, jen si do výfuku motor po ubrání plynu nestřílí.

Trať už je sušší, místy úplně suchá, takže je možné na plynový pedál zatlačit více. Zrychlení ale až tak působivé není, dokonce bych řekl, že Pacemanům JCW i Countrymanům JCW (tím jsem se vezl) chybí výkon. Také podvozek je naladěn mnohem komfortněji, auto se více naklání – což je ostatně vidět i na fotkách, ale i tak je opravdu agilní. Celkově je ale chování „velkých“ MINI klidnější a rozvážnější, i převodovka řadí pomaleji…

Ze všech JCW verzí je nicméně cítit lehkost. U „malého“ MINI je to s hmotností 1,2 tuny očekávatelné, ale u „velkých“ MINI s hmotností 1,5 tuny je to příjemné překvapení.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colalign=“left|center|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový,Nový
Značka:,MINI,MINI,MINI
Typ:,JCW,Paceman JCW,Countryman JCW
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 998 ccm,1 598 ccm,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzín,benzín,benzín
Pohon:,přední kola,4×4,4×4
Výkon:,170 kW/231 koní při 5 200 – 6 000 ot/min,160 kW/218 koní při 6 000 ot./min,160 kW/218 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 1 250 – 4 800 ot./min,280 (300) Nm při 1 900 – 5 000 ot./min,280 (300) Nm při 1 900 – 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.6 s,6.8 s,6.9 s
Maximální rychlost:,246 km/h,226 km/h,225 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická,šestistupňová automatická,šestistupňová automatická
Spotřeba benzínu (l/100 km):,7.2 / 4.9 / 5.7,10.6 / 6.1 / 7.7,10.6 / 6.1 / 7.7
CO2:,133 g/km,179 g/km,179 g/km
Objem benzínové nádrže:,44 litrů,47 litrů,47 litrů
Pohotovostní hmotnost:,1 290 kg,1 495 kg,1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,211-731 litrů,330 – 1 080 litrů,350/450 – 1 170 litrů
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru