prvni_jizda-2022-renault_megane_e-tech_100procent_elektricky- (2)

Renault představil svůj další elektromobil. Dal mu hodně zvláštní jméno a my jsme se s ním před pár dny krátce svezli. Jak se tedy s elektromobilem Renault Megane E-tech 100% elektrický (ano, to je opravdu oficiální jméno) jezdí?

Megane to je, ale není

Když si představíte „původní“ Megane a podíváte se na elektrický Megane, příliš shodných prvků nenajdete. Omezit se můžeme možná tak na to, že vzadu je stejné jméno. Jde totiž o úplně jiné auto se zcela odlišnou podvozkovou platformou, designem, ale i technikou pohonu. A protože už v nabídce jeden Megane E-Tech je – a to je plug-in hybrid – tak tohle auto se muselo nějak odlišit. Ve Francii tedy zvolil přídomek 100% elektrický.

Přečtěte si také:  Škoda představila první ostrý elektromobil. Enyaq Coupé RS iV má 300 elektrických koní a pohon všech kol

Tohle auto je od začátku vyvíjeno jako elektromobil, stojí na modulární platformě CMF-EV a je tomu přizpůsobeno vše. Baterie s kapacitou 40 kWh nebo 60 kWh jsou pod podlahou. Karoserie je co možná nejvíce aerodynamická, má zapuštěné kliky dveří a interiér je moderní, vládne mu digitální ovládání.

prvni_jizda-2022-renault_megane_e-tech_100procent_elektricky- (7)

Velkou výhodou je hmotnost tohoto auta. Vždyť s menší baterií váží jen 1,5 tuny a s tou větší o metrák víc. Může za to fakt, že karoserie dostala hliníkové dveře, které doplňují kompozitní materiály na víko kufru.


TIP: Půjčovna elektroaut


Další kilogramy ušetřil také samotný pohon. Elektromobily jsou zpravidla zadokolky, případně čtyřkolky, ale Renault Megane E-tech 100% elektrický pohání jen přední kola (čtyřkolka nebude, ačkoliv jiné modely na této podvozkové platformě jej mít budou). Na tiskové konferenci jsme se dozvěděli, že je to i z toho důvodu, aby se nemusely tahat kabely a další komponenty zepředu dozadu. To uspoří nejen hmotnost, ale i peníze.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem Citroënu C5 X ukázaly, že komfort je na prvním místě

A když už jsme u těch peněz, nejde na to Renault – zejména ve srovnání s konkurenty – špatně. Nejlevněji pořídíte Renault Megane E-tech 100% elektrický ve verzi EV40 130 a v nejnižší výbavě Equilibre (jiná se pro verzi se 40 kWh baterií nenabízí) za 890 tisíc korun. Verze s větší baterií EV60 220 startuje na 1 010 000 Kč, ve vyšší výbavě Techno zaplatíte od 1 085 000 Kč a v nejvyšší, v níž bylo i auto, který jsme jeli a které si můžete prohlédnout ve fotogalerii, začíná na 1 160 000 Kč. Všechny ceny jsou s DPH.

prvni_jizda-2022-renault_megane_e-tech_100procent_elektricky- (3)

Různé baterie, výkony, dojezd i dobíjení

V nabídce jsou dvě velikosti baterie, ale s tím se liší i výkon (synchronního) elektromotoru, dojezd, ale také rychlost dobíjení. Zatímco se slabší 40 kWh baterií dostanete auto s výkonem 96 kW/130 koní a 250 Nm. U větší baterie to bude už 160 kW/220 koní a 300 Nm. I přesto, že větší baterie dodává elektrickou energii výkonnějšímu elektromotoru, dojezd je o poznání vyšší. Se 40 kWh dojedete podle měření WLTP 300 kilometrů, u 60 kWh baterie to má být až 450 kilometrů. Reálně se dá počítat s tím, že kolem 350 – 400 kilometrů to bude, protože jsme s autem vyrazili z Prahy a běžnou jízdou jsme dojeli do Olomouce (cestou přes Hradec Králové) a po 280 kilometrech nám zbylo ještě 31 % baterie.

Překvapením je to, jak dokáže elektrický Megane hospodařit s energií. Při úplně běžné jízdě jsme s využíváním hlavně okresních silnic a dálnice dojeli se spotřebou 15,1 kWh/100 km, ale byli i kolegové, kteří se dostali na 11,8 kWh/100 km. Při zpáteční cestě jsme naopak jeli opravdu neúsporně a nedostali jsme se nad 20 kWh/100 km, tedy na spotřebu, kterou mají některé elektromobily při klidné jízdě. Jakmile se baterie vybije, přichází na řadu dobíjení. 40kWh verze zvládne nabíjení maximálně 85 kW, ta větší 60kWh zvládne dokonce až 130 kW (DC), respektive 22 kW (AC). 

Přečtěte si také:  I když má elektromobil nabitou baterii a dojezd stovky kilometrů, stejně ho nemusíte "nastartovat"

Za volantem

K aktivaci auta je třeba šlápnout na brzdu a stisknout tlačítko, což u některých jiných elektromobilů není potřeba, tam stačí jen šlápnout na brzdu a „zařadit“. Ke všem verzím je ale samozřejmě bezklíčové ovládání. Volič převodovky je podobně jako u mercedesů na pravé straně na sloupku řízení a páčka na ovládání stěračů je pod ní.

Hned při prvním zatočení si všimnete, že převod řízení je hodně ostrý a k tomu, aby auto zatočilo, stačí volantem otočit jen o trochu. Hned vzápětí si pak uvědomíte, že v kabině je opravdu příjemné ticho a prakticky není slyšet to typické pískání elektromobilů. Podle Renaultu za to může tzv. „Cocoon effect“, což je 3cm vrstva odhlučnění, která je mezi baterií a kabinou.

Přečtěte si také:  Test Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV 7DCT (2022)

V testované nejvyšší výbavě je interiér příjemně útulný a i nadstandardně vybavený. Posádka si může užívat poslech audiosystému Harmann / Kardon a zároveň sledovat navigaci na novém, na výšku orientovaném displeji infotainmentu Open R Link s vestavěným systémem Google Automotive, takže navigace probíhá přímo z Google Maps a je online. Systém je v dnešní navíc až překvapivě rychlý a stabilní.

Pro jízdu je k dispozici i několik jízdních režimů, které preferují komfort, sportovnost anebo naopak úspornou jízdu. Přepíná se mezi nimi jednoduše pomocí ovladače na volantu. Ani v jednom z režimů není reakce na plynový pedál zbrklá, zrychlování probíhá plynule, přesto je docela intenzivní.

prvni_jizda-2022-renault_megane_e-tech_100procent_elektricky- (11)

U elektromobilů je důležitá rekuperace, která nejen šetří brzdy, ale zároveň „vrací“ i část elektrické energie do baterie. I proto mají elektromobily zpravidla ve městě nejnižší spotřebu. Renault nabízí možnost nastavení intenzity rekuperace. To se provádí páčkami na volantu, která u aut se spalovacím motorem slouží k přeřazení. O tom, jakou intenzitu jste si zvolili, jste informování decentní kontrolkou v pravé části digitální kapličky přístrojů.

Základní výbava jezdí na 18″ kolech, ale všechny vyšší už dostaly dvacítky. Ani na tak velkých kolech není ale elektrický Megane nepohodlný, ba právě naopak. S pneumatikami 215/55 R20 je podvozek jistý, kola se drží asfaltu a neodskakují. Jízda se dá nazvat jako komfortní, což nakonec odpovídá celkovému naladění auta.

Přečtěte si také:  Nový skříňový model Mercedes‑Benz eVito je k dispozici s větší kapacitou akumulátorů

Závěr

První seznámení s elektromobilem Renault Megane E-tech 100% elektrický ukázalo, že jde o pohodlný a až překvapivě úsporný elektromobil. Dojezd verze s větší baterií bude při běžné jízdě kolem 400 kilometrů a nabití zabere díky 130kW dobíjení jen pár desítek minut, takže si můžete po cestě dávat krátké „zdravotní“ přestávky na odpočinek, kávu anebo čůrání.

Přidat komentář