Peugeot včera českým novinářům na zámku ve Zbirohu představil novou generaci modelu 3008. Podle tvrzení zástupců automobilky jde o zcela nový model žádný facelift, žádná modernizace. A dokazuje to samotný pohled na auto. Ze zvláštního MPV se stalo SUV.

Peugeot tvrdí, že se zaměřuje na emoce a tak své nové modely navrhuje. Zároveň tvrdí, že chce byt luxusnější značkou, čemuž přizpůsobuje použité materiály, například včetně pravého dřeva v interiéru. Na emoce cílí nejen vzhledem, ale také technologiemi, ale i možností několika vůní v interiéru. Vonné náplně se nacházejí ve schránce před spolujezdcem a je možné je měnit i v rámci změny jízdních režimů: ze “sportovní” na “relaxační” a pod.

Nová generace modelu 3008 přišla s novou karoserií, navazuje na úspěch menšího modelu 2008. Podle statistik je totiž celých 25 % vozů z celkových objemů prodejů v Evropě s karoserií SUV (mimochodem podobně to bude u 5008). I proto přijíždí nový Peugeot 3008 právě s touto karoserií. Lidé oceňují zejména vyšší posez.

prvni-jizda-peugeot-3008-16-bluehdi-120k-p2

Tenhle Francouz ale nenabízí pohon všech kol, a to ani za příplatek. Důvodem jsou prý přísná pravidla CO2, díky pohonu všech kol by se zvýšila hmotnost a tím pádem i spotřeba paliva. Očekávat můžeme pouze systém Hybrid4, který může jakýmsi způsobem pohon všech kol za určitých okolností suplovat. Do bahna nebo na výjezd sjezdovky to však rozhodně nebude. Hybridní verze by spojením elektromotoru a benzínového motoru měla přijít v roce 2019.

Spokojit se tak nyní musíme pouze s funkcí “Advanced grip control”, která mění nastavení odezvy a citlivosti plynového pedálu, stabilizace, ABS a podobně. V rámci této funkce nabízí nově Peugeot funkci “Hill Assist Descent Control”, tedy asistent sjíždění kopců, jehož minimální rychlost je 3 km/h. Aktivuje se ale pouze v neutrálu – lhostejno zda v případě manuální nebo automatické převodovky.

To, že se nový Peugeot 3008 nebojí sjet ze silnice, dokazuje také fakt, že jeho světlá výška je 219 mm a nájezdové úhly jsou vpředu 20° a vzadu dokonce 29°.

prvni-jizda-peugeot-3008-16-bluehdi-120k-p1

Nová generace Peugeotu 3008 stojí na podvozkové platformě EMP2, kterou v koncernu PSA využívá řada modelů od kompaktních jako je Peugeot 308, až po ty největší jako například užitkové modely Citroën Spacetourer a Peugeot Traveller. Mezigeneračně bylo ušetřeno až 100 kg. Podle zástupců automobilky se díky tomu, že “jsou pod kapotou tak dobré motory” ušetřilo se například na odhlučnění a podobných věcech.

Design je revoluční a do jisté míry odkazuje na menší 2008, Peugeot 3008 ale působí o poznání dospělejším dojmem. Přední části dominuje rozměrná maska chladiče s velkým logem lva a podobně velká mřížka v nárazníku. Naživo to vypadá velmi pěkně. Pěkná je také zadní část s černým pruhem pod sklem a mezi světly. Ta jsou navíc tvořena třemi svislými pruhy z diod a opět mají zobrazovat “rozzuřenou šelmu, která sekla svými drápy”. Kola mohou být až 19″, ale podobně jako BMW i3 nebo nový Renault Scénic (resp. Grand Scénic) jsou úzká a obouvají pneumatiky 205/55 R19.

Podobně revoluční je také interiér, který sází na typické umístění kapličky přístrojů až na vrchu palubní desky. Jde o nový typ i-cockpit s více než 12″ úhlopříčkou, který může být za příplatek digitální s možností změny designu. Přednastaveno je pět režimů (čtyři jasně dané, pátý je personifikovaný). Umí zobrazovat nejen stejné funkce, které zobrazují analogové budíky, ale samozřejmě také například navigaci a podobně. Vzhled zobrazení lze vybírat levým kolečkem na opravdu maličkatém volantu. Novinou je také “opravdový” adaptivní tempomat, který bude umět opravdu brzdit, nejen zpomalovat brzděním motoru jako doposud.

prvni-jizda-peugeot-3008-16-bluehdi-120k-p3

Infotainment se proměnil také. Peugeot možná často slýchal nářky, že ovládání všech funkcí výhradně skrze až 8″ displej infotainmentu není nejšikovnější a pro jednotlivé funkce přidal pod displej alespoň klasické ovladače. Nelze si sice stále přepnout stupně na klimatizaci, ale alespoň se do tohoto menu není třeba proklikat přes displej. Ovladače navíc vypadají velmi moderně, ostatně jako celý interiér. Samozřejmostí je možnost propojení a zrcadlení mobilního telefonu “Mirror Screen” skrze systémy MirrorLink, Apple CarPlay nebo Android Auto (dostupný během roku 2017).

O příjemnou atmosféru na palubě se stará nejen již zmíněná vůně skrze systém “i-Cockpit amplify”, ale také například audiosystém Focal s až 10 reproduktory včetně zesilovače a subwooferu. Interiér prosvětlí panoramatické střešní okno (za příplatek), které se nově dá také vyklopit nebo odsunout – dříve šlo pouze o neotevíratelné sklo. Pasažéři na předních světlech se mohou po cestě nechat namasírovat. Vybírat mohou z pěti programů a o jejich pohodu se bude starat 8 masážních bodů. Materiály v interiéru mohou být opravdu kvalitní, kromě pravého dřeva to mohou být také materiály jako kůže, Alcantara nebo hliník a podobně.

Pod kapotou žádné výrazné změny nejsou, v nabídce jsou již dobře známé motorizace – dvě benzínové a tři naftové – s výkony od 120 do 180 koní. Vrcholem nabídky je sportovní výbava GT, výhradně do níž se nejsilnější naftový agregát montuje. 

prvni-jizda-peugeot-3008-16-bluehdi-120k-p4

Pro první seznámení jsme si vybrali vstupní naftový agregát 1.6 BlueHDI 120k S&S FAP MAN6. To znamená čtyřválec s objemem 1,6 litru s výkonem 120 koní, systémem Start/Stop, filtrem pevných částic a manuální šestistupňovou převodovkou.

První dojmy po nastartování motoru jsou pozitivní, motor si jen tak někde zpovzdálí jemně klape, do interiéru se jeho zvuk a ani vibraci nijak nepřenášejí. Uslyšíte jej až v záběru, ve vyšších otáčkách. Z tohoto pohledu je tedy vše v pořádku, ale jak se s motorem jezdí? 120 koní není příliš mnoho, Peugeot 3008 je poměrně velké auto a váží minimálně 1 375 kilogramů. Jenže točivý moment je 300 Nm a je k dispozici od 1 750 ot./min a to rozhodně není špatná hodnota.

Motor není třeba příliš vytáčet, reaguje vcelku ochotně. Pokud máte rádi klidnou jízdu, jde o skvělou volbu, pokud občas rádi přišlápnete plynový pedál, ani tak nemusí jít o špatnou volbu. Jasné ale je, že v takovém případě lépe poslouží silnější motorizace. Naladění je spíše komfortní, auto se v zatáčkách docela naklání. S rozbitými silnicemi si však umí poradit skvěle a přitom v tichosti. Jízdu ale trochu kazí řazení převodovky bez jakéhokoliv mechanického odporu a velmi přeposilované řízení.

Peugeot 3008 nové generace lze objednávat již nyní a základní cena je stanovena na rovných 510 tisíc Kč. Kompletní ceník s technickými údaji je ke stažení ZDE.