Nová generace Opelu Astra sbírá úspěchy a ocenění jako na „běžícím páse“, po celé Evropě vyhrává tituly anket Auto roku, v České republice skončila na druhém místě. Už v dubnu na trh přijde praktičtější kombi verze nazývaná Sports Tourer, se kterou jsme se byli krátce svézt v Portugalsku.
Verze kombi mají u Opelu dlouhou tradici. Přicházející desátá generace Astry má na co navazovat, vždyť první kombi automobilky Opel Kadett Caravan se na trhu objevil už v roce 1963 a z výrobnách linek dosud sjelo více než 24 milionů modelů Opel Kadett a přibližně 5,4 milionu verzí kombi Opel Astra všech generací. Prodej pětidveřového hatchbacku a kombi verze ST je přibližně půl na půl, pro automobilku je to tedy velmi důležitý model.
V nové generaci Astra výrazně zhubla, v závislosti na verzi může jít až o 190 kg, ušetřilo se prakticky na všem, od karoserie, přes elektroniku až po sedadla. Úspora hmotnosti se projevila nejen na lepší dynamice,ale také na nižší spotřebě paliva. K tomu výrazně pomáhá i skvělý koeficient odporu vzduchu jen 0.272.
Mezigeneračně Astra své rozměry prakticky nezměnila, vnější rozměry se liší jen v milimetrech, přesto v interiéru narostla v řádech centimetrů (například místa pro nohy vzadu je o 28 mm více, o 26 mm vyšší je také vnitřní výška vpředu).
Narostl i zavazadlový prostor. V základním uspořádání nabízí objem 540 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste až na 1630 litrů. Zadní sedadla se dají jednoduše sklopit páčkou přímo ze zavazadlového prostoru a opěradla mohou být na přání dělená v poměru 40:20:40. V nabídce je též mnoho fixačních prvků (Opel je nazývá FlexOrganizer) zahrnujících kolejnice s pojízdnými zábranami, háčky na tašky i síťový program. Ani jedním z těchto prvků však naše Astra vybavena nebyla. Novinkou je také automaticky (a elektricky) otevírané víko zavazadelníku, stačí pouhý pohyb nohy pod zadním nárazníkem, podmínkou je však bezklíčkové ovládání vozu.
Interiér se od pětidveřového modelu neliší. Stále nabízí skvělý posez i nová ergonomická sedadla s certifikátem AGR. Opel se chlubí tím, že jde o sedadla, která jako první ve třídě kompaktních automobilů nabízejí nejen vyhřívání, ale také odvětrávání, elektrické ovládání s pamětí, ale i masáž. A sedí se v nich báječně, díky nastavení v až 14 směrech si je můžete přizpůsobit přesně tak, jak chcete a potřebujete. I zadní cestující si mohou užívat funkcí, které jsou běžné dostupné až ve vyšších segmentech – zadní sedadla mohou být vyhřívaná.
Opel sází v nové Astře na konektivitu. K dispozici je telematický systém a mobilní internet Opel OnStar. Ten je zatím dostupný ve 13 zemích, v druhé polovině letošního roku by se měl rozšířit o dalších 6 zemí včetně České republiky, kde zatím nefunguje. Samozřejmostí je také systém IntelliLink, s nímž lze prostřednictvím aplikací Android Auto nebo Apple CarPlay propojit smartphone. Pro ovládání multimédií a navigace, ale i zobrazování informací je k dispozici dotykový displej o velikosti až 8 palců.
Pod kapotu nové Astry se dostaly moderní přeplňované (výjimkou je základní atmosférický čtyřválec 1,4 l) motory s výkonovým rozpětím od 70 kW/95 koní do 147 kW/200 koní. Nejnovějším přírůstkem je agregát 1.6 BiTurbo CDTI s výkonem 118 kW/160 koní a s točivým momentem 350 Nm. Podle automobilky spotřebuje v kombinovaném režimu jen 4,1 l/100 km. A právě tento motor poháněl i naše auto.
Motor je i po startu poměrně tichý a kultivovaný, při jízdě pak nabízí nadprůměrnou dynamiku a velmi celkově se s ním velmi příjemně jezdí. Je spojen výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, která by sice mohla být (zejména při řazení třetího rychlostního stupně) o něco přesnější a mohla by mít „mechaničtější odezvu“ . Ono však díky naladění motoru není třeba často řadit. Motor má již v 1250 ot./min k dispozici 320 Nm točivého momentu a už od 1500 ot./min nabízí maximálních 350 Nm. Ve 4000 ot./min přichází ke slovu maximální výkon. Po překonání této hranice už motor nic moc nepředvede, ale i tak to stačí na to, aby se s třetím rychlostním stupněm auto pohybovalo v pohodě přibližně od 40 do 130 km/h.
To vše je možné zejména díky dvoustupňovému přeplňování. V nízkých otáčkách se o přísun vzduchu stará menší turbodmychadlo s variabilním naklápěním lopatek, které se později odpojí a nahradí ho větší turbodmychadlo s pevným nastavením lopatek. Podle mého názoru jde o jeden z nejlepších maloobjemových naftových motorů současnosti.
A potvrzuje to i spotřeba paliva. Ačkoliv šlo o první krátké seznámení v délce cca 200 kilometrů, při němž jsme rozhodně nejezdili s důrazem na spotřebu paliva, a pohybovali jsme se v poměrně kopcovitém terénu, výsledné hodnoty spotřeby paliva, které zobrazoval palubní počítač, nás mile překvapily. Pohybovali jsme se mezi 5 a 6 l/100 kilometrů.
Slova chvály zaslouží také podvozek. Ačkoliv portugalské silnice se co do kvality s těmi českými nedají srovnávat – díry, aby tu člověk pohledal – přesto jsme alespoň nějaké propadlé kanály potkali. Auto je přejelo s jistotou, v tichosti a nijak ho to nerozhodilo. Podvozek je – stejně jako celé auto – příjemně tuhý a jistý a dokáže podržet i na silnicích klikatících se podél kopců.
První seznámení s novou Astrou ST v nás zanechalo velmi dobré dojmy, prakticky jsme nenašli žádný výraznější nedostatek. Uvidíme, jak se auto projeví při klasickém delším týdenním testu. Nutno ještě dodat, že ani kombi verzi nechybějí skvělá adaptivní LED Matrix světla, s nimiž Opel v této třídě také slaví prvenství. Ze showroomu s nimi odjíždí třetina Aster.
Příplatek za kombi je oproti pětidveřovému hatchbacku jen 25 000 Kč. Základní cena Astry ST s atmosférickým motorem 1.4 litru o výkonu 74 kW/100 koní startuje na (akčních) 344 900 Kč, Astra ST s novým tříválcem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo o výkonu 77 kW/105 koní stojí minimálně 374 900 Kč. Za nejdostupnější vznětový model 1.6 CDTI o výkonu 70 kW/95 koní zaplatíte minimálně 419 900 Kč a konečně testované naftové biturbo začíná na částce 554 900 Kč.