MINI mělo v loňském roce pořádně napilno, protože takřka kompletně obměnilo svou nabídku. My jsme se teď posadili za volant posledních dvou novinek, kterými je nové pětidveřové MINI a elektromobil MINI Aceman. Pětidveřové MINI Cooper S Pětidveřové MINI navazuje na třídveřový model, který už se nějakou dobu prodává, ale jeho praktičtější verze přichází do prodeje teprve nyní. Designově se z čelního a zadního pohled od třídveřové verze neliší, liší se ale samozřejmě zboku, protože je delší (rozvor náprav se prodloužil o 72 mm a karoserie o 172 mm) a přidává další pár dveří. Rozměry pětidveřového modelu říkají, že délka je 4036 mm, šířka 1744 mm a výška 1464 mm, Jsou to rozměry, které jsou velmi podobné předchůdci. [irp] Navíc na první pohled poznáte, že tohle je MINI. Ponechalo si typickou přední část s kruhovými světlomety (navíc s individuálně nastavitelnou grafikou světel denního svícení) a vzadu má o něco jiné světlomety, které ale stále obsahují odkaz na britskou vlajku. I jejich grafika se dá měnit v Menu infotainmentu. Zadní světla jsou navíc součástí designu - MINI o nich tvrdí, že jsou zapuštěná - a vytváří tak jednolitý celek. Mezi nimi je pak černá lišta s označením modelu. Interiér není žádnou novinkou a svým vzhledem odkazuje na dříve představené modely MINI. Jeho základem je centrální digitální kulatý displej, kolem kterého je zbytek auta. Displej je samozřejmě dotekový. Jde navíc o opravdu kulatý displej, nejde o nějaký obdélník vložený do kulatého obalu, takže jej automobilka využila na maximum. Ovládá se přes něj prakticky celé auto, protože fyzické ovladače pod ním jsou v podstatě pouze na startování motoru, volič převodovky, volič jízdních režimů, tlačítko start/stop, výstražné blinkry, ovládání hlasitosti a pro ovládání vyhřívání zadního skla a ofuk předního skla, kamerový systém a další Menu auta v MINI Operační systému 9. [gallery ids="461610,461611,461612"] Displej je pomyslně rozdělen na dvě části, přičemž v každé z nich se zobrazují tematické informace. Zatímco informace související s vozem a řízením se zobrazují v horní části, tak ve spodní části to je přístup k navigaci, ovládání médií, telefonu a klimatizace. Tlačítko "domů" vrací displej do výchozího nastavení. Na centrálním displeji se také odehrávají a zobrazují prakticky všechny jízdní informace, protože před řidičem už žádný displej není. Řidič má k dispozici jen promítání údajů na head-up displej (nepromítá se na sklo, ale na skleněný štítek). MINI do displeje přidalo i rozšířenou realitu, která ve spojení s paketem MINI Connected přidává na displej navigaci s 3D vizualizací křižovatek při navádění a šipkou, kam přesně má člověk jet. Nechybí pak ani informace o možnostech parkování včetně možných plateb a podobně. [irp] Novinkou je také nabídka rozšířených asistenčních systémů. Díky 12 ultrazvukovým senzorům a čtyřem prostorovým kamerám dokáže Parkovací asistent Plus přesněji identifikovat parkovací místa a samostatně iniciovat procesy parkování i do malých prostor. MINI Digitální klíč Plus promění telefon v klíč od vozu. Jakmile se řidič přiblíží s telefonem k vozidlu na méně než tři metry, spustí se uvítací projekce předních a zadních světlometů a pokud se pak vzdálenost zmenší na méně než metr a půl, vozidlo se automaticky odemkne. Digitální klíč lze i na dálku sdílet s dalšími uživateli. Nechybí samozřejmě například ani aktivní hlídání jízdních pruhů, mrtvého úhlu anebo inteligentní asistent rychlosti (ten se dá jednoduše deaktivovat podržením tlačítka SET na volantu. Pod kapotou mohou být v nejnovější verzi dvě motorizace. Základ nabídky tvoří MINI Cooper C s 1,5litrovým tříválcovým motorem o výkonu 115 kW/156 koní a s točivým momentem 230 Nm. Druhou možností, kterou jsme si vyzkoušeli i my, je MINI Cooper S s čtyřválcovým dvoulitrem se 150 kW/204 koňmi a 300 Nm. Díky tomu auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost je až 242 km/h. Verze se slabším motorem zrychlí na stovku za 8 sekund a rozjede se na 225 km/h. Na rozdíl od třídveřového se u toho pětidveřového nenabízí vrcholná sportovní varianta John Cooper Works, ale bude to jen designový paket a výbava. https://auto-mania.cz/nove-mini-cooper-s-se-predstavuje-ve-vybave-john-cooper-works/ Na první svezení na nás čekal zelený MINI Cooper S, ale bylo to přesně ve chvíli, kdy Českou republiku zasypal sníh, takže jsme nemohli dostatečně vyzkoušet "motokárový pocit z řízení", který MINI nabízí v rámci sportovního jízdního módu. Potěší ale, že jde o auto, které má stále poměrně velký spalovací motor a k tomu i zvuk. Ten je navíc ve sportovním režimu podpořen z reproduktorů. Budiž k dobru, že je to sice poměrně hlasité, ale není to ošklivý zvuk. [adrotate banner="20"] Oproti předchůdci má nový model větší rozchod kol i delší rozvor náprav, což by se mělo pozitivně projevit na stabilitě a jistotě v zatáčkách. Kvůli sněhu a břečce na silnicích jsme to ale vyzkoušet nedokázali. Co jsme naopak vyzkoušet dokázali, to je přesné řízení s rychlým převodem. Do zatáček se MINI vrhá ochotně a působí poměrně mrštným dojmem. Podvozek je tradičně tužší, o nerovnostech a dírách vám dá MINI vědět, ale kola se přesto drží povrchu silnice a MINI za jízdy nepůsobí nervózně. Kola přitom mohou mít u eSka průměr 16 až 18 palců, přičemž na 17" a 18" dostanete širší gumu (215 mm). [irp] Na detailnější jízdní dojmy bohužel vzhledem ke špatnému počasí nebyl úplně prostor. [gallery columns="5" ids="461613,461614,461615,461616,461617"] MINI Aceman SE Druhý model je úplnou novinkou a velikostně se staví právě mezi pětidveřovou verzi MINI a ještě větší Countryman. Jeho rozměry jsou 4,07 metru na délku, 1,75 metru na šířku a vysoký je jeden a půl metru. Jde o pětidveřový crossover s pěticí sedadel a zavazadlovým prostorem o objemu 300 litrů v základním uspořádání. Pokud by bylo potřeba, dají se opěradla zadních sedadel sklopit a objem se dá zvětšit na 1005 litrů. [irp] I v tomto případě jde na první pohled jasně rozpoznat, že jde o MINI, protože i tady je vpředu typická maska chladiče a kulaté světlomety. Protože jde o elektromobil, u něhož není nutné chladit motorový prostor, je jeho maska plná a zasahuje až hluboko do nárazníku, přičemž je orámována kontrastním rámečkem. A stejně tak i v tomto případě lze nastavit různý vzhled denního svícení. Tohle auto navíc dostává standardně střešní ližiny, ale také ochranné prvky ve spodních částech nárazníků a bočních prahů. I tak jde ale spíše o designové prvky, protože jsou lakované. Kola mohou mít průměr 17 nebo 18 palců, respektive 19 palců v případě provedení John Cooper Works. Také interiér přichází prakticky s totožným receptem jako má výše zmiňované pětidveřové MINI s centrálním kruhovým displejem, přes který se ovládá prakticky celé auto. I v tomto případě se v něm zobrazují i jízdní data, řidič má před sebou už jen skleněnou destičku s head-up displejem. Ani v tomto případě už v kabině prakticky nenajdeme fyzická tlačítka. https://auto-mania.cz/nove-mini-aceman-se-predstavuje-nabizi-ctyri-metry-delky-pro-petici-cestujicich/ Jde výhradně o elektromobil s jedním elektromotorem a s pohonem předních kol, který se bude nabízet ve třech výkonových verzích. Ta základní MINI Aceman E má elektromotor s výkonem 135 kW/184 koní a s točivým momentem 290 Nm (0-100 km/h: 7,9 s, maximální rychlost: 160 km/h). Má ale také zároveň nejmenší akumulátor s kapacitou 42,5 kWh a nejpomalejší DC nabíjení se 75 kW. Obě výkonnější verze mají akumulátor s kapacitou 54,2 kWh a umí dobíjet 95 kW (v případě AC dobíjení umějí všechny tři verze shodně 11 kW). Prostřední verze MINI Aceman SE pohání přední kola 160 kW/218 koňmi a 330 Nm (0-100 km/h: 7,1 s, maximální rychlost: 170 km/h), ta nejvýkonnější MINI Aceman JCW pak dokonce 190 kW/258 koňmi (0-100 km/h: 6,4 s, maximální rychlost: 200 km/h). [adrotate banner="22"] Liší se i dojezd. Zatímco nejslabší provedení ujede podle WLTP na plně nabitou baterii maximálně 305 kilometrů, v případě SE to má být 400 km a u JCW 355 km. Na první jízdní dojmy jsme usedli za volant prostředního MINI Aceman SE, u kterého překvapila jeho pružnost. Nejen v městských, ale i v mimoměstských rychlostech se totiž po přidání prakticky obratem dostaví znatelné zrychlení. Překvapením bylo to, že se překvapivě výrazné zrychlení dostavilo i při zrychlování v dálničním tempu, kde elektromobily zpravidla ztrácení dech. [irp] I v tomto případě se můžete spolehnout na přesné a ostré řízení a také fakt, že se v MINI povedlo velmi dobře naladit brzdy. Přechod mezi rekuperací a brzděním je tu prakticky neznatelný a auto brzdí s různou intenzitou sešlápnutí brzdového pedálu konzistentně - nestane se, že by při vyšším sešlápnutí brzdy najednou skokově změnila intenzita brzdění. A dobře funguje i kontrola trakce, která ani na kluzkém povrchu mokrých a zasněžených silnic nedaleko Příbrami skokově neubírala výkon, ale zajišťovala konzistentní tah auta vpřed. Funguje tady lépe než v případě benzinového Cooperu S. [gallery ids="461618,461619,461620"] Co se nám ale naopak úplně nelíbilo, to je tvrdost podvozku. I na zdánlivě kvalitní silnici totiž auto od podvozku pořád něco dělá. A platí to i pro pražský okruh, který standardně působí hladce a bez nerovností. I v tomto případě ale platí, že na detailnější jízdní dojmy nebyl vzhledem ke špatnému počasí tak úplně prostor. [irp] Ceny Oba dva modely jsou už v České republice oficiálně v prodeji, takže je lze objednávat. Kompletní aktuální cení třídveřového MINI, pětidveřového MINI, MINI Cabrio a MINI Aceman si můžete prohlédnout v této tabulce: [caption id="" align="aligncenter" width="1024"] Zdroj: MINI Česká republika[/caption]