MINI mělo v loňském roce pořádně napilno, protože takřka kompletně obměnilo svou nabídku. My jsme se teď posadili za volant posledních dvou novinek, kterými je nové pětidveřové MINI a elektromobil MINI Aceman.
Pětidveřové MINI Cooper S
Pětidveřové MINI navazuje na třídveřový model, který už se nějakou dobu prodává, ale jeho praktičtější verze přichází do prodeje teprve nyní. Designově se z čelního a zadního pohled od třídveřové verze neliší, liší se ale samozřejmě zboku, protože je delší (rozvor náprav se prodloužil o 72 mm a karoserie o 172 mm) a přidává další pár dveří. Rozměry pětidveřového modelu říkají, že délka je 4036 mm, šířka 1744 mm a výška 1464 mm, Jsou to rozměry, které jsou velmi podobné předchůdci.
Navíc na první pohled poznáte, že tohle je MINI. Ponechalo si typickou přední část s kruhovými světlomety (navíc s individuálně nastavitelnou grafikou světel denního svícení) a vzadu má o něco jiné světlomety, které ale stále obsahují odkaz na britskou vlajku. I jejich grafika se dá měnit v Menu infotainmentu. Zadní světla jsou navíc součástí designu – MINI o nich tvrdí, že jsou zapuštěná – a vytváří tak jednolitý celek. Mezi nimi je pak černá lišta s označením modelu.
Interiér není žádnou novinkou a svým vzhledem odkazuje na dříve představené modely MINI. Jeho základem je centrální digitální kulatý displej, kolem kterého je zbytek auta. Displej je samozřejmě dotekový. Jde navíc o opravdu kulatý displej, nejde o nějaký obdélník vložený do kulatého obalu, takže jej automobilka využila na maximum. Ovládá se přes něj prakticky celé auto, protože fyzické ovladače pod ním jsou v podstatě pouze na startování motoru, volič převodovky, volič jízdních režimů, tlačítko start/stop, výstražné blinkry, ovládání hlasitosti a pro ovládání vyhřívání zadního skla a ofuk předního skla, kamerový systém a další Menu auta v MINI Operační systému 9.
Displej je pomyslně rozdělen na dvě části, přičemž v každé z nich se zobrazují tematické informace. Zatímco informace související s vozem a řízením se zobrazují v horní části, tak ve spodní části to je přístup k navigaci, ovládání médií, telefonu a klimatizace. Tlačítko „domů“ vrací displej do výchozího nastavení.
Na centrálním displeji se také odehrávají a zobrazují prakticky všechny jízdní informace, protože před řidičem už žádný displej není. Řidič má k dispozici jen promítání údajů na head-up displej (nepromítá se na sklo, ale na skleněný štítek). MINI do displeje přidalo i rozšířenou realitu, která ve spojení s paketem MINI Connected přidává na displej navigaci s 3D vizualizací křižovatek při navádění a šipkou, kam přesně má člověk jet. Nechybí pak ani informace o možnostech parkování včetně možných plateb a podobně.
Novinkou je také nabídka rozšířených asistenčních systémů. Díky 12 ultrazvukovým senzorům a čtyřem prostorovým kamerám dokáže Parkovací asistent Plus přesněji identifikovat parkovací místa a samostatně iniciovat procesy parkování i do malých prostor. MINI Digitální klíč Plus promění telefon v klíč od vozu. Jakmile se řidič přiblíží s telefonem k vozidlu na méně než tři metry, spustí se uvítací projekce předních a zadních světlometů a pokud se pak vzdálenost zmenší na méně než metr a půl, vozidlo se automaticky odemkne. Digitální klíč lze i na dálku sdílet s dalšími uživateli. Nechybí samozřejmě například ani aktivní hlídání jízdních pruhů, mrtvého úhlu anebo inteligentní asistent rychlosti (ten se dá jednoduše deaktivovat podržením tlačítka SET na volantu.
Pod kapotou mohou být v nejnovější verzi dvě motorizace. Základ nabídky tvoří MINI Cooper C s 1,5litrovým tříválcovým motorem o výkonu 115 kW/156 koní a s točivým momentem 230 Nm. Druhou možností, kterou jsme si vyzkoušeli i my, je MINI Cooper S s čtyřválcovým dvoulitrem se 150 kW/204 koňmi a 300 Nm. Díky tomu auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost je až 242 km/h. Verze se slabším motorem zrychlí na stovku za 8 sekund a rozjede se na 225 km/h. Na rozdíl od třídveřového se u toho pětidveřového nenabízí vrcholná sportovní varianta John Cooper Works, ale bude to jen designový paket a výbava.
Nové MINI Cooper S se představuje ve výbavě John Cooper Works
Na první svezení na nás čekal zelený MINI Cooper S, ale bylo to přesně ve chvíli, kdy Českou republiku zasypal sníh, takže jsme nemohli dostatečně vyzkoušet „motokárový pocit z řízení“, který MINI nabízí v rámci sportovního jízdního módu. Potěší ale, že jde o auto, které má stále poměrně velký spalovací motor a k tomu i zvuk. Ten je navíc ve sportovním režimu podpořen z reproduktorů. Budiž k dobru, že je to sice poměrně hlasité, ale není to ošklivý zvuk.
Oproti předchůdci má nový model větší rozchod kol i delší rozvor náprav, což by se mělo pozitivně projevit na stabilitě a jistotě v zatáčkách. Kvůli sněhu a břečce na silnicích jsme to ale vyzkoušet nedokázali. Co jsme naopak vyzkoušet dokázali, to je přesné řízení s rychlým převodem. Do zatáček se MINI vrhá ochotně a působí poměrně mrštným dojmem. Podvozek je tradičně tužší, o nerovnostech a dírách vám dá MINI vědět, ale kola se přesto drží povrchu silnice a MINI za jízdy nepůsobí nervózně. Kola přitom mohou mít u eSka průměr 16 až 18 palců, přičemž na 17″ a 18″ dostanete širší gumu (215 mm).
Na detailnější jízdní dojmy bohužel vzhledem ke špatnému počasí nebyl úplně prostor.
MINI Aceman SE
Druhý model je úplnou novinkou a velikostně se staví právě mezi pětidveřovou verzi MINI a ještě větší Countryman. Jeho rozměry jsou 4,07 metru na délku, 1,75 metru na šířku a vysoký je jeden a půl metru. Jde o pětidveřový crossover s pěticí sedadel a zavazadlovým prostorem o objemu 300 litrů v základním uspořádání. Pokud by bylo potřeba, dají se opěradla zadních sedadel sklopit a objem se dá zvětšit na 1005 litrů.
I v tomto případě jde na první pohled jasně rozpoznat, že jde o MINI, protože i tady je vpředu typická maska chladiče a kulaté světlomety. Protože jde o elektromobil, u něhož není nutné chladit motorový prostor, je jeho maska plná a zasahuje až hluboko do nárazníku, přičemž je orámována kontrastním rámečkem. A stejně tak i v tomto případě lze nastavit různý vzhled denního svícení. Tohle auto navíc dostává standardně střešní ližiny, ale také ochranné prvky ve spodních částech nárazníků a bočních prahů. I tak jde ale spíše o designové prvky, protože jsou lakované. Kola mohou mít průměr 17 nebo 18 palců, respektive 19 palců v případě provedení John Cooper Works.
Také interiér přichází prakticky s totožným receptem jako má výše zmiňované pětidveřové MINI s centrálním kruhovým displejem, přes který se ovládá prakticky celé auto. I v tomto případě se v něm zobrazují i jízdní data, řidič má před sebou už jen skleněnou destičku s head-up displejem. Ani v tomto případě už v kabině prakticky nenajdeme fyzická tlačítka.
Nové MINI Aceman se představuje. Nabízí čtyři metry délky pro pětici cestujících
Jde výhradně o elektromobil s jedním elektromotorem a s pohonem předních kol, který se bude nabízet ve třech výkonových verzích. Ta základní MINI Aceman E má elektromotor s výkonem 135 kW/184 koní a s točivým momentem 290 Nm (0-100 km/h: 7,9 s, maximální rychlost: 160 km/h). Má ale také zároveň nejmenší akumulátor s kapacitou 42,5 kWh a nejpomalejší DC nabíjení se 75 kW. Obě výkonnější verze mají akumulátor s kapacitou 54,2 kWh a umí dobíjet 95 kW (v případě AC dobíjení umějí všechny tři verze shodně 11 kW). Prostřední verze MINI Aceman SE pohání přední kola 160 kW/218 koňmi a 330 Nm (0-100 km/h: 7,1 s, maximální rychlost: 170 km/h), ta nejvýkonnější MINI Aceman JCW pak dokonce 190 kW/258 koňmi (0-100 km/h: 6,4 s, maximální rychlost: 200 km/h).
Liší se i dojezd. Zatímco nejslabší provedení ujede podle WLTP na plně nabitou baterii maximálně 305 kilometrů, v případě SE to má být 400 km a u JCW 355 km.
Na první jízdní dojmy jsme usedli za volant prostředního MINI Aceman SE, u kterého překvapila jeho pružnost. Nejen v městských, ale i v mimoměstských rychlostech se totiž po přidání prakticky obratem dostaví znatelné zrychlení. Překvapením bylo to, že se překvapivě výrazné zrychlení dostavilo i při zrychlování v dálničním tempu, kde elektromobily zpravidla ztrácení dech.
I v tomto případě se můžete spolehnout na přesné a ostré řízení a také fakt, že se v MINI povedlo velmi dobře naladit brzdy. Přechod mezi rekuperací a brzděním je tu prakticky neznatelný a auto brzdí s různou intenzitou sešlápnutí brzdového pedálu konzistentně – nestane se, že by při vyšším sešlápnutí brzdy najednou skokově změnila intenzita brzdění. A dobře funguje i kontrola trakce, která ani na kluzkém povrchu mokrých a zasněžených silnic nedaleko Příbrami skokově neubírala výkon, ale zajišťovala konzistentní tah auta vpřed. Funguje tady lépe než v případě benzinového Cooperu S.
Co se nám ale naopak úplně nelíbilo, to je tvrdost podvozku. I na zdánlivě kvalitní silnici totiž auto od podvozku pořád něco dělá. A platí to i pro pražský okruh, který standardně působí hladce a bez nerovností.
I v tomto případě ale platí, že na detailnější jízdní dojmy nebyl vzhledem ke špatnému počasí tak úplně prostor.
Ceny
Oba dva modely jsou už v České republice oficiálně v prodeji, takže je lze objednávat. Kompletní aktuální cení třídveřového MINI, pětidveřového MINI, MINI Cabrio a MINI Aceman si můžete prohlédnout v této tabulce:
![ceny-MINI-2025](https://automotozpravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/ceny-MINI-2025.avif)