Automobilka Ineos začala prodávat další model, tentokrát je to pick-up Grenadier Quartermaster. Vychází ze stejného základu jako první model Grenadier, ale je výrazně delší. Platí to jak pro celkovou délku, tak i pro rozvor náprav. My jsme se s ním před pár dny krátce svezli.
Pět a půl metru železa
Pick-up Ineos Grenadier Quartermaster je prakticky až po B-sloupky shodný s výchozím Grenadierem, liší se až odtud dozadu. A to jak na karoserii, tak i pod ní. Rám, na kterém auto stojí, byl prodloužen nejen co do rozvoru, ale i do celkové délky. Rozvor náprav je delší o 305 mm a celkově je pick-up delší o 545 mm. Nové jsou pak zadní dveře a C-sloupky, přičemž hned za nimi je nákladová korba.
Nákladová korba má tradičně výklopné zadní víko, které však nemá plynové vzpěry. Není ovšem těžké, takže k jeho zavření není třeba zase tolik síly. Jsou široké 1280 mm a po otevření unesou 225 kilogramů. Samotná korba má rozměry 1564 na šířku a 1619 mm na délku a mezi podběhy se vejde europaleta na délku. Celkové užitečné zatížení auta je 760 kg v případě naftového motoru a 835 kg v případě benzinového motoru. Pokud by to nestačilo, dá se za auto samozřejmě připojit přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Ineos nabízí ale třeba i střešní nosiče.
V základní verzi výbavy je korba čistě plechová bez krytu, za ten ale lze připlatit. Vyšší výbavy jej mají ve standardu. K tomu jsou tu i oka pro upevnění nákladu. Standardně také korba nemá žádný kryt, ale v rámci příplatkové výbavy lze mít rolovací kryt, případně soft-top s plachtou, ale v takovém případě přijdete o ochranný rám za kabinou. Pevný hard-top zatím samotný Ineos nenabízí ani v rámci příplatku ani v rámci originálního příslušenství, ale u aftermarketových prodejců byste jej najít měli.
Šestiválce, pohon všech kol, redukce, uzávěrky, …
Technika je stejná jako u pětidveřové verze. Standardem je stálý pohon všech čtyř kol s možností redukovaného převodu, ale také elektronické uzávěrky všech tří diferenciálů (výbava na přání). Mimo silnici se tak s tímhle autem bát rozhodně nemusíte, protože navíc obouvá terénní pneumatiky, světlou výšku má 264 mm a brodit umí bezpečně do 800 mm.
Motory jsou na výběr dva: jeden naftový, druhý benzinový. V obou případech jde o třílitrové řadové motory BMW s přeplňováním turbodmychadlem. Benzinový motor je typ BMW B58 s výkonem 210 kW/286 koní a točivým momentem 450 Nm, naftový je BMW B57 se 183 kW/249 koňmi a točivým momentem 550 Nm. Standardem a jedinou možností je osmistupňová automatická převodovka ZF, kterou pro motory používá i BMW. Maximální rychlost je omezena na 160 km/h a zrychlení z místa na stovku zvládne benzinová verze za 8,8 sekundy, naftová je o sekundu pomalejší.
Jakkoliv tohle auto není o absolutní dynamice a vysoké rychlosti, s oběma motory dokáže být opravdu rychlé. Motorům právě navíc sekunduje skvělá převodovka, s níž si opravdu rozumějí. Nejsou tu páčky na volantu pro manuální změnu rychlosti, ale lze to přes volič převodovky. To se může hodit například v těžším terénu, kdy je potřeba, aby zařazená rychlost zůstala a převodovka nepřeřadila. Typicky se to může stát při sjíždění prudkého kopce na „redukovanou jedničku“. V takové situaci lze ale použít klidně i elektronický systém sjíždění kopců (Downhill Assist), který to zvládne za řidiče tak, že si bude brzdit kola sám tak, aby se nezastavila a stále se odvalovala a auto se dalo řídit. Terénních režimů je tu víc, aktivovat můžete i Wading Mode nebo jízdní asistent pro jízdu do kopce Uphill Assist.
Pohodlné je i prázdné
Přestože jde o pick-up, má všechna čtyři kola odpružena tlumiči v kombinaci s vinutými pružinami. Ani na zadní nápravě tady nenajdeme listová pera. Napovídá to tomu, že by mohlo jít i s prázdnou korbou o relativně pohodlné auto. A skutečně tomu tak je i na silnici. Auto je stabilní, čemuž pomáhá samotný prodloužený rozvor náprav, ale také téměř není cítit odskakující nezatížená záď.
Auto jsme vzali i do terénu. Vyjeli jsme s ním na testovací polygon společnosti Dajbych4x4 (kde jej můžete koupit) v Plzni. Po zkušenostech s „obyčejným“ pětidveřovým Grenadierem jsme tušili, že bude jen máloco, co by tohle auto zastavilo. A skutečně tomu tak bylo. Ani vyjeté koleje jej díky vysoké světlé výšce nezastavily, mazlavé bláto také ne, stejně jako brod. Nakonec to bylo stoupání, ale na displeji přitom problikl 36° náklon. A i tady opět překvapil podvozek. Přestože byla většina polygonu suchá a tvrdá, v kabině se posádka stále cítí komfortně a od náprav se nezvou žádné pazvuky ani rány.
Že je Ineos vyvinutý a vyrobený hlavně tak, aby byl naprosto jistý a projel pokud možno všechno, kam se vejde, poznáte pak na silnici. Nejvíc to prozradí řízení. To se samo tak úplně nevrací do středové polohy, kolem které je navíc poměrně volné a celkově nijaké. U Dajbycha to ale dokáží vyřešit, dokáže vyměnit původní sériový tlumič řízení za jiný a přenastaví geometrii náprav tak, aby se auto na silnici ovládalo lépe. V terénu, kam se u nás tohle auto podívá, rozdíl poznat nebude, na rozdíl od chování na silnici. Relativně malý rejd ale zůstává před úpravou i po úpravě, stejně jako hodně pomalý převod řízení.
Svezli jsme se naftovou verzí. Její šestiválec je hlučnější, než jak jej známe z bavoráků, ale má dostatek síly. Překonat maximální povolenou rychlost ve městě, mimo město ani na dálnici mu nečiní vůbec žádný problém a upozorní vás na to povinný asistent, který před nedávnem zavedla EU. A ten je tu docela otravný a hlučný. Vypnout se samozřejmě dá, ale musíte se trochu ponořit do Menu.
Když se pak vydáte na delší cestu po dálnici, připravit se musíte na to, že kvůli tvarům karoserie a téměř kolmému čelnímu sklu je tohle auto ve vyšších rychlostech celkově hlučnější. Jeho aerodynamika rozhodně není ideální.
To, jak rychle jedete, budete sledovat na centrálním displeji infotainmentu. Jeho levá část je totiž vyhrazena provozním údajům auta jako jsou právě aktuální rychlost, otáčky motoru, stav palivové nádrže, ale také informace o převodovce (zařazeném stupni apod) nebo aktuální maximální povolené rychlosti a podobně. Pravá část displeje pak slouží jako displej infotainmentu, který umí i konektivitu Apple Carplay i Android Auto (ovšem pouze přes kabel). Před řidičem klasická kaplička přístrojů není, je tu jen malý obdélník, v němž se zobrazují pouze nejdůležitější provozní ikonky.
Závěr a cena
Značka, která vznikla jako výsledek nápadu po ukončení výroby původního Land Roveru Defender v hospodě, už má dva modely a před časem představila třetí. Už teď s prvními dvěma dokáže uspokojit zákazníky, kteří chtějí opravdový off-road, který je sice tak trochu ze staré školy, ale přesto má i moderní výbavu. Vybírat lze z klasické pětidveřové karoserie, případně právě z verze pick-up Quartermaster, případně z něj ještě vycházejícího podvozku (s kabinou, ale bez korby) pro instalaci nástavby.
Nejlevěji se dá aktuálně Ineos Grenadier Quartermaster pořídit za ceny od 1 938 921 Kč s DPH (s benzinovým i s naftovým motorem stojí stejně). Jde o základní verzi Quartermaster, ale v nabídce jsou i dvě další a mnohem lépe vybavené, přičemž jedna z nich se hodí spíše do terénu, ta druhá pak na silnici (z pohledu určení auta je to ale hodně relativní tvrzení). Ty stojí také obě stejně, jejich cena začíná na 2 178 752 Kč s DPH.