Je až neuvěřitelné, že i BMW, které je dobře známé a hlavně milované pro svůj zadní náhon nebo nové technologie jednou vezme na milost levnější přední pohon, dospěje, trošku se uklidní a vypustí na trh městské MPV. Pro některé krok zpět, pro jiné zase skvělá příležitost pořídit si prostorné auto s motorizací, která sice netrhá asfalt, ale nic moc nežere. A to je právě novinka v nabídce BMW tedy řada 2 Active Tourer.
Na první pohled jde o typické BMW, kterému nechybí klasické ledvinky, ale ani přimračená světla či nízké přední sklo svou příslušnost nezapřou, ale od zpětných zrcátek dál dozadu už se typické linky BMW ztrácejí. Vzadu dvojka získává trochu na baculatosti, což ale nutno říci, není na škodu. U BMW je to sice poněkud nezvyklé, ale vzhledem k tomu, že řada 2 Active Tourer je MPV, ostré hranky a sportovní design musely ustoupit praktičnosti. Díky tomu se inženýři dostali na zajímavé rozměry, kdy na délku měří 4 342 mm, na výšku 1 555 mm, na šířku 1 800 mm a rozvor je 2 670 mm.
Při jeho představení jsme měli možnost krátce se po středočeských silničkách projet s modelem 218d Active Tourer. Pod kapotou má přeplňovaný naftový dvoulitr, který na přední kola posílá přes šestistupňovou manuální převodovku výkon 110 kW/150 koní. I když se možná někomu bude objem dvou litrů zdát málo, o příjemný tah se bát nemusíte. Navíc je motor, dle standardů BMW, skvěle odhlučněný, takže naftový zvuk do kabiny prakticky neproniká.
Nutno podotknout, že manuál jsme, co se testovaných BMW týká, zkoušeli vlastně poprvé. Dráhy řazení jsou dlouhé tak akorát a jsou přesné. Žádné zběsilé hledání rychlostí tak budoucí majitele čekat nebude.
Uvnitř nás čekali skvěle tvarované sedačky potažené látkou. I když opravdu nejde o žádného závoďáka, jejich tvarování bylo překvapivě sportovní a nechybělo ani dobré boční vedení. Za volantem je velice jednoduché najít si opravdu ideální pozici. Jak na předních, tak na zadních sedačkách je dostatek místa a sama automobilka se chlubí tím, že do auta se dají bez problému naložit dvě jízdní kola. Stačí jen sklopit zadní sedadla a rázem se tak dostaneme na objem zavazadlového prostoru až 1 510 litrů. Jen pro doplnění, standartní objem kufru je 468 litrů, což také není špatné číslo. Dětský kočár, velký nákup a pár hraček se tam vejde zcela bez problémů.
Důležité ale je, jak se s novou dvojkou Active Tourer jezdí. Vzhledem k vyššímu posezu je z auta dobře vidět dopředu i dozadu, jen šikmo přes A sloupek je výhled horší. Přední pohon je u BMW sice novinkou, přesto se nemusíte bát, že vám kola budou přes volant tahat za ruce. Ani ovladatelnost nedostala na frak. I při rychlejším průjezdu zatáčkou byla z auta cítit jistota a to i přes obuté zimní pneumatiky, které při poměrně vysoké teplotě klouzaly. Auto se nijak zvlášť nenaklání, a tak jediné, co nám celkový dojem z auta trochu kazilo, byl opravdu měkký pedál spojky. Při jeho sešlapávání jsme měli pocit, jakoby tam vlastně ani žádný pedál nebyl a chyběla nám jakási zpětná vazba. Ale je pravda, že auto není primárně určeno těm, kteří za každých okolností potřebují komunikaci s vozem. Cílovkou tohoto auta jsou starší lidé, kterým děti už odrostly a nebo naopak mladé rodiny. A právě pro ty měkčí nastavení pedálů je a myslím, že jim bude i vyhovovat.
Vzhledem k tomu, že jsme byli několikátí v řadě, kteří auto při krátkých jízdách zkoušeli, ustálila se spotřeba na palubním počítači na nějakých 7 litrech. Nicméně automobilka udává kombinovanou spotřebu 4.1 litru, městskou 4.8 litru a mimo město 3.7 litru. Reálně se podle mého půjde udržet kolem 5 nebo 6 litrů nafty, ale to nám prozradí až klasický týdenní test, na který se můžete těšit koncem prosince.
Jak už to ale u BMW bývá, zákazníci mají na výběr z nepřeberného množství výbav a paketů. Základní cena modelu řady 2 Active Tourer s benzínovou jednapětkou je 631 800 Kč. My jsme vyzkoušeli variantu 218d, která v základu stojí 746 200 Kč, ale vůz přetékal příplatky. Mezi těmi nechybí příplatková modrá metalická barva „Mediterranean Blue“ za takřka 18 tisíc, servotronic, elektronické nastavení tlumičů, větší palivová nádrž, elektronické zavírání víka zavazadelníku, systém Isofix, posuvná zadní sedadla, 12 V zásuvka, zatmavovací zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, rezervní kolo, speciální čalounění stropu a lesklé okenní lišty, příprava pro mobilní telefon, kontrolu parkovací vzdálenosti a samozřejmě také BMW ConnectDrive Advanced Plus. Díky tomu všemu pak cena kousku, který si můžete prohlédnout na fotkách, vyskočila na konečných 1 078 116 Kč.
První dojem BMW řady 2 Active Tourer udělala dobrý a jsme zvědaví, jak se nám s ní bude žít a jezdit v klasickém týdenním redakčním testu. A pro ty odpůrce předokolek a MPV od BMW jen připomenu, že díky prodejům takových aut bude mít automobilka dostatek financí na vývoj nejen třeba modelů M, ale také na vývoj podobných raket, jakými je třeba i8. A to se přece počítá. Tak dejte městskému MPV s náhonem na přední nápravu šanci. Zaslouží si to. Nicméně se vrhá do vod, kde jsou silní konkuretni jako Volkswagen Golf Sportsvan, Mercedes-Benz třídy B (mimochodem Mercedesu krok s předním pohonem vyšel…) nebo Citroën C4 Picasso a další. Teprve čas ukáže, jestli milovníci modrobílé vrtule i další zákazníci přijmou za své přední náhon a nový vzhled.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,218d Active Tourer
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,110 kW/150 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,330 Nm v 1 750 – 2 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.9 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.8 / 3.7 / 4.1
Délka:,4 342 mm
Šířka:,1 800 mm
Výška:,1 555 mm
Rozvor:,2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 375 kg
Objem zavazadlového prostoru:,468 / 1 510 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]