Navigace:
- Strana 1: Technika, baterie, dobíjení, výbava
- Strana 2: Jízdní dojmy, fotogalerie, technické údaje
Jak Škoda Enyaq iV jezdí?
Interiér vypadá parádně, palubní deska může být čalouněna kůží s pěkným prošíváním, stejně jako sedačky. Volant je vlastně stejný, jako v běžné Octavii a celkově si připadáte jako v normálním autě. Mezi spolujezdcem a řidičem je dvoupatrový tunel, který slouží jako odkládací přihrádka. Ostatně podobných prostor je v interiéru spousta, ale jedna věc tu přeci jen chybí. Není tu přihrádka na odložení klíče. Na druhou stranu ho ale ani nutně nemusíte vyndávat z kapsy nebo z tašky, protože Enyaq iV funguje bezdotekově.
Na sloupku řízení je klasické startovací tlačítko, ale to řidič vůbec nebude potřebovat. Auto se aktivuje pro jízdu (jako by se klasický spalovací motor nastartoval) pouze tím, že řidič stejně jako například v elektromobilech Tesla šlápne na brzdový pedál. Pak už stačí jen maličkatým ovladačem na středovém tunelu zařadit a můžete se rozjet.
K dispozici jsou režimy R, N a D/B. První dva jsou jasné (R je zpátečka, N je neutrál) ten třetí D/B mají zpravidla elektromobily a plug-in hybridy. D je v tomto případě běžný režim jízdy vpřed, B funguje při jízdě stejně jako D, ale pokud sundáte nohu z plynu, začne Enyaq iV hodně brzdit. B je totiž systém zvýšené rekuperace elektrické energie, díky níž se dobíjí baterie. V režimu D je rekuperace automatická a auto si ji řídí samo – podle maximální povolené rychlosti, blížící se zatáčce nebo křižovatce, případně tomu, jestli před vámi jede auto. Její účinek se dá zvětšit nebo zmenšit pomocí páček pod volantem (jsou tu tři úrovně), které zpravidla slouží pro manuální řazení, ale elektromobily nemají klasické vícestupňové převodovky.
Po rozjezdu se zvenku ozývá zvuk, aby chodci věděli, že kolem nich něco projíždí, ale stejně to drtivá většina z nich neslyší anebo neřeší. Zvuk v rychlosti 30 km/h přestane. V interiéru je při jízdě ticho a klid, není slyšet motor a skoro ani aerodynamický hluk. Do kabiny se však při přejezdu větších nerovností dostane hluk od kol. Auto, kterým jsme jezdili, totiž obouvalo největší 21″ disky.
I přes takto velká kola je velkým překvapením naladění podvozku. Naše auto bylo vybaveno adaptivním podvozkem DCC, jehož tuhost lze měnit na posuvníku v mnoha polohách. Změna mezi komfortním a sportovním režimem není příliš znatelná, v každém případě je Škoda Enyaq iV hlavně pohodlným autem, které se ale kvůli soustředění hmotnosti hlavně vespod auta (baterie v podlaze mezi nápravami) v zatáčkách příliš nenaklání.
I samotné zatáčky za jeho volantem překvapily. Z naladění auta necítíte žádnou provokaci k rychlé anebo snad ostré jízdě, spíše k tomu, abyste se jen tak kochali. K tomu jsou tu samozřejmě pomocníci v podobě aktivních jízdních asistentů včetně vedení v jízdních pruzích. A právě to je potřeba pochválit, protože Enyaq iV je jedno z mála aut, kde je tento asistent naladěn velmi jemně a tak, že nemáte nutkání ho hned po rozjezdu vypnout.
Pokud se ale přesto rozhodnete, že chcete jezdit v zatáčkách rychle, pak budete velmi překvapeni tím, jak pohon i podvozek funguje. Testovaný Enyaq iV měl pohon zadní nápravy, která mu pomáhá stočit se do zatáčky mnohem lépe než pohon předních kol. Elektronika je navíc velmi jemná a umí pracovat tak, že kola nechtějí auto dostat do smyku, ale jde na ně právě tolik energie, aby záď oblouk utáhla. Tohle by mu mohla závidět i mnohem sportovnější auta… A nakonec ve městě potěší vážně obrovský rejd!
A pak je tu dynamika. Verze 80, kterou jsme se vozili, má podle technických údajů 150 kW/204 koní a 310 Nm. Zrychlení z 0 na stovku slibuje za 8,6 sekundy a jede elektronicky omezených 160 km/h. To nezní špatně, ale v praxi auto působí tak nějak vláčně, spíše rozvážně. A vlastně to i k celkovému naturelu sedí, ale „spalovacích“ 150 kW a 310 Nm vypadá „jinak“…
Závěr a cena
Škoda Enyaq iV překvapila. Je to auto, které vlastně vypadá i jezdí normálně. Nedostalo futuristický vzhled, což je u jiných značek běžné a je rozhodně dobře. A zároveň právě to je na tom vlastně nakonec to největší překvapení. Nejnovější škodovácký elektromobil přijel s tím, co se dá od škodovek očekávat. Nabízí komfortní jízdní vlastnosti, prostorný interiér i zavazadelník. Sluší se dodat, že jeho objem je v základu 585 litrů a dá se zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel na 1710 litrů, což lze provést i z kufru. A z kufru lze vysunout i tažné zařízení.
A co spotřeba? Bude hodně záležet na tom, jak s autem budete jezdit a hlavně kde s ním budete jezdit. Jinak totiž spotřeba bude vypadat ve městě a jinak na dálnici. Spotřeba elektřiny se ale ani při svižnějším, přesto normálním ježdění nedostane přes 20 kWh, ale na vypovídající hodnoty si musíme počkat až do klasického testu.
Základní cena aktuálně dostupných verzí elektromobilu Škoda Enyaq iV startuje na 1 072 900 Kč ve verzi 60 s menší baterií, respektive 1 202 900 Kč ve verzi 80. Velkou výhodou je fakt, že tak, jak si buď vy nebo někdo jiný (když si ho potom koupíte jako ojetinu) objednáte auto do výroby, nemusí zůstat. Škoda (nejen) v případě modelu Enyaq iV nabízí možnost dokupovat si v průběhu jeho provozu přes infotainment ve voze nebo pomocí webového portálu ŠKODA Connect další prvky výbavy na přání, jde například o navigaci, dodatečné barvy pro ambientní osvětlení, adaptivní tempomat nebo asistenta dálkových světel. On-line objednání bude možné také pro zvýšení dobíjení na stejnosměrný proud z 50 kW na 100 kW nebo 125 kW.
Technické údaje: Škoda Enyaq iV 80 | |
---|---|
Výkon: | 150 kW/204 koní |
Točivý moment: | 310 Nm |
0-100 km/h: | 8,6 s |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Pohotovostní hmotnost: | 2070 kg |
Kapacita baterie: | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení AC: | až 11 kW |
Nabíjení DC: | až 125 kW |
Dojezd: | 510 km (WLTP) |
Ceník: | ke stažení zde |