test-mercedes-amg-gt-63-s-4matic-plus-4dverove-kupe-pitrs- (7)

Výrobce prémiových pneumatik Michelin přichází s novou strategií. Zaměřuje se na dlouhotrvající výkony. Častým problémem spousty pneumatik, je fakt, že podávají vynikající výkony jen, když jsou nové. A po pár sjetých milimetrech skutek utek.

Jak to se zhoršováním vlastností chodí

Obecně platí, že pneumatiky dosahují nejlepších vlastností, když jsou nové a mají plnou výšku vzorku, ale s každým ojetým milimetrem se jejich vlastnosti postupně zhoršují. V praxi to znamená, že pneumatiky, které v nezávislých testech bodují, když jsou nové, se mohou po pár sjetých milimetrech rapidně zhoršit a propadnout v žebříčku až o několik příček níž. Většina hodnot, kvůli nimž jste si je původně kupovali, je pryč.

V čem jsou ojeté pneu horší

Největší jsou pak rozdíly mezi novými a lehce ojetými zimními pneumatikami, jejichž kvalita spočívá především v tom, jak si poradí při jízdě na sněhu, na zmrzlé nebo mokré vozovce. U letních pneumatik se ojetí nejvíce promítá do horšího odvodu vody z běhounu a zvýšení rizika vzniku aquaplaningu.

Co na to legislativa

Zatím není zákonem stanoveno, jakých hodnot by měla ojetá pneumatika při zákonem stanovené minimální výšce dezénu dosahovat, ale už svítá na lepší časy. Na nebezpečnou šedou zónu v legislativě si posvítila Evropská hospodářská komise Organizace spojených národů, která si dala za úkol stanovit způsob měření brzdné dráhy na mokru a zavedení jejich referenčních hodnot.

Testování ojetých pneu

Většina autoklubů se při testování pneumatik zaměřuje na nové pneu. Testování ojetých pneu je spíše výjimkou a přitom jsou výsledky více než překvapivé. Mnohá, jinak kvalitní obutí, propadají. Michelin se přiklání ke stejným testovacím metodám, jako se uplatňují při zkoušení nových pneumatik, což v praxi znamená, že auto jedoucí rychlostí 80 km/h po mokré vozovce sníží svou rychlost na 20 km/hodinu.

Proč Michelin testování ojetých pneu tak podporuje?

Odpověď je prostá, protože si to může dovolit. Pneumatiky Michelin si velkou část ze svých původně deklarovaných vlastností udrží a v žebříčku, kde ho při testování nových pneu předbíhali jiní prémioví výrobci, najednou vítězí na plné čáře.

Ekologicko-ekonomický přínos

Michelin argumentuje také ekologickým a ekonomickým přínosem pro planetu i pro řidiče. Pneumatiky s delší životností, prodlužují intervaly mezi nákupy nových sad, takže by se snížilo množství vyrobených pneu, klesla by produkce CO2 a řidiči by v dlouhodobém horizontu ušetřili tisíce.