Přezouvání pneumatik na zimní sezónu je běžné mezi všemi rozumnými motoristy. Důvodem přitom není ani tak dodržování platných zákonů, jako spíše bezpečnost. Kvalitní zimní pneumatiky totiž značně upravují to, jak dobře vozidlo na silnici drží a jak si dokáže poradit s případným sněhem či dokonce náledím. Pokud stále váháte, jestli se máte pustit do přezouvání pneumatik, jistě vám pomůže několik následujících tipů.
Proč vsadit na kvalitní zimní pneumatiky
Vyhláška Ministerstva dopravy č. 30 z roku 2001 upravuje použití zimních pneumatik v místech označených svislou dopravní značkou Zimní výbava. Použití zimních pneumatik dále upravuje i samotný zákon: „V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“ Tisková mluvčí Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje Veronika Hokrová k tomu dodává: „Za nepoužití zimních pneumatik může policista dle zákona uložit řidiči v příkazním řízení pokutu na místě až do výše 2000 korun.“
Jenže silnice se neptají na to, kde jsou značky a silné mrazy, sněžení a podobně mohou bez problémů dorazit i do nížin a velkých měst. A kdo v takovém případě nebude mít zimní pneumatiky, rozhodně pocítí problémy i při běžné jízdě. Zimní pneumatiky mají oproti letním měkčí směs, hlubší vzorek a méně tuhé bloky dezénu. „Zimní pneumatiky, optimalizované pro chladné počasí o teplotě nižší než 7 °C, jsou také vybaveny běhounem, který maximalizuje přilnavost a brzdnou sílu na sněhu a ledu,“ říká Milan Marušák ze společnosti Goodyear.
Důvodem, proč se rozhodnout pro zimní pneumatiky, je tedy bez debat hlavně bezpečnost. Vozidlo má se zimními pneumatikami totiž mnohem lepší přilnavost na suchu při nízkých teplotách i při sněhové či ledové přikrývce. Zimní pneumatiky pomáhají zlepšit průjezdy zatáček, a především výrazně snižují brzdnou dráhu. Zároveň je však nutné pamatovat na to, že přítomnost zimních pneumatik při sněhu či náledí sama o sobě nestačí a musíte upravit svůj styl jízdy.
Goodyear už začíná testovat pneumatiky bez vzduchu, zatím na doručovacích vozících
„Čím chladnější je počasí, tím jsou účinnější: zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze speciálně navržené pryže a pomohou vám řídit vaše vozidlo na zledovatělých a zasněžených silnicích,“ dodává Milan Marušák z Goodyearu.
Kdy přezouvat na zimní pneumatiky?
Obecným pravidlem pro ideální čas na přezouvání pneumatik je sledování teploty vzduchu. Pokud dlouhodobě klesá pod 7 °C, je už na přezutí ten správný čas. Platí to však i obráceně, kdy zimní pneumatiky opět vyměňte za letní při vyšších teplotách koncem března či začátkem dubna.
Pokud si necháváte pneumatiky přezouvat v servisu, je dobré si s dostatečným předstihem rezervovat termín. Během sezóny má totiž mnoho lidí stejný problém a často chtějí vyměnit pneumatiky na počkání.
Pravidlo 4
Většinou nestačí mít pouze zimní pneumatiky, ale musíte vědět, jaké mají splňovat podmínky a jak je vhodně používat. Pro bezpečné používání zimních pneumatik platí následující pravidla.
4 stejné pneumatiky – na vozidle musí být všechny čtyři pneumatiky stejné. Rozhodně nestačí vyměnit pouze pneumatiky z poháněné nápravy.
„Na vozidle musí být nasazeny všechny pneumatiky stejné. Při montáži pouze 2 kusů zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně! A právě z tohoto důvodu nám § 40c zákona č. 361/2000Sb. jasně přikazuje použití zimních pneumatik na všech čtyřech kolech,“ říká policejní mluvčí Veronika Hokrová.
4 zimní sezóny – taková je doporučená doba používání jedné sady zimních pneumatik. S přibývajícím časem se totiž vytrácí přidané chemické látky a pneumatiky mohou tvrdnout, čímž ztrácejí své vlastnosti.
„Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům,“ říká Ladislav Beránek, tiskový mluvčí Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy.
4 milimetry hloubka dezénu – právě díky hlubokému vzorku mají zimní pneumatiky dostatečný záběr. Pokud jsou sjeté a vzorek je menší než 4 mm, nejsou již pro zimní provoz bezpečné.
„Čtyři milimetry jako minimální hloubka dezénu: Pokud klesne hloubka dezénu pod 4 mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat,“ uzavírá Beránek.