Jak přihlásit auto dovezené ze zahraničí?

Autor: Pavel Srp - 9. 3. 2014


O výběru ojetého vozu rozhodují mnohá kritéria. U žen to bývá často barva, u mužů spíše typ vozu, jeho motor či výbava. A pro každého je důležitá samozřejmě cena. Kvůli ní jsme schopni ujet desítky i stovky kilometrů za svým vysněným vozem, a to často až za hranice našeho státu. Ale jak vlastně postupovat při koupi vozu v zahraničí, aniž byste nakonec zaplatili více, než na kolik vás stejný vůz vyjde „doma“?

Nic není tak snadné, jak vypadá

Pokud jste srdcem dobrodruzi a rádi jednáte na vlastní pěst, je pro vás individuální dovoz auta tím pravým rozhodnutím. Pokud však chcete ušetřit čas a často také vlastní nervy, existuje možnost zadat nákup vozu zprostředkovatelské firmě. Ta auto v zahraničí zakoupí, přiveze do České republiky, jménem majitele jej přihlásí a pak už jej stačí pouze uvést do provozu. Tento způsob je jednoduchý, časově nenáročný, ovšem není vždy až tak cenově výhodný.

Co zařídit u „sousedů“?

Pokud se však přeci jen rozhodnete zajet si do zahraničí sami, pak vás ještě před tím než své auto poprvé legálně projedete po silnici čeká řada povinností. Řekněme, že jste si v zahraničním autobazaru vybrali svůj budoucí vůz a rozhodnete se stát jeho vlastníkem. V tom případě byste měli postupovat následovně.

Po podepsání kupní smlouvy, kdy se fakticky stanete novým majitelem auta, byste měli nejdříve sjednat povinné ručení, které bude platit na vaší cestě domů (tedy v zahraničí i u nás). Pokud již auto neodhlásil samotný autobazar, pak vám na zahraničním dopravním inspektorátu po předložení kupní smlouvy a pojištění odpovědnosti za škodu (povinné ručení) vydají technický průkaz a dočasné převozní značky, a vůz odhlásí. Nyní můžete vyrazit domů.

Jaké jsou další kroky v České republice?

Ani v České republice nemůžete na silnice vyrazit nepojištění. Proto byste si měli nejprve sjednat povinné ručení. U většiny pojišťoven je podmínkou k uzavření smlouvy znalost čísel registračních značek. Avšak u aut, která ještě registrační značky nemají, existuje možnost sjednat smlouvu o povinném ručení na základě výrobního čísla vozu (VIN) a po obdržení registračních značek je do pojistné smlouvy dodatečně doplnit. Abyste již od začátku měli ty nejvýhodnější podmínky, stačí navštívit například portál srovnator.cz, kde vám na základě zadaných parametrů najdou tu nejlepší nabídku povinného ručení právě pro váš vůz.
Pak s autem můžete vyrazit na Stanici technické kontroly, kde si necháte provést měření emisí, dovozovou technickou prohlídku a evidenční prohlídku, při které pracovníci zkontrolují správnost čísla karoserie (VIN), typ motoru a ostatní údaje. Se všemi těmito dokumenty pak auto přihlásíte na příslušném Dopravním inspektorátu. Zde vám do 30 dnů vystaví opis velkého technického průkazu, osvědčení o registraci vozidla a nové registrační značky.

Přečtěte si také:  Jak doplnit AdBlue a k čemu v autě vlastně slouží

Kolik to všechno stoji (ceny jsou orientační)

V zahraničí si připravte přibližně 5 tisíc Kč:

  • odhlášení vozidla 2 800 Kč
  • dočasné povinné ručení 2 000 Kč

V České republice se náklady vyšplhají klidně i přes 20 tisíc Kč:

  • povinné ručení v ČR: 2 200,Kč (průměrně)
  • měření emisí a návštěva STK: 2 500 Kč
  • přihlášení vozidla: 2 500 Kč
  • ekologická daň: 3 000 – 10 000 Kč
  • potvrzení o způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích v zemích EU (evropská homologace): 5 000 Kč

 nocni-autosalony-13

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek