Rychlý příchod mrazivých teplot, ledovka na silnicích i první sníh – vlna chladného počasí o uplynulém víkendu potrápila české řidiče. Členové České asociace asistenčních společností (ČAAS) vyjížděli k více než 2 tisícům případů, což je o 20 % více oproti předchozímu víkendu, kdy panovalo v ČR mírné počasí. Kombinace kluzké vozovky i neopatrné jízdy zapříčinila až 50% nárůst bouraček. Nejčastěji asistenční technici pomáhali motoristům v Praze, Středočeském, Jihomoravském a Plzeňském kraji. Nejvíce narostl počet poruch motoru, problémů se startováním a defekty pneumatik. Z dlouhodobých statistik ČAAS přitom vyplývá, že na začátku zimní sezóny jezdí až každý pátý řidič na nevhodných či zcela špatných pneumatikách a vázne i další příprava vozidla na zimu.
Prudké ochlazení s mrazy a sněhovými přeháňkami zkomplikovalo v ČR během minulého víkendu cestování řadě řidičů. Největší české asistenční společnosti, které sdružuje ČAAS, od pátku 18. listopadu do neděle 20. listopadu 2022 pomáhaly v terénu více než 2000 nepojízdným vozidlům, z nichž zhruba 1500 tvořily poruchy a v 500 případech šlo o nehody. Kromě nepříznivého počasí stála za problémy také nepřipravenost řidičů a vozidel na jízdu v nízkých teplotách. Z praxe pracovníků ČAAS vyplývá, že právě na podzim roste počet případů, kdy kvůli nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky či používání letních či nadměrně opotřebovaných pneumatik, skončí vozidlo mimo silnici a je nutné jeho vyproštění.
„Náhlá změna počasí vždy prověří připravenost motoristů. Letos jsme přitom skočili prakticky z babího léta rovnou do zimy. Bohužel se nám každoročně potvrzuje, že právě v tomto období významná část motoristů na zimní pneumatiky ještě stále nepřezula,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České asociace asistenčních společností. Nejvíce „práce“ měly asistenční společnosti s nepojízdnými vozidly v Praze, ve Středočeském, Jihomoravském a Plzeňském kraji.
Nepodceňujte přípravu auta na jízdu v zimě
Základem přípravy vozidla na zimu by měly kvalitní zimní pneumatiky, nabitá autobaterie v dobré kondici, zimní kapalina do ostřikovačů a chladicí kapalina, která odolá i velmi nízkým teplotám. V kufru auta by nemělo chybět vybavení pro odstranění sněhu a námrazy.
Podle zákona mají řidiči povinnost od 1. listopadu používat zimní pneumatiky, pokud může být na silnici sníh, námraza či led, nebo to lze předpokládat. Letošní rok vynikal vysokými teplotami i v listopadu a řada motoristů proto s přezutím vozidla vyčkávala. Zima, kterou minulý týden ohlašovali meteorologové, je přesto zastihla nepřipravené a často na letních pneumatikách. Potvrzují to zkušenosti členů ČAAS, podle kterých jezdí na začátku zimní sezóny až každý pátý řidič na nevhodných či zcela špatných pneumatikách. V případě, že dojde k defektu pneumatiky, měl by motorista myslet především na vlastní bezpečnost a zabránit vzniku sekundárních dopravních nehod, například při snaze vyměnit si poškozené kolo ve vozovce svépomocí.
„Důrazně řidičům doporučujeme vozidlo s defektem pneumatiky odstavit na bezpečném místě, označit stojící vozidlo a požádat o pomoc asistenční společnost své pojišťovny,“ radí Aleš Povr. V případě, že se vozidlo dostane mimo silnici, neměli by se motoristé snažit nepojízdný vůz vytáhnout svépomocí, ale zajistit si profesionální vyprošťovací techniku. „Auto můžete nechtěně při manipulaci ještě více poškodit, ale hlavně riskujete zdraví při pohybu po silnici. Pro tyto případy doporučujeme se vždy obrátit na asistenční společnost vaší pojišťovny, která na místo vyšle zásahové vozidlo, jenž dokáže havarované vozidlo bezpečně vyprostit,“ doplňuje Aleš Povr.
Pomoc své asistenční společnosti si motorista v nouzi snadno přivolá prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224, kde ho operátor přepojí na asistenční společnost jeho pojišťovny. Motoristé si tak mohou snadno přivolat buď pomoc technika, který porouchaný vůz zprovozní, nebo odtahové vozidlo.