Test ojetiny Mercedes-Benz CLS 55 AMG (2005)

Při nákupu ojetiny pozor na to, aby nebyla bouraná. Prozradí to řada detailů, ale i prověření historie

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Cebia, Rixo - Foto: Pavel Srp - 30. 3. 2025


Jestli se něco opravdu vyplatí, pak je to velmi detailní prověření ojetiny, kterou kupujete. Auto sice může na první pohled vypadat skvěle, ale brzy se může ukázat, že má za sebou třeba i velkou nehodu. Takové auto je pak zbytečným rizikem.

„Prodávající ojetého auta s vámi nemusí mít vždy ty nejlepší úmysly. Snaha zamlčet, že bylo auto bourané, aby byla jeho cena co nejvyšší, je jedním z největších problémů, na které zájemci na bazarových serverech naráží,“ upozorňuje srovnávač Rixo. I proto je opravdu důkladné prověření i u levnější ojetiny na místě.

Prověřujte a testujte

Jakmile si vyhlédnete ojetinu, první, co byste měli udělat, je důkladně ji prověřit. Kompletní historii auta je možné najít podle VIN. Ano, je to placená služba, prověření vyjde na pár stovek, ale těch pár korun vám následně může ušetřit tisíce či desetitisíce. Prověřením můžete snadno odhalit i stočené kilometry a dostat byste se měli k fotodokumentaci případných nehod. „Nemusí se ale povést vyhledat vše. Záznamy totiž nemusí být vždy aktuální a úplné. O vlastnoručně pospravovaném autě v garáži se totiž vůbec nemusí nikdo dozvědět,“ upozorňuje Rixo.

Kdy je správný čas vyměnit staré auto za jiné? Těchto 5 základních varovných signálů byste měli mít na paměti

Pak by měl přijít na řadu dobrý mechanik. Ten zvládne poznat, zda vozidlu dříve něco vážného nebylo, zda je opravované nebo má nějaký problém. Doporučujeme si sehnat nějakého opravdu kvalitního mechanika. Nespoléhejte se na ty, které se vám případně snaží vnutit prodávající. U každé ojetiny se vždy zaměřte i na ty nejmenší detaily. Zkontrolujte lak vozidla, na některých dílech může mít jiný odstín, který prozradí pozdější lakování. Zkontrolujte, že každá část karoserie dobře lícuje s ostatními. Ano, u starších ojetin už to nemusí být tak v pořádku, jak bylo v době výroby auta, ale velkých nesrovnalostí si jistě všimnete. Podívejte se pod koberce, hlavně v kufru. Jakmile jsou tam nějaké zvláštní sváry, máte jistotu, že auto bylo bourané. Nehodu mohou odhalit i nesedící díly interiéru, třeba palubní desky a středového tunelu.


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla: více zde


S každým autem, které kupujte vždy absolvujte testovací jízdu. I ta dokáže hodně napovědět. „Pokud slyšíte podivné zvuky jako syčení, skřípot nebo praskání, může to být signál nekvalitní opravy podvozku či jiných problémů ve funkčnosti motoru a převodovky. Velmi rychle si také všimnete nechtěného chování vozu – třeba táhnutí volantu do strany, nestability v zatáčkách a dalších znaků toho, že auto není úplně v pořádku,“ upozorňuje na možné problémy Rixo.

Co když koupíte bouranou ojetinu?

Přes všechny testy a prověření se může přesto stát, že si pořídíte ojetinu, která se následně ukáže v jiném stavu než ji prodejce inzeroval. Vady zamlčené prodávajícím zakládají vaše právo od smlouvy odstoupit. Hovoříme o tzv. skryté vadě, s níž jste se seznámili až po koupi. Zkrátka – pokud byste tuto informaci věděli, auto byste nekoupili, nebo ho nekoupili za stanovenou cenu. Ne všechny vady jsou ale skryté vady v tomto slova smyslu, často jde i o běžné opotřebení.

„Nenechte se vyvést z míry ani tím, že prodávající ve smlouvě uvedl, že za vady neodpovídá a prodává vozidlo tak, jak “stojí a leží”, s vyloučením jakékoliv odpovědnosti. Ovšem v případě, že jste byli s vadami vozidla seznámeni dříve a veškerá poškození jsou vypsána v předávacím protokolu, nemáte moc možností, co dělat,“ doplňují specialisté z Rixa.

A co když chcete své auto prodat? I tomuto tématu jsme se nedávno věnovali.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru