Všichni víme, že pokud je přechod pro chodce v dohledu, musíme jej použít. A také víme, že na červenou se prostě nechodí. Řada chodců ale obě tato pravidla neustále porušuje, a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Protože takových chodců bylo v New Yorku už moc, rozhodli se prostě přecházení na červenou a mimo přechod chodcům umožnit. Navíc bez hrozící pokuty. Ta přitom vůbec nebyl nízká.
New York patří mezi nejlidnatější města světa, davy chodců neberou konce ve dne ani v noci. A drtivá většina z nich naprosto běžně přecházela silnice mimo přechody nebo na nich, ale na červenou. Město se tak rozhodlo, že takové přecházení už nadále nebude přestupkem. Za ten ovšem ještě před pár dny hrozila pokuta až 250 dolarů, tedy asi 5900 Kč. Město ale s tímto rozvolněním chodce důrazně upozornilo, že možnost přecházet prakticky kdy a kde se jim zachce neznamená, že mají před auty přednost.
Pokuty hlavně pro černošské obyvatele města
Členka rady Mercedes Narcisse pro The Guardian uvedla, že je potřeba být realistou. „Každý Newyorčan někdy přechází na červenou nebo mimo přechod. Lidé se prostě jen snaží dostat tam, kam potřebují. Zákony trestající tako běžné chování by neměly existovat, především, když trestají hlavně lidi odlišných barev pleti. Více než 90 % pokut za chůzi na červenou totiž v loňském roce bylo uděleno černochům a Latinoameričanům,“ řekla.
Místo pro přecházení není totéž, co přechod pro chodce. Rozdíl je v povinnostech účastníků provozu
K novince se vyjádřila také organizace America Walk, která se zaměřuje na zlepšení situace pro chodce. Podle ní je zákon trestající chůzi na červenou a mimo přechod zastaralý. Pochází prý ze třicátých let minulého století, kdy za něj lobbovali výrobci aut, aby bylo více prostoru pro vozidla a lidé jim nepřekáželi.
U nás jen na přechodu
V Česku ale na něco takového zapomeňte. „Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy vybavená modrými majáky, jako jsou hasiči, sanitka nebo policie. Nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel. Chodec musí dát přednost tramvaji. Postupujte tedy při přecházení vozovky s tramvajovým pásem zvlášť uvážlivě a počítejte s dostatečnou časovou rezervou pro její bezpečné přejití. Pro úplnost připomínáme povinnost nevstupovat do vozovky na semafory řízeném přechodu pro chodce, když svítí červené světlo,“ upozornil Besip.
A připomínáme, že chůze na červenou nebo mimo přechod pro chodce, ačkoliv je v dosahu, může vyjít až na 2000 Kč.
No, to je jakýsi předpis. Realita je ale např. u nás taková, že když na semaforu zmáčknete tlačítko pro chodce, tak čekáte 2 nebo 3 minuty, ikdyž za tu dobu projedou 2 auta. Když za 5 minut zvoní ve škole, tak i děti protáhnu na červenou a absolutně nejednám nijak riskantně. Pokuta by byla jen alibismus.
Okopírováno, ale i tak si to pamatuji dobře. „Přechod pro chodce, nadchod nebo podchod musíte podle pravidel silničního provozu použít, jste-li od něj vzdáleni méně než 50 metrů! Na přechodech pro chodce, které jsou řízeny dopravními semafory, máte situaci mnohem lehčí. I tak se před vstupem do vozovky přesvědčte, že přijíždějící vozidlo skutečně zastaví.“
Když se podíváme na statistiku, nejvíce nehod chodců je přechodech. Takže každej rozumnej chodec, kterej sleduje statistiky bude raději přecházet mimo přechod. To i ta dálnice se dá přejít docela slušně, protože je za rok přejetejch chodců max do desítky.