Všichni víme, že pokud je přechod pro chodce v dohledu, musíme jej použít. A také víme, že na červenou se prostě nechodí. Řada chodců ale obě tato pravidla neustále porušuje, a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Protože takových chodců bylo v New Yorku už moc, rozhodli se prostě přecházení na červenou a mimo přechod chodcům umožnit. Navíc bez hrozící pokuty. Ta přitom vůbec nebyl nízká.
New York patří mezi nejlidnatější města světa, davy chodců neberou konce ve dne ani v noci. A drtivá většina z nich naprosto běžně přecházela silnice mimo přechody nebo na nich, ale na červenou. Město se tak rozhodlo, že takové přecházení už nadále nebude přestupkem. Za ten ovšem ještě před pár dny hrozila pokuta až 250 dolarů, tedy asi 5900 Kč. Město ale s tímto rozvolněním chodce důrazně upozornilo, že možnost přecházet prakticky kdy a kde se jim zachce neznamená, že mají před auty přednost.
Pokuty hlavně pro černošské obyvatele města
Členka rady Mercedes Narcisse pro The Guardian uvedla, že je potřeba být realistou. „Každý Newyorčan někdy přechází na červenou nebo mimo přechod. Lidé se prostě jen snaží dostat tam, kam potřebují. Zákony trestající tako běžné chování by neměly existovat, především, když trestají hlavně lidi odlišných barev pleti. Více než 90 % pokut za chůzi na červenou totiž v loňském roce bylo uděleno černochům a Latinoameričanům,“ řekla.
Místo pro přecházení není totéž, co přechod pro chodce. Rozdíl je v povinnostech účastníků provozu
K novince se vyjádřila také organizace America Walk, která se zaměřuje na zlepšení situace pro chodce. Podle ní je zákon trestající chůzi na červenou a mimo přechod zastaralý. Pochází prý ze třicátých let minulého století, kdy za něj lobbovali výrobci aut, aby bylo více prostoru pro vozidla a lidé jim nepřekáželi.
U nás jen na přechodu
V Česku ale na něco takového zapomeňte. „Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy vybavená modrými majáky, jako jsou hasiči, sanitka nebo policie. Nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel. Chodec musí dát přednost tramvaji. Postupujte tedy při přecházení vozovky s tramvajovým pásem zvlášť uvážlivě a počítejte s dostatečnou časovou rezervou pro její bezpečné přejití. Pro úplnost připomínáme povinnost nevstupovat do vozovky na semafory řízeném přechodu pro chodce, když svítí červené světlo,“ upozornil Besip.
A připomínáme, že chůze na červenou nebo mimo přechod pro chodce, ačkoliv je v dosahu, může vyjít až na 2000 Kč.
To znamená, že pokud Afroameričané budou páchat přestupky či trestné činy ve velkém množství, tak se to zlegalizuje? Pokud nějaké etnikum páchá přestupky či trestné činy, opravdu to znamená, že zákony jsou rasistické a měli by se změnit? Neměli by být pro každého nejenom stejné práva, ale také stejné povinnosti?
Dovolit přecházet nouplízákům na červenou se podobá tomu vtipu, kdy je u nás na červenou povoleno důchodcům.
Byl jste nekdy v Londyne. Asi ne. Tam cervena znamena, no aspon se rozhlidni.
Nebude fakt, že za chůzi na červenou je pokutováno 90 % afroameričanů způsoben tím, že z těch, co chodí na červenou, je 90 % afroameričanů?
Nebude vhodné zrušit trestní zákoník en bloc jen proto, že 90 % zločinců jsou afroameričané?
Lidé prý spěchají do práce a tak je dobré jim umožnit přecházet na červenou i mimo přechody.Tak pak bych dovolil jezdit rychle jak se komu zachce.Vždyť i oni spěchají do práce a také parkovat tam,kde se komu bude hodit.Spěchají do práce a není čas hledat místo na parkovaní.
Stačí důsledně dodržovat pravidlo, že koho srazí auto na červenou, nemá nárok na léčbu a hradí vzniklou škodu a do měsíce se zredují i černoušci.
Klidně bych dopsal do silničního zákona větu, že chodec smí přejít na červenou, pokud neohrozí a neomezí žádný automobil.
Ne „když je v dohledu přechod“, ale když je ve vzdálenosti do 50 metrů :-) Ze zákona :-)
Jak píše pan Jarek,přesně to tak v praxi vypadá,vždy jak je to možné,přechody ignoruji,něco ze života.Manželka šla nakoupit,zastavila se u přechodu,přijíždělo vozidlo zastavilo,řidič pokynul manželce že může přejít vozovku,když byla v půli přechodu,rána,na manželku vlítlo vozidlo které zastavilo,ale řidič-blb co jelo za vozidlem které zastavilo do něj najel,výsledek měsíc v nemocnici.Poznatek číslo dvě,kamarád přecházel dvouproudovou silnici po přechodu,v prvním jízdním pruhu vůz zastavil,v druhém ho smetlo vozidlo,výsledek,naštěstí jen zlomená ruka.Když přecházím silnici mimo přechod,vždy tehdy kdy jsem si jistý na 100% že mě nic nesrazí,na přechodu tu jistotu nemám nikdy,to je můj názor.
Dobrý den, pane Juro,
děkuji za příklady ze života, které ilustrují ničivou sílu médií, která v r. 2000, kdy došlo ke změně formulace ohledně přednosti chodců na přechodech, vyvolala ve spoustě lidí pocit, že mají absolutní přednost bez ohledu na fyzikální zákony (a blby za volantem).
Když přecházíte mimo přechod, věnujete maximální pozornost tomu, co se na vozovce děje. Mnoho chodců, kteří vstupují na přechod, tak nečiní. Ale v zákoně to tak napsáno není!
Ještě jeden dotaz, jsem tak trochu postižen statistikou. Nemáte ponětí, kolikrát v životě Vaše paní bez problémů přecházela přes přechod před tím neštěstím? A ten Váš kamarád?
Přeji pokojný večer.
VH
No, to je jakýsi předpis. Realita je ale např. u nás taková, že když na semaforu zmáčknete tlačítko pro chodce, tak čekáte 2 nebo 3 minuty, ikdyž za tu dobu projedou 2 auta. Když za 5 minut zvoní ve škole, tak i děti protáhnu na červenou a absolutně nejednám nijak riskantně. Pokuta by byla jen alibismus.
Dobrý den, pane Jirko,
věřím Vám, že doba čekání na zelenou Vám připadá nekonečná. Stejně jsou na tom řidiči na světelných křižovatkách. Ale zkusil jste si tu dobu skutečně změřit?
Jezdím jako řidič MHD v Olomouci a když čekám na zelenou, občas, ne vždy, si kontroluji na displeji našeho provozního systému, kolik času jsem „ztratil“.
Překvapilo mě, že nejdelší interval červené je v Olomouci devadesát sekund, na většině křižovatek do šedesáti, na jednodušších („T“) i třicet.
Až auto na přechodu srazí Vaše dítě, protože přecházelo na červenou, vzpomenete si na to, čemu jste ho naučil?
Přeji pokojný večer.
VH
PS.: pokud je u vás v obci jen tento jediný světly řízený přechod, asi nebude má poznámka relevantní, protože pak i provoz by tomu mohl odpovídat. Pak snad požádat obec o přeprogramování ve prospěch chodců.
VH
Okopírováno, ale i tak si to pamatuji dobře. „Přechod pro chodce, nadchod nebo podchod musíte podle pravidel silničního provozu použít, jste-li od něj vzdáleni méně než 50 metrů! Na přechodech pro chodce, které jsou řízeny dopravními semafory, máte situaci mnohem lehčí. I tak se před vstupem do vozovky přesvědčte, že přijíždějící vozidlo skutečně zastaví.“
Problém je,že ne každý a děti zvláštˇ,dokáží odhadnout těch 50m. Možná by to šlo řešit barevnou čárou na obrubníku.
A tu čáru by musel vytyčit autorizovaný geodet, pro případ soudního sporu :D :D
Když se podíváme na statistiku, nejvíce nehod chodců je přechodech. Takže každej rozumnej chodec, kterej sleduje statistiky bude raději přecházet mimo přechod. To i ta dálnice se dá přejít docela slušně, protože je za rok přejetejch chodců max do desítky.
No jestli ono to nebude tím, že i ten největší trouba si dává mimo přechod velkej pozor. Spousta chodců naprosto neví, kdy má a nemá přednost. A s jistotou absolutní přednosti nakráčí do silnice. Fyzika zpravidla bývá proti. :-) Mimo přechod je to jasný. Vlezeš před auto, seš v prháji. Srozumitelné i pro méně bystré.
Dobrý den, pane Jarku,
jestli ono to nebude spíš tím, že mimo přechod si většina (původně jsem chtěl napsat „všichni“, ale musím se opravit) dává pozor, jestli nevstupuje do cesty vozidlu. Na přechodu se velmi často (jezdím s autobusem MHD v Olomouci) setkávám s tím, že chodec na něj vstoupí bez rozhlédnutí, s pohledem upřeným na displej svého mobilu a se sluchátky na uších :(.
Takže z mého pohledu je tím vinna mediální prezentace změna pravidel silničního provozu v r. 2000, ze které spousta lidí nabyla dojmu, že mají absolutní přednost – můj názor.
Přeji pokojný večer.
VH
PPS.: „chodec“ zahrnuje i chodkyně :) :)