JAWA Minor

Přelomový patent vynesl průmyslníka Janečka do služeb britské MI6. Aby ochránil rodinu, předstíral svou smrt, vzpomíná vnučka

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Nadační fond Škoda Auto - Tisková zpráva - 29. 5. 2022


Na přelomu 20. a 30. let minulého století patřil k nejvýznamnějším osobnostem československého motocyklového, automobilového i zbrojního průmyslu. Málokdo ovšem ví, že František Karel Janeček, syn Františka Janečka (zakladatele světoznámé značky JAWA) a průkopník výroby automobilů JAWA v Kvasinách, byl během 2. světové války také členem britské tajné služby MI6. Podobné příběhy spojené s osobnostmi a historií regionu letos představí výzva Nadačního fondu Škoda Auto a Bohemian Heritage Fund s názvem Zapomenuté příběhy Rychnovska.

Geny zdědil po svém otci Františkovi, se kterým se už od studentských let podílel na více než stovce technologických patentů. Právě jeden z nich přivedl krátce před okupací Československa v roce 1939 Františka Karla Janečka do Velké Británie. Jednalo se o nástavec na hlaveň, díky kterému bylo možné prostřelit pancíř u tanku. „V té době šlo o něco nevídaného. Německá vojska po tomto vynálezu velmi prahla, dokonce se snažila uspíšit termín okupace, aby získala plány na jeho výrobu,“ říká Janečkova vnučka Soňa Klímová-Janečková s tím, že Janeček se vydal do Velké Británie právě z důvodu, aby je před okupanty ukryl.

Přečtěte si také:  Škoda buduje svou historickou sbírku od 60. let minulého století. Ukazuje i své muzeální začátky

The Littlejohn

Agentem MI6 se stal záhy na popud britského válečného ministerstva, pro které začal pracovat pod krycím jménem „Littlejohn“. Janeček se v jeho službách věnoval vývoji a zdokonalení svých zbrojních vynálezů, které měly pro Velkou Británii význam především v bitvách na severu Afriky u El Alameinu. Další vynález koupili Američané; jednalo se o protitankovou pušku, která nebyla použita jen v Africe – Kanaďané ji měli při osvobozování Itálie a v Den D s ní útočily invazní jednotky. Tento zbraňový vynález „Littlejohn“ se posléze stal i trvalým exponátem v Kanadském válečném muzeu v Ottawě.

„Protože v Československu zůstala jeho manželka a pět dětí, musel být zpočátku velmi opatrný. Aby svou rodinu i továrnu ochránil, nechal rozhlásit, že zahynul při automobilové havárii,“ prozrazuje vnučka Františka Karla Janečka, který se po válce s částí své rodiny odstěhoval do Kanady, kde vzhledem k tehdejší politické situaci v Československu prožil zbytek života.

JAWA udávala trend

Osobnost Františka Karla Janečka dnes připomíná rodinný zámek v Kvasinách. Pořídil ho na konci 20. let minulého století v návaznosti na výstavbu zdejší továrny na automobily značky JAWA. Továrna ve své historii uvedla na trh v roce 1934 svůj první automobil JAWA 700 a o pár let později obchodně nejúspěšnější auto své doby – JAWA Minor. Auto bylo velmi úsporné, čilé, levné, a navíc mělo krásný aerodynamický tvar. Do dnešních dob se dochoval i jeden exemplář závodního automobilu JAWA, obdivovat ho lze v Národním technickém muzeu v Praze. S tímto vozem se tovární jezdci zúčastnili závodu 1000 mil československých a získali Prezidentský pohár pro nejúspěšnější tým.

Zapomenuté příběhy Rychnovska

Výzva Zapomenuté příběhy Rychnovska, kterou v rámci projektu Kultura má zelenou vyhlašuje Nadační fond Škoda Auto a Bohemian Heritage Fund, připomíná zajímavé příběhy z historie regionu, které může veřejnost přihlašovat do 31. května 2022. Výzva bude zakončena výstavou a prezentací těch nejzajímavějších příběhů na webových stránkách projektu. Vybraní autoři mohou navíc za svůj příběh získat odměnu až 5 000 korun.

Přečtěte si také:  Legendární Porsche 911 Carrera RS 2.7 slaví 50 let. Bylo to nejrychlejší německé sériové auto své doby

„Každá rodina, spolek či zájmový klub nebo třeba tradiční regionální firma skrývají více či méně zapomenuté příběhy, které se váží k Rychnovsku a stojí za to je vyprávět. Historie regionu je bohatá a my se těšíme, jaké nové příběhy prostřednictvím prvního ročníku naší výzvy na Rychnovsku objevíme,“ říká Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu Škoda Auto.

Štítky: , , ,

3 názory na “Přelomový patent vynesl průmyslníka Janečka do služeb britské MI6. Aby ochránil rodinu, předstíral svou smrt, vzpomíná vnučka”

  1. Vladimír Blažek

    Jednalo se o známý německý princip Gerlich. Při něm dochází pomocí nástavce k redukci původní ráže na menší,ovšem s podstantě vyší úsťovou rychlostí např.9/7, 15/11.V druhém případě 1400m/s. Firma Janeček experimentovala i během okupace,ale bez zvláštních úspěchů. Pro východní frontu málo účiné…

  2. gustav hustler

    znal jsem jednoho,co mu je pár jařin po revoluci sem tam sbíral nebo nechával u dvorku a utekl….uplynulo pár let a 1203 které měl mu někdo lohl,byl rád,že mu zůstalo asi 5 kusů rozebraných dodávek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek