Na přelomu 20. a 30. let minulého století patřil k nejvýznamnějším osobnostem československého motocyklového, automobilového i zbrojního průmyslu. Málokdo ovšem ví, že František Karel Janeček, syn Františka Janečka (zakladatele světoznámé značky JAWA) a průkopník výroby automobilů JAWA v Kvasinách, byl během 2. světové války také členem britské tajné služby MI6. Podobné příběhy spojené s osobnostmi a historií regionu letos představí výzva Nadačního fondu Škoda Auto a Bohemian Heritage Fund s názvem Zapomenuté příběhy Rychnovska.
Geny zdědil po svém otci Františkovi, se kterým se už od studentských let podílel na více než stovce technologických patentů. Právě jeden z nich přivedl krátce před okupací Československa v roce 1939 Františka Karla Janečka do Velké Británie. Jednalo se o nástavec na hlaveň, díky kterému bylo možné prostřelit pancíř u tanku. „V té době šlo o něco nevídaného. Německá vojska po tomto vynálezu velmi prahla, dokonce se snažila uspíšit termín okupace, aby získala plány na jeho výrobu,“ říká Janečkova vnučka Soňa Klímová-Janečková s tím, že Janeček se vydal do Velké Británie právě z důvodu, aby je před okupanty ukryl.
The Littlejohn
Agentem MI6 se stal záhy na popud britského válečného ministerstva, pro které začal pracovat pod krycím jménem „Littlejohn“. Janeček se v jeho službách věnoval vývoji a zdokonalení svých zbrojních vynálezů, které měly pro Velkou Británii význam především v bitvách na severu Afriky u El Alameinu. Další vynález koupili Američané; jednalo se o protitankovou pušku, která nebyla použita jen v Africe – Kanaďané ji měli při osvobozování Itálie a v Den D s ní útočily invazní jednotky. Tento zbraňový vynález „Littlejohn“ se posléze stal i trvalým exponátem v Kanadském válečném muzeu v Ottawě.
„Protože v Československu zůstala jeho manželka a pět dětí, musel být zpočátku velmi opatrný. Aby svou rodinu i továrnu ochránil, nechal rozhlásit, že zahynul při automobilové havárii,“ prozrazuje vnučka Františka Karla Janečka, který se po válce s částí své rodiny odstěhoval do Kanady, kde vzhledem k tehdejší politické situaci v Československu prožil zbytek života.
JAWA udávala trend
Osobnost Františka Karla Janečka dnes připomíná rodinný zámek v Kvasinách. Pořídil ho na konci 20. let minulého století v návaznosti na výstavbu zdejší továrny na automobily značky JAWA. Továrna ve své historii uvedla na trh v roce 1934 svůj první automobil JAWA 700 a o pár let později obchodně nejúspěšnější auto své doby – JAWA Minor. Auto bylo velmi úsporné, čilé, levné, a navíc mělo krásný aerodynamický tvar. Do dnešních dob se dochoval i jeden exemplář závodního automobilu JAWA, obdivovat ho lze v Národním technickém muzeu v Praze. S tímto vozem se tovární jezdci zúčastnili závodu 1000 mil československých a získali Prezidentský pohár pro nejúspěšnější tým.
Zapomenuté příběhy Rychnovska
Výzva Zapomenuté příběhy Rychnovska, kterou v rámci projektu Kultura má zelenou vyhlašuje Nadační fond Škoda Auto a Bohemian Heritage Fund, připomíná zajímavé příběhy z historie regionu, které může veřejnost přihlašovat do 31. května 2022. Výzva bude zakončena výstavou a prezentací těch nejzajímavějších příběhů na webových stránkách projektu. Vybraní autoři mohou navíc za svůj příběh získat odměnu až 5 000 korun.
„Každá rodina, spolek či zájmový klub nebo třeba tradiční regionální firma skrývají více či méně zapomenuté příběhy, které se váží k Rychnovsku a stojí za to je vyprávět. Historie regionu je bohatá a my se těšíme, jaké nové příběhy prostřednictvím prvního ročníku naší výzvy na Rychnovsku objevíme,“ říká Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu Škoda Auto.
Jednalo se o známý německý princip Gerlich. Při něm dochází pomocí nástavce k redukci původní ráže na menší,ovšem s podstantě vyší úsťovou rychlostí např.9/7, 15/11.V druhém případě 1400m/s. Firma Janeček experimentovala i během okupace,ale bez zvláštních úspěchů. Pro východní frontu málo účiné…
znal jsem jednoho,co mu je pár jařin po revoluci sem tam sbíral nebo nechával u dvorku a utekl….uplynulo pár let a 1203 které měl mu někdo lohl,byl rád,že mu zůstalo asi 5 kusů rozebraných dodávek
Měli jsme v minulosti hodně šikovných lidí. Máme je i dnes? Nevím.