Pražští dopravní policisté se zaměřili na kontrolu emisí. Většina aut měřením neprošla

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Policie ČR - 11. 10. 2023


Většina z nás má policejní kontrolu spojenou hlavně s prověřením technického stavu vozu, případně dokladů. Dopravní policisté ale mohou kontrolovat i emise auta, což udělali při jedné ze svých akcí v úterý dopoledne v Praze na Jižní spojce. Výsledky dvakrát příznivé nebyly.

Policisté změřili asi 70 aut, přičemž zhruba dvě třetiny měřením neprošly. Vše funguje ve spolupráci policie a Centra služeb pro silniční dopravu. Jakmile policisté auto zastaví, napojí jej na mobilní měřicí systém emisí. Pokud měřicí přístroj ukáže hodnoty, které přesahují limity, omezí policisté platnost technické způsobilosti. Majitel dotčeného vozu pak má 30 dnů na to, aby auto opravil a absolvoval technickou kontrolu, respektive měření emisí. Zároveň ale policisté mohou za nevyhovující technický stav udělit pokutu, a to až do 2000 Kč.

Ředitel dopravní policie Jiří Zlý se pak v rámci této kontrolní akce podivil nad tím, kde je chyba, když dvě třetiny z kontrolovaných aut neprojdou měřením emisí. Policisté pak připomněli, že pokud by v rámci kontroly technického stavu auta našli některou z vyloženě nebezpečných závad, musí se řidiči připravit na pokutu až 10 00 Kč, ale hlavně na zákaz další jízdy.

Dle zákona jde o závady, respektive poškození brzdové soustavy, které vylučuje její fungování, absence podstatné části výfuku, nadměrné úniky provozních kapalin, nadměrné opotřebení pneumatik. Praskliny kol, zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo cestujících, koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie, absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy, ale například i deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost.

Štítky: , , , ,

4 názory na “Pražští dopravní policisté se zaměřili na kontrolu emisí. Většina aut měřením neprošla”

  1. Dobrý den,celá problematika je opravdu zajímavá,technici ze stanic měření musí chodit na odborná skoleni,musí mít drahé přístroje,diagnostiky a presny postup pro měření,zahraty motor na provozní teplotu ktereho hosahne projetim vozu pred merenim,časový limit na vytoceni motoru do předepsaných otáček atd.tudiz měřit naftový motor který popojizdi v zácpě po městě je holý nesmysl a ani u benzínu to též není úplně ideální katalyzátor nemá správnou teplotu a tudíž v tu chvíli nemá plnou účinnost,tak ať zkusí změřit auto na silnici dálnici po delší jízdě když třeba sjede na odpočívadlo a výsledek bude úplně jiný,tudíž je to pouze zbytečná činnost ci spíše buzerace a vyjít vstříc ekoaktivustum.

    1. Proč by měl být nesmysl měřit auta popojíždějící ve městě v koloně? V ní většina českých aut stráví většinu času (pokud teda nejsou zaparkovaná) – toxické emise z kolon přímo ovlivňují zdraví všech v okolí…

  2. Tak pokud 2/3 aut nepřošlo emisní kontrolou, pak je tu opravdu něco špatně. Buď STK fixluje, nebo to benga neumí měřit. Rozhodně za to nemůže řidič, který má od úřadů ověřeno, že je to v pořádku. Sám si emise nezměří a pokud by šlo o závadu nebylo by to 2/3, ale jen jedinec nanejvýš dva z těch 70.

    1. Šlo hlavně o nafťáky, vozidla s vykuchaným nebo nefunkčním výfukovým filtrem, různé starší dodávky atd., zkrátka kde se dalo předpokládat, že lze nalézt problém. U benzíňáků jen auta s nefunkčními katalyzátory. Osobně jsem viděl odjíždět vůz z STK že v pořádku, přitom vyběhaný motor kouřil jak dvoutakt díky žraní oleje. Ale CO měl zřejmě v pořádku, ostatní emise nikdo neřeší.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru