Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích začala po letech příprav a důkladné infokampani 1. června 2024. Po dvou měsících prací došlo k drobným změnám v dopravním značení a ohraničení stavby. Na základě zpětné vazby od řidičů nechal Pardubický kraj v místě instalovat ceduli připomínající řidičům, jak mají správně „zipovat“. Někteří z nich s tím totiž měli problém a docházelo tak ke zbytečným komplikacím.
Oprava důležité spojnice přes Labe bude v krajském městě trvat až do konce podzimu 2025. Jedná se o jeden z největších aktuálních dopravních projektů s náklady ve výši 183 milionů korun s daní. Vzhledem ke složité dopravní situaci v Pardubicích byla rekonstrukce naplánována tak, aby byl vždy průjezdný jeden pruh v obou jízdních směrech. „Zatím jde vše podle plánu, ale pro přiškrcenou dopravu ve městě je nutné, aby byl ‚Wonkáč‘ průjezdný a nedocházelo tam ke zbytečným komplikacím, které nejsou přímo vyvolané stavbou. Na základě komunikace se správou a údržbou silnic, magistrátem i policií jsme se dohodli, že necháme před mostem na křížení s dalšími komunikacemi nainstalovat infotabuli s pokyny ke správnému zipování. Část řidičů s tím měla problémy a chceme jim tak připomenout jednoduchá pravidla, která mohou svým dílem přispět k plynulosti dopravy. Zatím tam vše jezdí v rámci možností v pořádku, ale s návratem lidí z dovolených a začátkem školního roku očekáváme v září nárůst aut, chceme na to být připravení,“ vysvětluje první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Není zip jako zip
Pravidlo zipování je v české legislativě ustanoveno od roku 2000. Vzniklo za účelem zvýšení plynulosti dopravy v místech, kde vzhledem k hustotě provozu může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám. Ty mohou být rizikovým místem obzvláště na rychlostních komunikacích. Pokud budou řidiči uvedené pravidlo dodržovat, zvýší jak bezpečnost silničního provozu, tak i jeho plynulost.
Konkrétně je pravidlo definováno v Zákonu č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“
S pravidlem zipu mají řidiči stále problém. Není to o tom, že „vás někdo pustí“
Nové ohraničení stanoviště zlepší přehlednost
I další prázdninová změna by měla do budoucna zvýšit bezpečnost a plynulost provozu. Týká se ohraničení místa, kde aktuálně probíhají práce. „Na základě požadavku samosprávy jsme vyměnili ohrazení. Původní bylo plně kovové a snižovalo viditelnost. Nové je drátěné a je přes něj lépe vidět na přechod pro chodce i do jízdních pruhů. Snažíme se tak reagovat na podněty od řidičů, abychom jim co nejvíce usnadnili jízdu přes staveniště a zároveň dodrželi veškeré bezpečnostní standardy,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák s tím, že v současné době se ještě zvažuje možnost umístění přenosných semaforů na přechod pro pěší. Ty by mohly zejména v dopravních špičkách pomoci s plynulostí dopravy. „Řešíme to s odborníky, ale vše chceme nejprve pořádně analyzovat, abychom negativně nezasáhli do provozu. Pokud budeme mít z dat a posudků pozitivní informace, můžeme nechat semafory nainstalovat,“ dodává náměstek Kortyš.
Průjezdný bude vždy jeden pruh v obou směrech
Pardubický kraj plánoval rekonstrukci Wonkova mostu delší dobu. Lana uvnitř konstrukce byla již na konci své životnost a bylo nutné je vyměnit, aby nedošlo k nevratnému poškození mostu. Na základě odborných prohlídek se ukázalo, že s opravou nelze déle čekat. Z těchto důvodů začala v červnu 2024 rekonstrukce mostu Pavla Wonky, která potrvá až do října 2025.
Vzhledem k dopravnímu významu mostu práce probíhají za provozu v režimu 1+1. Vždy tedy bude průjezdný jeden jízdní pruh v jednom směru, zabezpečené jsou samozřejmě i cesty pro chodce a cyklisty. Most bude po dobu rekonstrukce sloužit i vozidlům integrovaného záchranného systému a hromadné dopravě.
Záměr krajská samospráva opakovaně projednávala se zástupci magistrátu, ŘSD a dalšími institucemi, aby se minimalizovala dopravní omezení ve městě. Součástí projektu bylo i veřejné projednání a infokampaň pro obyvatele.
Rekonstrukce pro budoucí generace
Během projektování Pardubický kraj nechal do plánů zapracovat technologické řešení, které do budoucna výrazně usnadní kontrolu a případnou výměnu lan. Ta jsou kriticky důležitá pro zajištění bezpečnosti stavby i provozu na ní. Tyto práce tedy jednou bude možné dělat za minimálních dopravních omezení a uzavírek.