Cyklopruhů je ve městech čím dál tím víc, ale někteří řidiči osobních aut neví, jak se k nim chovat. Často zbytečně jedou mimo něj, čímž mohou ohrozit sebe i ostatní. Zákon totiž v některých situacích řidiči do cyklopruhu umožňuje najet. A upozorňuje na to i sama Praha, která do cyklopruhu na Evropské ulici nechala nakreslit nové piktogramy.
Určující je šířka
O novém označení v pruhu pro cyklisty informoval ve středu 4. května náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr na svém twitterovém účtu: „Od včerejška na Evropské. Rozšiřujeme povědomí o tom, že autobus nebo náklaďák může vjet do ochranného jízdního pruhu pro cyklisty. Toto informativní dopravní značení bude do konce měsíce na devíti lokalitách v Praze.“
Nutno ale říct, že nejde jen o nákladní auta nebo autobusy. Zákon totiž říká, že „na jízdní pruh pro cyklisty smí řidič jiného vozidla vjet v podélném směru rovněž tehdy, není-li přilehlý jízdní pruh pro toto vozidlo dostatečně široký“. Ačkoliv tedy náměstek a piktorgramy na silnici mluví jen o nákladních autech, možnost najet do cyklopruhu mají všichni řidič, kteří mají moc široká auta a do zbylého jízdního pruhu by se nevešli. Při vjíždění na jízdní pruh pro cyklisty ale nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu.
Od včerejška na Evropské. Rozšiřujeme povědomí o tom, že autobus nebo náklaďák může vjet do ochranného jízdního pruhu pro cyklisty. Toto informativní dopravní značení bude do konce měsíce na devíti lokalitách v Praze. pic.twitter.com/GPgMObPSv8
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) May 4, 2022
Jedinou výjimkou je takzvaný vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty. Ten je označen příslušnou dopravní značkou a zpravidla i červenou barvou po celé své délce. Do něj řidiči, ať už mají jakkoliv široké auto, vjíždět nesmějí.
Ostatně, budují se především v místech, kde je k tomu dostatek prostoru. Řidiči je mohou použít jen v případě objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti. V žádném případě pro běžnou jízdu.
Je rozdíl ochrany a vyhrazeny pruh. Oba 2 mají předepsanou min. šířku pro zbylé místo vedle. Tj u ochranného musí byt dost místa na osobní automobil. Ten pak muže předjíždět cyklisty bez změny směru jízdy. Nemusí držet 1,5m odstup ani dat blinkr. Širší vozidla se pak chovají jako by tam pruh nebyl a předjíždí standardně (1,5 m, blinker, přednost atd)
U vyhrazeného musí byt dost místa i pro bus i nakladak.