Jestli má Praha, ale i další velká města, s něčím velký problém, pak je to neustálý nedostatek parkovacích míst. Ulice nejsou nafukovací, a tak jsou často jediným řešením nové domy s parkovacími místy v podzemních garážích. Dle zákona platí, že při výstavbě nebo velké rekonstrukci musí developer postavit také přesně daný počet parkovacích stání. Ten se má ale dle novely Pražských stavebních předpisů změnit. Cílem tohoto kroku je levnější, a tedy i dostupnější bydlení.
Záležet bude na developerovi
Jde o plošné snížení počtu povinně stavěných parkovacích míst. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) je cílem novely otevřít možnosti, aby v některých lokalitách, která mají například dobré napojení na městskou hromadnou dopravu či kde by výstavba parkovacích míst byla ekonomicky náročná, nebylo nutné zachovat minimum parkovacích míst. Snížení minimálního počtu stání tak může ovlivnit cenu nemovitostí. V centru města totiž cena na vybudování jednoho podzemního parkovacího místa šplhá až ke 2 miliónům korun. Zároveň nejsou stanovena maxima.
IPR pak ve svém prohlášení napsalo: „Problémem jsou také návštěvnická stání, která mají odlišný koeficient ve výpočtu. Ty investoři obvykle zřizují v přízemí budov, což výrazně ničí vzhled ulic. Návštěvnická stání jsou navíc rozpočítávána do ceny všech prodaných jednotek a často tak výrazně zvedají cenu nemovitostí. Zvlášť pokud jsou v podzemí. Novela proto navrhuje zredukovat minimum i pro tento typ parkování. Maxima už ve většině případů obsahuje původní znění novely a je nutné ho dále uvažovat z důvodu vysoké obrátkovosti tohoto typu stání a omezených možností města na budování infrastruktury.“
PARKOVACÍ MINIMA ⎮ Radní schválili návrh novely stavebních předpisů, která pomůže zlevnění výstavby a rekonstrukcí v centru Prahy a v dalších místech, která mají např. dobrou obslužnost MHD. Očekávaná novela upravuje výpočty parkovacích minim. 1/3🚗 pic.twitter.com/t35tGIfKBg
— Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (@iprpraha) October 17, 2022
„Od redukce parkovacích minim si kromě pozitivních dopadů na podobu a fungování města slibuji hlavně zlevnění bytové výstavby a umožnění realizace menších bytových projektů, které dnes kvůli požadavkům na parkování ekonomicky nevycházejí. Zlevní se tím i výstavba městského nájemního bydlení, kterou Praha připravuje,“ doplňuje pražský radní pro bydlení a transparentnost Adam Zábranský.
Podle IPR je výstavba parkování zbytečně drahá a navyšuje tak cenu celé nemovitosti nebo rekonstrukce. „U novostaveb a rekonstrukcí – pokud se jedná o velkou rekonstrukci s velkým stavebním povolením – jsou najednou potřeba parkovací stání, která kdysi nebyla (z 0 se to může navýšit třeba na 10), často se pak stane, že se nerekonstruuje nebo se dělají velmi drahá podzemní parkoviště (v centru výtahy, ale extrémně nákladné – zakladač s výtahem ve více patrech – stání vyjde pak třeba i na 2 miliony Kč). Například jedno obyčejné stání v prvním podzemním patře v novostavbě na sídlišti stojí kolem 400 000 Kč. V druhém podzemním podlaží kolem 600 000 Kč. Pokud je potřeba zřídit zakladač a výtah, cena se výrazně zvyšuje, zvlášť při nižších počtech stání. Cena pozemku je v centru často i několikanásobně vyšší než na sídlišti daleko od centra,“ napsalo IPR.
V rámci novely tak bylo navrženo celkové zredukování povinnosti parkovacích stání o 25 %. Praha tak chce dát možnost investorům a stavebním úřadům více se svobodně rozhodnout, kolik míst postaví neboli pro koho je jejich záměr určen. Díky tomuto kroku se developerům prý mohou snížit náklady, což by se mělo pozitivně odrazit na ceně nemovitostí a více domů například v památkové rezervaci by se mohlo stát obydlenými běžnými rezidenty. Schválení návrhu novely začíná 45 dní pro připomínkování. O tom, zda bude novela platit, rozhodne až nová rada města.