Pozor na zákeřný černý led. Na první pohled není poznat, ale pro řidiče je velmi nebezpečný

Autor: Anina Russová - Zdroj: BESIP, Platforma Vize 0- Foto: Ministerstvo dopravy ČR - 5. 1. 2022


V posledních pár dnech to v Česku vypadalo jako na jaře, ale podle předpovědí se zima rozhodně nevzdává. Znovu má začít mrznout a na některých místech i sněžit. Právě mráz může na mokré silnici velmi snadno způsobit takzvaný „černý led“, který je na první pohled prakticky neviditelný a každého řidiče může hodně potrápit.

Vzniká náhle a umí překvapit

Pokud je klasická zimní námraza, řidiči si ji snadno všimnou a většinou jí přizpůsobí svůj styl jízdy. Ovšem černý led vidět není. Jde totiž o velmi tenkou vrstvu zmrzlé vody nebo třeba padající mlhy, jakousi glazuru, která pokrývá tmavý asfalt. Taková námraza je snadno zaměnitelná s mokrým povrchem vozovky, a to je to, v čem tkví největší nebezpečí.

Řidič si myslí, že prostě jede po mokré silnici a nečeká kluziště. Pozor je potřeba si dát při teplotách kolem nuly nebo když padá mrznoucí déšť, což je přesně to počasí, které nás v následujících dnech podle předpovědí čeká.

Smyk je otázkou chvilky

Jakmile má řidič jen malé podezření na černý led či jakoukoliv jinou námrazu, měl by víc než kdy jindy dbát na bezpečný rozestup od ostatních aut. Odstup od vozidla jedoucího vpředu by měl odpovídat úseku ujetému během dvou sekund jízdy. Na namrzlém povrchu se vyplatí přidat alespoň ještě jednu sekundu.

Víte, jak jezdit bezpečně po silnicích i po vydatnější sněhové nadílce?

Předvídavost se vyplatí i na dálnicích. Vrstvička černého ledu stojí za nejednou vážnou řetězovou havárii. Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h opravu velká. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru.

Když už ke smyku dojde, je potřeba zachovat klid. Ať už je auto nedotáčivé, kdy se snaží po tečně opustit silnici, nebo jde o smyk, kdy se utrhne zadní část (přetáčivost), je potřeba nepanikařit. V prvním případě odborníci radí ještě víc pootočit volantem do zatáčky, ale nezrychlovat a nebrzdit.

„Jedeme-li dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem projedeme. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat. Opět je třeba počínat si jemně. Jinak zadek vozu překývne na druhou stranu,“ vysvětlili specialisté z BESIPu.

Roman Budský z Platformy VIZE 0 pak doplňuje: „S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. I ten však bude potřebovat k bezpečnému zvládnutí situace na vozovce více místa než obvykle. Moderní asistenční systémy sice obecně pomáhají, ale nejsou všemocné. Jejich účinnost se totiž odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice.“

Nejhorší, co může řidič v takové situaci udělat, je hekticky brzdit či přidávat a trhat volantem. Základem je plynulost a jemná práce.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru