Od 1. června 2017 začnala platit Novela zákona 56/2001 Sb., která mimo jiné upravuje udělování evidenční kontroly nutné k převodu vozidla. Podle této novely neobdrží vozidlo s upraveným počtem ujetých kilometrů tzv. Evidenční kontrolu, resp. taková kontrola pozbyde platnosti a vůz tak nepůjde převést na nového majitele. Podle odhadů nezávislé iniciativy NEKUPUJ AUTO NA ULICI (NANU) se může v soukromé inzerci nacházet až několik desítek tisíc takových vozidel.
„Situace je naprosto alarmující,“ říká Petr Přikryl z NANU a vysvětluje proč: „Autobazary ročně odmítnou vykoupit několik stovek tisíc automobilů, právě z důvodu špatného technického stavu nebo stočených tachometrů. Tyto vozy pak skončí v soukromé inzerci, protože jinak se jich jejich majitelé nezbaví.“ Podle Přikryla tak nový vlastník vozidla může až při přepisu zjistit, že koupil vůz, který nelze přihlásit, protože má stočený tachometr. „Vozidlo tedy vlastnit nebude a to i přesto, že za něj řádně zaplatil,“ varuje Přikryl.
Podle Přikryla připravuje Ministerstvo dopravy v oblasti stáčení tachometrů ještě další zpřísnění zákona 56/2001 Sb. „Od příštího roku by vozidlo se stočeným tachometrem nemělo vůbec projít technickou kontrolou,“ říká Přikryl. Podle něj tak reálně hrozí, že kdo zakoupí neprověřené vozidlo na ulici, přijde nejen o možnost vozidlo přihlásit, ale pravděpodobně i o investované finanční prostředky. „Dá se totiž předpokládat, že prodávající nebude ochoten o vrácení prodejní sumy jakkoliv diskutovat, nebo že do prodejní smlouvy zakomponuje takovou formulaci, která ho z případného vrácení kupní ceny vyváže,“ uzavírá Přikryl.
V autobazaru, který prodávané vozy vlastní, však takové riziko nehrozí. Všechny vozy v majetku autobazaru totiž evidenční kontrolu mají, což v praxi znamená, že u takového vozidla nebyl v Centrálním registru vozidel zjištěn nesoulad ve stavu tachometru. „Pozor ale na případy komisního prodeje, kdy prodejce prodávané vozy nevlastní a vystupuje pouze jako zprostředkovatel mezi prodávajícím a kupujícím,“ varuje Přikryl.