Teploty i podmínky pro jízdu automobilem jsou v zimě a v létě diametrálně rozdílné. Měnit letní pneumatiky za zimní je hlavně otázkou bezpečnosti, která je podpořena i legislativou. V ČR jsou zimní pneumatiky povinné od 1. 11. za předpokladu, že je na vozovce sníh, led nebo námraza nebo se to dá předpokládat. Případně, pokud to vyžaduje místní značení. Pokud průměrná denní teplota klesá pod 7 ºC, pak jsou vlastnosti letních pneumatik nedostatečné. Pokud se stanete účastníky dopravní nehody v zimním období a nebudete mít přezuto, můžete počítat s postihem od pojišťovny. Ať už jste nehodu způsobil nebo ne, pojišťovna může krátit plnění náhrady škody z povinného ručení, a to až o pětinu.
Celoroční pneumatiky
Novým segmentem, který v poslední době zaznamenává poměrně velký boom, jsou celoroční pneumatiky. Ty splňují všechny legislativní předpoklady pro zimní pneumatiky a jejich vlastnosti jsou takové, aby zvládly za určitých kompromisních podmínek léto i zimu.
A jaké jsou ty podmínky? Pro koho se celoroční pneumatiky hodí? Pro ty, kteří najíždí zhruba kolem 5 000 km ročně, jezdí ve větších městech, kde je péče o vozovky v zimě zajištěna, v nížinách, kde jsou mírnější zimy. Navíc celoroční gumy jsou kompromisní i pro letní provoz. Jejich kvalita neodpovídá standardním parametrům pneumatik určených právě pro teplé měsíce. I u celoročních pneumatik se doporučuje sáhnout po kvalitních produktech ověřených značek.
Jak se liší zimní a letní pneumatika?
Těch rozdílů je celá řada – konstrukcí počínaje, přes směs, resp. materiál, ze které jsou pneumatiky vyrobeny, až po dezén, který je u zimních pneumatik členitější, aby umožňoval lepší záběr na sněhu. Laik většinou pozná zimní pneumatiku tím, že má více dezénových drážek. A určitě pak podle nápisu na bočnici, kde najde M+S nebo 3TPMFS (symbol sněhové vločky v hoře).
„Používání dvou sad kompletních kol – jedny na léto, druhé na zimu – má určitě své výhody. Mezi ty patří většinou rychlejší servis před sezónou, kdy neprobíhá montáž pneumatiky na disk, ale jen přehození kompletních kol. V tomto případě se stejně doporučuje nechat před sezónou pneumatiky převážit a také investovat do kontroly a seřízení geometrie. Dobrý stav podvozku auta společně se správným huštěním pneumatik nejen snižuje spotřebu pohonných hmot, ale hlavně výrazně prodlužuje životnost pneumatik,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Jak vybírat zimní pneumatiky?
Přestože více než polovina českých řidičů si informace o pneumatikách hledá na internetu, zhruba stejné množství kupujících dá na doporučení svého dealera nebo servisního mechanika. Pokud chcete výběrem pneumatik trávit čas, musíte nejprve znát rozměr pneumatik, jaké vlastnosti od pneumatik očekáváte a kolik do nich chcete investovat. Dobrým vodítkem mohou být třeba výsledky nezávislých testů, zkušenosti známých nebo i to, jak často vidíte danou značku pneumatik na autech ve svém okolí.
Zimní pneumatiky a povinné ručení
„Pokud se stanete účastníky dopravní nehody v zimním období a nebudete mít přezuto, můžete počítat s postihem od pojišťovny. Ať už jste nehodu způsobil nebo ne, pojišťovna může krátit výplatu náhrady škody z povinného ručení, a to až o pětinu. Případně plnění zcela zamítnout, pokud budou pneumatiky sjeté víc, než je minimální výška dezénu. Takové vozidlo je totiž nezpůsobilé a nemá na silnici co dělat. I proto je potřeba vždy dbát na to, abyste měli pneumatiky patřičné aktuálnímu počasí a nepodceňovali jejich včasnou výměnu,“ říká Thienel.
Mnoho motoristů stále zaměňuje povinné ručení a havarijní pojištění, popř. chápe obě služby různými způsoby. Při povinném ručení pojišťovna zaplatí škodu za vás, například když někoho nabouráte. V ČR je takové pojištění povinné, proto se mu říká „povinné ručení“. Oficiální název je totiž pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, protože pojištění přebírá vaši odpovědnost nahradit škodu poškozenému.
„Havarijní pojištění osobně doporučuji pro dražší auta, nebo pokud je pro vás auto důležité. Zvláště v zimním období je riziko nehody vyšší nejen díky zhoršenému počasí, ale i dřívější tmě. Je důležité mít auto na vhodných a kvalitních pneumatikách a v dobrém technickém stavu. A když dojde na nejhorší, mít dobré pojištění,” uzavírá Thienel.