Biopalivo HVO100, vyráběné z rostlinných nebo živočišných tuků, představuje plnohodnotnou náhradu motorové nafty. Lze jej použít jak v některých starších, tak beze zbytku ve všech nových automobilech. Mezi jeho hlavní výhody patří nižší škodlivé emise, ale naopak mezi jeho nevýhody vyšší cena.
Hydrogenovaný rostlinný olej, zkráceně HVO, je biopalivo vyráběné z obnovitelných zdrojů, které lze považovat za syntetickou naftu. K jeho výrobě se využívají rostlinné a živočišné tuky, přičemž nejvhodnější surovinou je zejména použitý kuchyňský olej. HVO neobsahuje aromatické uhlovodíky a jeho cetanové číslo, které odráží kvalitu a hořlavost paliva, je velmi vysoké.
V některých zemích je HVO již dostupné pod názvem HVO100, ačkoliv je primárně určeno pro velkoodběratele. V České republice už ji některé čerpací stanice také nabízejí, například ČEPRO nebo Eurowag. Co se týče spotřeby a využití, je možné toto biopalivo bez problémů vyměnit za naftu. Moderní automobily jsou na její spalování připraveny.
Německý autoklub ADAC provedl testy HVO100 od firmy Neste na čtyřech různých vozidlech a výsledky porovnal s běžnou naftou typu B7, která se běžně vyskytuje na čerpacích stanicích. Testovanými modely byly BMW 520d Touring (2024), Mercedes-Benz E 220 d kombi (2024), Škoda Superb Combi 2.0 TDI (2024) a Volkswagen Caddy 2.0 TDI (2023), přičemž právě poslední vozidlo je pro ADAC obzvláště důležité, protože je využíván jako standardní vozidlo pro silniční asistenci ADAC. V roce 2022 bylo s HVO100 testováno také BMW 320d Touring z roku 2013, které mělo v době měření najeto již 280 tisíc kilometrů, a tehdy úplně nový Volkswagen Touran 2,0 TDI. Během testu byla měřena spotřeba paliva, emise oxidu uhličitého, emise oxidů dusíku a množství vypuštěných pevných částic.
Sněmovna řeší, jak moc se zdraží pohonné hmoty. Připlatit si nakonec můžeme skokově i 2 Kč na litr
Měření ADAC ukázala, že u starších vozidel mají emise škodlivin při provozu s HVO100 tendenci klesat. U současných vozidel se vznětovými motory, která jsou vybavena sofistikovanou úpravou výfukových plynů, jsou však již emise znečišťujících látek tak nízké, že (nepatrný) rozdíl je dán spíše příslušným provozním stavem katalyzátorů než použitým palivem. Emise CO2 ve výfuku se při provozu s HVO100 snížily o 2 až 5 %, přestože samotná spotřeba HVO se zvýšila o 1 až 5 %. Vliv na to má hlavně nižší hustota HVO100 ve srovnání s minerální naftou.
Z hlediska výkonu a plynulého chodu není mezi provozem na HVO a provozem na naftu B7 u novějších modelů vozidel rozdíl patrný. U starších modelů se kultura chodu a reakční chování při provozu na HVO dokonce mírně zlepšuje.
Pokud výrobci budou dodržovat standardy udržitelnosti, může být biopalivo HVO100 jedním z řešení, jak udržet spalovací motory v provozu, aniž by se zvyšovalo vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Klíčové je, aby byly pro výrobu využívány odpadní oleje a tuky a aby nedocházelo k zakládání plantáží, které by sloužily výhradně k pěstování plodin určených pro výrobu tohoto paliva.
ADAC tak tvrdí, že HVO100 tak představuje slibnou alternativu k tradiční naftě, která nejen že přispívá k ochraně životního prostředí, ale zároveň nabízí možnost využití obnovitelných zdrojů v rámci stávající infrastruktury spalovacích motorů.
Porovnání spotřeby a emisí biopaliva HVO100 a nafty B7
Model auta | Mercedes-Benz E 220d kombi | BMW 520d Touring | Škoda Superb Combi 2.0 TDI | Volkswagen Caddy 2.0 TDI | |
Spotřeba (l/100 km) | HVO100 | 6,02 | 5,77 | 5,39 | 5,86 |
---|---|---|---|---|---|
B7 | 5,83 | 5,59 | 5,21 | 5,6 | |
Emise CO2 (g/km) | HVO100 | 149 | 143 | 133 | 145 |
B7 | 154 | 148 | 138 | 148 | |
Emise NOx (mg/km) | HVO100 | 1,8 | 9,3 | 3,8 | 8,6 |
B7 | 2,4 | 11,4 | 3,8 | 9,3 | |
Pevné částice (100 nm na km) | HVO100 | 0,002 | 0,003 | 0,025 | 0,014 |
B7 | 0,003 | 0,013 | 0,01 | 0,03 |