Popelari

Popeláři mohou jezdit v protisměru a dělat i další „přestupky“, stejně jako další auta s oranžovým majákem

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Zákon 361/2000 Sb. - Foto: Wikimedia Commons Petr Vilgus, vlastní dílo, CC BY 3.0, Odkaz - 18. 11. 2022


Možná už se vám to také stalo, že jste jeli v jednosměrné ulici a potkali jste proti sobě popeláře, kteří jeli v protisměru. Anebo jste jeli po silnici a čisticí vůz projel na červenou nebo se otáčel na semaforech. Ani jeden z řidičů nemusel spáchat dopravní přestupek, oni totiž mohou některé dopravní přestupky beztrestně „páchat“.

Zákon se totiž na vozidla s oranžovým majákem dívá benevolentněji. Oranžový maják totiž zpravidla používají pracovní stroje, kterým má možnost porušovat dopravní předpisy pomoci v jejich činnosti. Podle zákona tak řidič vozu s oranžovým majákem nemusí například dodržovat ustanovení o zastavení a stání včetně zákazů, nemusí se řídit světelnými signály a některými dopravními značkami. To ovšem stále není vše. Svou pomalou jízdou může i omezovat plynulost ostatního provozu, může jezdit ve vyhrazených pruzích (včetně tramvajového pásu), ale může také vjet do pěší zóny.

A co bychom měli dělat my, ostatní řidiči, když takové vozidlo na silnici zahlédneme? Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. v § 42 říká, že musíme vozidlu „umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo“. Přednost ovšem auto s oranžovým majákem nemá, stejně tak nemá a nemůže mít zvukové výstražné zařízení.

Problémem ale je, že zákon na oranžový maják nevyžaduje žádné zvláštní povolení a pokud není pevně namontovaný na vozidle, nemusí být zapsán v technickém průkazu. Pokud se tedy na vozidle bude nacházet magnetický oranžový maják, problém to být nemusí. Vyhláška 341 říká, že oranžový maják mohou užívat pracovní stroje a zvláštní automobily, vykonávající práci za jízdy nebo při stání na vozovce nebo na krajnici. Oranžový maják mohou mít také traktory, ale i motorová nebo přípojná vozidla, přesahující zákonné míry, či pracovní stroje samojízdné a přípojné, které jsou širší než tři metry.

Zneužití oranžového majáku kontroluje policie. Pokud policisté zjistí, že je oranžový maják užit neoprávněně, bude přestupek klasifikovat podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, § 125 c odst. 1 písm. k. Příkazem může uložit pokutu do 2 000 Kč, ve správním řízení řidič dostane od 1 500 Kč do 2 500 Kč. Tento přestupek je aktuálně bez bodů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

8 názorů na “Popeláři mohou jezdit v protisměru a dělat i další „přestupky“, stejně jako další auta s oranžovým majákem”

  1. Ten článek není zcela pravdivý. Autor zjevně nechápe k čemu oranžový majáček slouží. Opravdu popeláři mohou s vozem vjet do zákazu vjezdu pokud to není jinak možné. tzn. např. je zde zákaz vjezdu a já tem vjedu, protože přeci nepotáhneme tu popelnici 500 metrů. to smysl dává, ale např. 5 metrů nesmí. Oproti tomu nesmí vjet do jednosměrky, protože z podstaty značky je zjevné, že se tam dá jet z druhé strany a výmluva typu, ale to je třeba kilometr prostě nezabere. Holt to musí objet. Atd. atd..

  2. Petr Večeřa

    Samozřejmě couvání, otáčení, jízda v protisměru a podobně chápu, ale co nechápu je to, že popeláři by měli jezdit s oranžovým majákem na červenou.

  3. „smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu“ …takže jedna věc je mít oranžový maják na autě a druhá věc je ho smět použít. Např. odtahová služba apod.,…nakládá, či skládá – bliká. Přejíždí z bodu A do bodu B, nebliká. Vozidlo překračující povolené rozměry – bliká, ale už nikdo nezmínil fakt, že se jedná o nadměrný náklad, který musí mít povolení od krajského úřadu a stanovenou trasu. Zametací vůz – jede, zametá – bliká. Přejíždí z garáže na místo výkonu, nebliká. Ono to všeobecně shrnout a napsat, že vozidla s oranžovým majákem smějí páchat některé přestupky je dost zavádějící (tím spíše, že při dodržení par.42 nejde o přestupek). Tak snad většina řidičů jezdících s oranžovým majákem ví, co smí. A ostatní, co prošli poctivě autoškolou taky.

  4. Tak já osobně třeba jezdím z mnoha tunovým návěsem a oranžové majáky občas dokážou pomoc ve svízelné situaci.. nejsou všelék ale alespoň upozornění na nestandardní situace.. proto by se neměli zneužívat, aby lidé neotupěli a brali situaci na silnici s oranžovými majáky jako něco „ne“standardního.. a díky každému kdo respektuje vozidlo s oranžovými majáky, ono není vždy úplně jednoduché se s 25m monstrem někam našroubovat.. 👍🤟🚛
    A když už se na silnici s něčím takovým potkáte, zkuste komunikovat s řidičem, protože dost často řidič osobního auta nemá úplně tušení jak se zachovat v takové situaci A kolikrát se postaví tak že je spíš složitějšího ho objet, než kdyby pokračoval v jízdě.. 🙆🏻‍♂️🙋‍♂️

  5. Tak blbost to určitě není, ale také se posuzuje za jakým účelem je maják na vozidlu schválený. To že má třeba doprovodné vozidlo nebo traktor maják ho neporavňuje jezdit na červenou nebo v protisměru kdykoliv si zamane. Pro Technické služby to platí taktéž , pokud v daném místě neprobíhá „akce Z“ nemá na jízdu v jednosměrce nárok.

  6. To je pěkná blbost. Několikrát mi tak to vjeli do protisměru. Jel jsem do kopce a byl jsem ještě v zatáčce a náhle několika tunové vozidlo zastavilo těsně přede mnou.
    V autě nás bylo pět a docela jsme koukali. A vlastně jsme koukali dvakrát, když nás chtěl donutit vycouvat. Tak couval on. Volal jsem policii a oni řekli , že tohle nesmí. A na technických službách mi řekli,že mají GPS a hned by jim to oznamilo přestupek a řešili by ho s řidičem.

    1. Tak blbost to určitě není, nastudejte si č. 361/2000 Sb. v § 42, tam to máte jasně definované.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru