V Polsku jsou ceny pohonných hmot jen zlehka nad 30 korunami za litr, což je skoro o čtvrtinu levnější než u nás. V Polsku tak netankují pouze polští řidiči, ale i ti z ostatních zemí. A to se samozřejmě Polákům nelíbí, takže zavádějí limity.
Ceny paliv dlouhodobě rostou
Ceny pohonných hmot v České republice neustále rostou, průměrně už se u nejprodávanějšího benzinu Natural 95 i u nafty dostaly nad 40 Kč za litr. Pokud se podíváme na přehled cen paliv v České republice za poslední půlrok, můžeme zjistit, že ceny vyrostly o bezmála čtyři koruny za litr Naturalu 95 a o více než 5 Kč za litr nafty.
Datum | Natural 95 | Nafta |
27. 3. 2023 | 36.93 Kč | 35.09 Kč |
27. 4. 2023 | 37.51 Kč | 33.17 Kč |
27. 5. 2023 | 36.51 Kč | 31.01 Kč |
27. 6. 2023 | 37.37 Kč | 32.28 Kč |
27. 7. 2023 | 37.62 Kč | 32.87 Kč |
27. 8. 2023 | 39.66 Kč | 37.92 Kč |
27. 9. 2023 | 40.58 Kč | 40.43 Kč |
Zdroj: CCS
Jenže to, že v České republice stojí pohonné hmoty přes 40 korun za litr, neznamená, že to tak je v celé Evropě. Například v sousedním Polsku jsou ceny průměrně skoro o 10 korun nižší. Ceny v přepočtu kolem 32 až 34 Kč za litr tam nabízí polostátní síť čerpacích stanic Orlen, která je mimochodem i v České republice (koupila síť čerpacích stanic Benzina). Tak nízká cena nedává smysl, protože cena za barel ropy dlouhodobě roste a aktuálně je přes 96 dolarů za barel. Nízké ceny paliv na polských čerpacích stanicích Orlen ovšem pocházejí z nařízení samotného Polska, které má v Orlenu podíl. Podle médií je důvodem to, že se 15. října konají v Polsku volby.
Deník Gazeta Wyborcza informuje o tom, že jen od začátku září snížila síť čerpacích stanic Orlen ceny paliv asi 15x. Vzhledem k tomu, že ovládá asi 65 % polského trhu s pohonnými hmotami, tlačí k tomu i konkurenci, která by jinak nebyla schopna paliva prodávat.
Spousta lidí z příhraničních oblastí (nejen z České republiky) tak jezdí do Polska tankovat. Jenže velká výtoč způsobuje, že se dovoz ropy a ropných produktů stává nerentabilní. Orlen prý už kvůli tomu využívá strategické zásoby paliva, které mají v Polsku sloužit primárně v případě krizové situace.
Některé čerpací stanice už podle slovenského webu trend.sk, který se odvolává na polský deník Rzeczpospolita, zavádějí omezení na to, kolik může jeden řidič najednou natankovat. Například čerpací stanice Shell ve Vroclavi zavedla maximálně 100 litrů paliva najednou.
Napište o Němcích,ti netankují v Polsku .Nejezdí na nákupy
Napište o Němcích, ti tam netankují v přihraničí.