dalnice-cedule-znacky-ukazatele

Policisté varují před mikrospánkem za volantem. Letní prázdninové cesty jsou k němu bohužel jako stvořené

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR - Foto: Pavel Srp - 21. 7. 2023


Řada řidičů se o prázdninách vydává na dlouhé cesty na dovolenou a zpět. Všichni mají jedno společné, chtějí být v cíli, ať už je to pláž nebo domov, co možná nejrychleji. A to bohužel u některých znamená, že jedou za svou hranu, což snadno může vést k mikrospánku.

Přesně to se stalo v úterý 18. července na dálnici D1 krátce po šesté hodině ranní. 43letý řidič se s rodinou vracel z dovolené a na rovném úseku mezi Kroměříží a Hulínem ho podle policistů s největší pravděpodobností přemohl mikrospánek. „Několikrát se přetočil přes střechu a skončil v poli za svodidly na střeše. Čtyřčlenná rodina se dvěma nezletilými dětmi utrpěla zranění a byla převezena do Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně k ošetření. Předběžná škoda na vozidle byla vyčíslena na 300 000 Kč,“ popsal policejní tiskový mluvčí Radomír Šiška.

Odpočívejte!

Před každou cestou by měl být řidič pořádně odpočatý. Paradoxně po dovolené jsou ale často řidiči unavení a jediné, co chtějí, je být doma. To je ale problém. „Mikrospánek přichází nečekaně. Apelujeme na řidiče, aby na svých cestách nepřeceňovali své síly a schopnosti při pocitech únavy. Dlouhá cestování i úmorná vedra snižují schopnost soustředění a rychlých reakcí na náhlé změny udané v silničním provozu,“ řekl Radomír Šiška.

Předtím, než mikrospánek přijde, tělo nás varuje. A opravdu není radno tato varování podceňovat. Jde o únavu, zívání, bolest nebo pálení očí nebo také neklidné sezení a nezvyklé pohyby hlavou jsou nejčastějšími varujícími podněty.

Ideální je, aby ve chvíli, kdy řidič pocítí některý z těchto příznaků co možná nejdříve zastavil a alespoň na pár minut si odpočinul. Stačí na 20 až 30 minu zavřít oči na parkovišti čerpací stanice. Během jízdy je pak dobré, aby s řidičem některý ze spolujezdců přiměřeně komunikoval a pokud to jen trochu jde, za volantem se střídejte.

Zároveň si dělejte pravidelné přestávky. Klidně každé dvě hodinky si zastavte a protáhněte se. Nezapomínejte dodržovat pitný režim, ale pamatujte, že káva a energetické nápoje fungují jen chvíli. Útlum, který po nich přijde je zpravidla ještě větší než před nimi.

A co je hlavní, nikdy nepřeceňujte své síly, nechoďte za vlastní hranu. Možná si myslíte, že těch posledních 200 kilometrů domů už dojedete, ale opak může být pravdou.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *