Ilustrační foto

Odhady odborníků na bezpečnost, ale i policistů říkají, že asi čtvrtina všech řidičů nedodržuje během jízdy bezpečné rozestupy. Přitom právě dodržení správného odstupu od auta jedoucího vpředu může každý přispět k větší bezpečnosti na našich silnicích.

Pravidlo dvou sekund

Všichni řidiči jsou dle současného znění zákona povinni dodržovat takovou vzdálenost, na kterou jsou schopni v dané situaci včas a bezpečně zabrzdit. Jedná se o pravidlo minimálně dvou sekund. To znamená, že by auta mezi sebou měla dodržovat takovou vzdálenost, kterou ujedou při dané rychlosti za dvě sekundy. To je na suché silnici při rychlosti 50 km/h asi 28 metrů, při rychlosti 90 km/h asi 50 metrů a při rychlosti 130 km/h asi 72 metrů.

Přečtěte si také:  Policie připouští, že pro řidiče je těžké odhadnout správný rozestup od cyklistů. Sama bude při tom spolupracovat se soudními znalci

O dvou sekundách rozestupu mluví i policejní tisková mluvčí Michaela Richterová: „Toto pravidlo umožňuje řidiči jednoduše svou vzdálenost kontrolovat a nemusí sledovat vzdálenost v metrech. Bezpečnou vzdálenost mezi vozidly si můžeme ukázat na následujícím příkladu – vozidlo, které jede před Vámi a mine u silnice nějaký pevný bod (například strom či dopravní značku), tak byste k danému bodu neměli dojet dříve než za dvě sekund. Samozřejmě záleží na stavu komunikace, na počasí, na schopnostech řidiče, ale i na stavu vozidla, pak se doba brzdění prodlužuje a je tak doporučován větší rozestup mezi vozidly.“

Víme, kdy by měl začít platit nový bodový systém. Ještě nějakou dobu si na něj musíme počkat

Drony to umí hlídat, ale zatím je to bez pokut

Současné znění zákona vůbec nestanovuje, co konkrétně bezpečná vzdálenost je. A nestanovuje ani případný postih za její nedodržení. I přesto ale Středočeská policie nasazuje policejní dron, aby zjistila, jak to řidiči s bezpečnými rozestupy mají. Jak vysvětlila Česká televize, technik nejprve dronu určí dva pevné body. A to, za jak dlouho řidič tyto body projede, určuje vzdálenost.

I tento systém pracuje s pravidlem dvou vteřin a je schopen veškerá data předávat policii. To se děje i dnes, ale policisté zatím nerozdávají pokuty, jen řidičům jejich prohřešek vysvětlují.

Přečtěte si také:  Bezpečná vzdálenost není téma jen mezi cyklisty a auty, ale také mezi motoristy. Měřit ji zatím totiž není jak

To by se ale mohlo změnit s novelou zákona, která by tento přestupek zahrnula mezi pokutované a také bodované. Pokud novela, stejně jako celý nový bodový systém projde, mohla by za nedodržení bezpečné vzdálenosti být pokuta 2500 Kč na místě, 10 000 Kč ve správním řízení a k tomu dva trestné body.

1 komentář

  1. Chlapi, většinou tu kritizuju, ale teď jinak.

    1) Ten dron se jmenuje BRUS, je to šíleně zastaralý stroj, se kterým se nedá nic moc dělat. Eventuelně by na něj bylo možné nasadit zajímavé přístroje, ale nejsou lidi, kteří by to integrovali.
    2) Popisované zaevidování přestupku nemůže být použito jako důkaz (s ohledem na známé vybavení BRUSe). Pokutu dostanete pouze, pokud to na místě uznáte.

    BRUS je vhodný pouze k natáčení, tzn. může vytvořit důkaz, že vůz předjížděl, nebo jinak manévroval. Pokud bude Policie tvrdit něco víc, tak jen straší. Mít kvalitního drona je pro PČR vlhkým snem, který si ovšem v mnoha ohledech sami podkopávají.

Přidat komentář