V současné době používá česká policie na silnicích první třídy neoznačené Volkswageny Passat. Policisté jsou s nimi prý sice spokojeni, ale už mají svá léta i kilometry, a tak přišel ten správný čas na jejich výměnu. A vypadá to, že tato výměna proběhne brzy, a že příslušníci už nebudou jezdit v Passatech, ale ve Škodách Superb.
Až potud vše v pořádku. Ale protože žijeme v Banánové republice, právě u výběru nových aut začíná několik nejasností. V prvé řadě musíme upozornit na to, že nová auta z velké části platíme my všichni motoristé z takzvaného „Fondu zábrany škod“. A kvůli tomuto fondu nám všem neustále roste cena povinného ručení. Část z této ceny je totiž odkláněna právě do tohoto fondu, ze kterého se mají platit pomůcky pro záchranáře, hasiče a právě policisty.
Nicméně policie vypsala výběrové řízení na dvacítku nových aut. Kromě Škody Auto, na kterou toto výběrové řízení sedí, se ho prakticky nikdo jiný účastnit nemůže. Proč? Protože specifikace na nová auta prostě odpovídají jen Škodě Superb.
Konkrétní požadavky mluví o výkonu alespoň 200 kW, o minimálně šestistupňovém automatu, pohonu všech kol, maximální rychlosti 250 km/h a více a nebo o užitečné hmotnosti více než 500 kilogramů. Podmínky dále hovoří i o zrychlení z 0 na 100 km/h pod šest sekund nebo o délce auta přes 4,6 metru. Už tohle je celkem svazující, ale policie přidala ještě podmínku, kterou je použití xenonových nebo bi-xenonových světlometů. A tady jsme u jádra pudla. Xenonové výbojky už dnes mnoho podobných aut, která jsou v podmínkách výběrového řízení, vážně nepoužívá. Jejich přední světla jsou totiž osazena diodami.
Abychom si rozuměli. My nemáme problém s tím, že policisté budou jezdit ve škodovkách, a ne ve Volkswagenech nebo bavorácích a podobně. Ale ušít výběrové řízení tak okatě na míru jedné značce je v případě policie prostě do nebe volající.