Už řadu let se v Česku nahlas mluví o tom, že nedodržení bezpečné vzdálenosti je až příliš častým důvodem pro vznik i velmi vážných dopravních nehod. Ostatně, letos už se kvůli tomu stalo bezmála 900 nehod. Ovšem stejně dlouho se jen mluví o tom, že by se nedodržení bezpečné vzdálenosti mělo pokutovat. Podle ministerstva dopravy by to mělo jít do dvou let.
Nutno ale říci, že do hry vstoupí nadcházející volby, je tedy otázkou, zda ministerské plány vůbec dostanou reálnější obrysy. Pokud ano, plánuje ministr Kupka zavedení dvou verzí tohoto přestupku. „Jeden mírnější, s mírnější sankcí při nedodržení bezpečné vzdálenosti dvě vteřiny, a pak přísnější sankce a vážnější přestupek při nedodržení krizové vzdálenosti jedné vteřiny,“ vysvětlil před několika měsíci.
Ne snad, že by policisté nerozpoznali, zda řidiči dodržují bezpečný rozestup. Pomáhají jim k tomu třeba i policejní drony. Problém je v tom, že nedisponují certifikovaným měřicím zařízením, které by přesně změřilo, jaký rozestup mezi sebou řidiči mají. Pokutu za nedodržení bezpečné vzdálenosti lze udělit jen v situaci, kdy nedobrzdíte a způsobíte nehodu. A nebude to pokuta za rozestup, ale za nehodu, jejímž důvodem bude nedodržení bezpečné vzdálenosti.
Umíte určit bezpečný rozestup mezi auty? Dokud nenabouráte, pokutovat vás za něj nebudou
Rozestupy jsou tak stále (a zjevně ještě chvíli budou) v rukou řidičů. Na některých dálnicích ke správnému určení bezpečného rozestupu pomáhá dopravní značení nakreslené na silnici. Řidiči přímo na vozovce uvidí šipky. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy tyto šipky dvě (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním). Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení „Bezpečný odstup“. Řidiče na význam bezpečné vzdálenosti upozorňujeme také na proměnném dopravním značení (informačních tabulích) na dálnicích sdělením „Dodržuj odstup/ Keep distance“.
Jinak by ale mělo vždy platit pravidlo alespoň dvou sekund. Vozidla by měla mezi sebou dodržovat takovou vzdálenost, kterou ujede při dané rychlosti za dvě sekundy, což je na suché vozovce při rychlosti 50 km/h asi 28 metrů, při rychlosti 90 km/h asi 50 metrů a při rychlosti 130 km/h asi 72 metrů.
„Toto pravidlo umožňuje řidiči jednoduše svou vzdálenost kontrolovat a nemusí sledovat vzdálenost v metrech. Bezpečnou vzdálenost mezi vozidly si můžeme ukázat na následujícím příkladu – vozidlo, které jede před vámi a mine u silnice nějaký pevný bod (například strom či dopravní značku), tak byste k danému bodu neměli dojet dříve než za dvě vteřiny. Samozřejmě záleží na stavu komunikace, na počasí, na schopnostech řidiče, ale i na stavu vozidla, pak se doba brzdění prodlužuje a je tak doporučován větší rozestup mezi vozidly,“ vysvětlila před časem krajská policejní tisková mluvčí Michaela Richterová.