Od roku 2024 se na čerpacích stanicích objevuje hlavně benzin s označením E10 s vyšším obsahem bioetanolu. Čerpacích stanic, které nabízejí původní E5, zůstalo opravdové minimum. To přineslo zvýšený zájem řidičů o prémiový benzin. Podíl výtoče paliva EVO 100 Plus na čerpacích stanicích MOL vzrostl meziročně téměř dvojnásobně. Podobný nárůst výtoče prémiových paliv zaznamenaly po přechodu na benzin E10 i okolní země.
Na čerpacích stanicích MOL řidiči jen za leden natankovali o 1,2 milionu litrů více prémiového paliva EVO 100 Plus s označením E5 než před rokem. V meziročním srovnání se jedná v lednu o téměř dvojnásobek výtoče. „Na nárůstu má určitě podíl i celorepublikový přechod na benzin E10. Řidiči stále jeví zájem o palivo s nižším obsahem bioetanolu, jako je právě EVO Plus. Prémiová paliva navíc přispívají k vyššímu výkonu, delší životnosti motoru a nižší spotřebě,“ popisuje Jan Semotán, ředitel maloobchodu MOL Česká republika.
Nový standard E10 nevítají ani v Německu
Značka E10 se využívá pro označení 95oktanového benzinu s až 10% obsahem bioetanolu. To je dvakrát více než u benzinu s označením E5. Česko k zavedení nového standardu přistoupilo v rámci dlouhodobé snahy o snížení zátěže životního prostředí spojeného s dopravou, což je v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jenže vyšší podíl bioetanolu vede kromě menšího vlivu na životní prostředí mimo jiné i k vyšší spotřebě.
„Biolíh také váže vzdušnou vlhkost, paliva s jeho obsahem jsou proto výrazně více náchylná na biodegradaci. Naopak paliva bez biolihu jde proto déle skladovat, ať už v kanystrech nebo v nádrži,“ vysvětluje Semotán.
Pro některé starší vozy není benzin E10 vhodný vůbec, může poškodit především pryžová těsnění. Tankovat benzin s vysokým podílem bioetanolu se ale zdráhají i řidiči ostatních vozů. Roste proto právě zájem o prémiová paliva, která mají podíl biolihu menší. Češi v tom zdaleka nejsou jediní, například v Německu lze stejný trend pozorovat i více než deset let po zavedení benzinu E10.
„Mnozí řidiči nechtějí tankovat palivo, které je z desetiny tvořené biolihem. Namísto toho tedy stále více volí prémiová paliva, která namísto bioetanolu obsahují jinou biosložkou, která přispívá k lepšímu výkonu a nižší spotřebě,“ komentuje Semotán.
ETBE namísto bioetanolu
Mezi českými prémiovými palivy se namísto bioetanolu nejvíce používá složka ETBE, jejíž předností je vysoké oktanové číslo. To přispívá ke kontrolovanému spalování v motoru bez nežádoucích detonací a tím i k vyššímu výkonu motoru a jeho delší životnosti. Například prémiový benzin EVO Plus díky vysokému obsahu biosložky ETBE a absenci přídavku bioetanolu nadále splňuje kritéria označení E5.
„Je pro nás důležité vycházet řidičům maximálně vstříc a nadále jim poskytovat možnost tankovat benzin v kvalitě E5. Prémiový benzin má navíc i řadu dalších předností, přispívá například k delší životnosti motoru. Všem řidičům proto doporučujeme jej čerpat alespoň jednou za tři nádrže,“ uzavírá Semotán.
Jsou i jiné možnosti. Já přešel na LPG a o benzín se už nestarám.Těch 20 litrů benzínu za rok na nastartování koupím ten 100 oktanový. To díru do peněženky neudělá.