znaceni-zimnich-pneu-nexen-tire

Pneumatika je jedním z nejdůležitějších autodílů. Je to vlastně gumově-kovová pneumaticky nahuštěná okrouhlá schránka instalována kolem ráfku kola. Pneumatika umožňuje trakci na povrchu, na kterém jezdí auto, a také umožňuje tlumit různé nerovnosti a přenáší zátěž vozu z nápravy na zem. Pneumatika auta se skládá z několika hlavních částí: běhoun, hlavní gumová vrstva, nylonová a ocelová vlákna, bočnice, vrstvy gumy, patka, patní lano, a vnitřní vrstva.

Pneumatika může obsahovat i duši, která je vytvořena ve tvaru torus balónu z elastické syntetické gumy, která slouží na zabránění úniku vzduchu. Podle přítomnosti duše existují dva druhy pneumatik: s duší a bez duše. Podle uspořádání jednotlivých vrstev uvnitř pneumatiky existují radiální a diagonální pneumatiky. Dnes má většina osobních aut právě radiální pneumatiky díky menšímu valivému odporu Dalším významným parametrem při pneumatikách je směr rotace.

Při pneumatikách se směrovým vzorem dezénu výrobce aplikuje značky v podobě šipek, které ukazují směr rotace při jízdě vpřed. Tyto pneumatiky se musí instalovat pouze dle těchto šipek; jinak by auto nebylo ovladatelné a zhoršila by se přilnavost na vozovku. V nabídce jsou pneumatiky pro osobní auta, nákladní auta, bicykly o letadla. Pneumatiky pro kamiony obsahují duši a jsou typické vyšší odolností. Liší se různým vzorem dezénu a vyšším zátěžovým indexem. Každá pneumatika má svoje pojmenování nebo kód, který najdete na boční stěně. V označení je indikován průměr ráfku kola (v palcích), šířka průřezu a poměr stran, který určuje výšku pneumatiky v procentech vůči šířce, typ pneumatiky (radiální nebo diagonální). V těchto označeních je často i údaj o maximální rychlosti a zátěžovém indexu. 

Dobré pneumatiky najdete na AUTODOC

Kromě těchto údajů má na boční stěně pneumatiky svoje označení i výrobce. Je zde označení značky, ročního období, nebo indikace, pro jaké počasí je pneumatika určena (celoroční nebo například zimní). Kromě vlastních označení výrobce mají nákladní auta dva hlavní druhy označení na bočních stěnách pneumatiky. Pneumatiky pro kamiony mohou být určeny pro přední řiditelnou nápravu, hnací nápravu nebo pro přívěs s označeními F, D, T nebo Z, kde Z znamená univerzální (včetně přední nápravy). Na pneumatice může být také maximální zátěžový index pro jedno kolo nebo pro zdvojené kolo.