dálnice D1

Platí značky umístěné vpravo jen pro pravý jízdní pruh? Až na jednu výjimku je to jednoduché

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 2. 7. 2024


Pokud je na silnici více jízdních pruhů, platí jedna značka umístěná u strany pro všechny? A jak to vypadá, když značka platí jen pro jeden konkrétní jízdní pruh? Na to všechno má odpověď Zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Existují výjimky

O Česku se často říká, že je „přeznačkované“. A něco na tom bude, vždyť se občas stačí rozhlédnout a ze všeho toho dopravního značení (hlavně ve městech) jde hlava kolem. Pak jsou naopak místa, kde je značek jen po poskrovnu. Často jde o dopravní značení s rychlostním omezením, které je umístěné jen na jedné straně silnice. A to i takové, která má více jízdních pruhů. Jak je to pak s platností takové značky?

Svislé dopravní značení umístění vedle pozemní komunikace platí pro celou pozemní komunikaci v daném směru jízdy. Je jedno, jestli je vpravo nebo vlevo, vždy se tím, co značka říká, musí řídit všichni ve všech jízdních pruzích. Faktem ale je, že zpravidla jsou svislé dopravní značky umisťovány při pravém okraji pozemní komunikace nebo nad ní. Pokud je potřeba zdůraznit význam značky, může být umístěna jak vpravo, tak vlevo. Pozor ale na značku se zákazem zastavení nebo stání. Jde o výjimku, u které záleží, na jaké straně silnice je umístěna. Pokud je vpravo, platí pro pravý pruh. Pokud vlevo, tak pro levý.

Pamatujte také, že svislá značka umístěná nad vozovkou platí pro celou vozovku v daném směru jízdy. Je-li však nad vyznačeným jízdním pruhem umístěna zákazová nebo příkazová značka, platí jen pro jízdní pruh, nad nímž je umístěna.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

4 názory na “Platí značky umístěné vpravo jen pro pravý jízdní pruh? Až na jednu výjimku je to jednoduché”

  1. Jaroslav Charvát

    Já myslím, že je to jasně vysvětleno. Jen mám připomínku k polemice o velkém množství značek na silnicích a dálnicích a MK v ČR. Nemám přímo tento názor. Velký problém je ale u krátkodobém označování silnic při různé stavební a jiné činnosti na komunikacích. Často a snad i velmi často, se stává, že práce byly ukončeny, nebo přerušeny a pod. a značky, hlavně omezení rychlosti, nikdo včas neodstraní. Někdy i z pohodlnosti, že by je tam za dva – tři dny museli osadit znovu, ale také z lajdáctví. A další prvek, kterým řidičům bere chuť značky dodržovat je to, že v úseku, kde se provádí nějaká činnost, tak se neosadí značka konec omezení, a ona tam třeba ta 30 km/hod. značka platí i několik set metrů dál až po křižovatku. To je jednak činnost Správ silnic, jednak stavebních a údržbových firem, ale hlavně povolujících správních orgánů. které nedělají kontroly, samozřejmé je to i nedostatečná kontrolní činnost dopravní policie, která zde selhává.

  2. čili, značka vlevo platí až do Istanbulu, přes fšechny silnice, a také platí pro odbočení vlevo, pro odbočení vpravo platí značka na pravé straně……pochopil jsem to správně?

  3. Kamarád málem způsobil nehodu v místě, kde je silnice značena na křižovatce velmi nelogicky jako vedlejší, s trojúhelníkem, přitom se jedná o klasickou T-křižovatku a hlavní silnice je do U na pomalu polní cestu… Trojúhelník byl zarostlý ve stromě a z pozice řidiče vůbec nebyl vidět. Když už někde dám značku, musím o ni také dbát, aby byla viditelná.

  4. A co takhle umístění přenosných značek omezujících rychlost. Ty jsou důležité, protože mají přednost. Zaplatil jsem pokutu na Pražském okruhu, protože značka za pravým svodidlem nebyla, kvůli kamionům, vidět a za levým byla povalená, asi větrem. Kameru za sklem nevozím, takže ve správním řízení bych neuspěl. Značka vpravo vykukovala těsně nad svodidlem, což jsem si ověřil druhý den.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru