alkohol_pri_rizeni

Piráti silnic v Polsku budou mít problém. Za alkohol za volantem nebo za recidivu bude hrozit doživotní zákaz řízení

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: motoryzacja.interia.pl, prawo.pl, ayvens.com - Foto: Pixabay - 15. 11. 2025


V Polsku se chystá silniční revoluce. Pokud projde nová legislativa, řidiči pod vlivem alkoholu a „silniční kaskadéři“ tam budou čelit trestům, o kterých zatím jen čteme v komentářích. Mohlo by se totiž stát, že za některé dopravní přestupky by mohli řidiči přijít o řidičák doživotně. Už by si tak legálně za volant nikdy nesedli.

Navrhované změny silničního zákona totiž počítají s tím, že u nejzávažnějších případů řízení pod vlivem alkoholu a u recidivistů, kteří jsou nepoučitelní, by mohl soud sáhnout až k doživotnímu zákazu řízení. Řidič, který by opakovaně usedl za volant navzdory soudnímu zákazu, by tak o své oprávnění definitivně přišel. Ještě nedávno by něco takového znělo jako čistě teoretická úvaha, ale dnes jde o konkrétní návrh, který se v Polsku probírá na politické i odborné úrovni. Cílem je jediné: dostat z provozu ty, kteří dlouhodobě ignorují pravidla a ohrožují ostatní.

Drift, jízda po zadním a nelegální závody pod drobnohledem

Polská novela silničního zákona se však neomezuje pouze na alkohol. Pozornost politiků míří také na chování, které se často objevuje ve videích na sociálních sítích, ale v běžném provozu může být extrémně nebezpečné.

Do hledáčku zákonodárců se dostalo i driftování na veřejných komunikacích, jízda na motocyklu po zadním kole a další „show“ určená pro publikum na parkovištích či v ulicích.

Od roku 2026 budete na Slovensku k řidičáku potřebovat alespoň minimální vzdělání

Zábava pro pár nadšenců se v těchto případech totiž velmi rychle může změnit v ohrožení života náhodných chodců či jiných řidičů. Nová pravidla proto počítají s výrazně vyššími sankcemi, včetně možnosti odebrání řidičského oprávnění.

Nově se v návrhu objevují také nelegální závody. Úřady chtějí mít v ruce jasnou definici toho, co už není „jen rychlá jízda“, ale organizovaný závod na veřejné komunikaci. Ten má znamenat nejen vysoké pokuty, ale i hrozbu vězení pro organizátory i účastníky.

Signál i pro okolní státy

Na první pohled jde sice o čistě polskou záležitost, ale ve skutečnosti tyto kroky vysílají jasný a velmi silný signál i do okolních zemí. Každý, kdo někdy viděl riskantní předjíždění v plné rychlosti, motorkáře jedoucího po zadním kole uprostřed města nebo driftování u obchodního centra nebo v centru města, ten ví, že nejde o marginální problém.

Polsko se rozhodlo, že takové řidiče na svých silnicích nechce. Jak se tyto změny osvědčí v praxi (samozřejmě pokud je Polsko schválí) a zda se podobnou cestou vydají i další státy ve střední Evropě, ukážou až následující roky. Už teď je však jisté, že pro část řidičů mohou nové polské předpisy znamenat velmi vážné tresty.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru