1998-koncept-SEAT-Bolero- (1)

Koncepční vozy jsou všeobecně považovány za stylistická cvičení, která utvářejí budoucnost. Jsou dokonalou příležitostí pro designéry, kteří mohou při skicování siluet budoucích automobilů povolit opratě své představivosti. Koncepční vozy ukazují, jak budou vypadat budoucí sériově vyráběné vozy. Důkazem je následujících pět kreací značky SEAT.

Olympijský elektromobil: Psal se rok 1992. Zatímco se Barcelona usilovně připravovala na olympijské hry, směřovali inženýři SEAT k dosažení výjimečného milníku na poli techniky. Stáli totiž před vzrušující výzvou vyrobit elektromobil, který by doprovázel štafetu, nesoucí pochodeň s olympijským ohněm, a maratonský běh. Výsledkem bylo elektrické Toledo, vybavené akumulátory o hmotnosti 500 kilogramů, které umožňovaly dojezd 65 kilometrů. „Přestože se nejedná o koncepční vůz v pravém slova smyslu, ukázal tento prototyp již na začátku 90. let, že jsou možné i jiné systémy pohonu,“ vzpomíná Isidre López, který má na starosti kolekci historických automobilů SEAT. V současnosti lze toto Toledo a ostatní kultovní koncepční vozy značky SEAT, které ukázaly cestu k budoucím automobilům, obdivovat v budově A-122 výrobního závodu Zona Franca.

SEAT slaví 25 let od olympiády v Barceloně v roce 1992, podpořil ji speciálními modely

A bylo světlo: Isidre López má na dotaz, který koncepční vůz nejlépe reprezentuje osvětlovací techniku automobilů budoucnosti, jasnou odpověď: SEAT Bolero. Jedna z hvězd Ženevského autosalonu 1998 byla vybavena nejen motorem o výkonu 330 k, ale také průkopnickými světlomety. „Bolero je začátkem vývoje oddělených světlometů, umístěných pod čirým polykarbonátovým krytem místo obvyklého skla,“ říká Isidre. Později byl IBE prvním koncepčním vozem, který představil charakteristické světlomety modelu SEAT Leon a aktuální produktové řady.

Příprava cesty k SUV: SEAT má ve své aktuální nabídce tři modely SUV s označením Arona, Ateca a Tarraco, ale první kroky do tohoto segmentu učinil již před mnoha lety. Jedním z nich byl koncepční vůz Salsa Emoción (2000), což byl spíše crossover, ale již tehdy připomínal jeho design terénní vozidla. V roce 2007 vystavil SEAT koncepční vůz Tribu, který byl již typickým vozem SUV. „Tento koncepční vůz je první zřetelnou ukázkou záměru vyrábět v budoucnosti SUV,“ vysvětluje Isidre.

IBE stanovil směr vývoje k aktuálnímu designu: SEAT představil na Pařížském autosalonu 2010 koncepční vůz IBE, který se stal milníkem ve vývoji designu značky. Všechny jeho prvky od napnutých linií přes atraktivní proporce až po světlomety LED ztělesňují DNA designu budoucí produktové řady. „IBE zřetelně definuje designérský styl třetí generace modelu Leon a již v roce 2010 ukázal pevné rozhodnutí elektrifikovat budoucí mobilitu,“ zdůrazňuje Isidre. IBE byl rozhodujícím impulzem pro další vývoj designu. A také konceptem elektromobilu s elektromotorem o výkonu 102 k, který ztělesňoval vizi budoucnosti značky SEAT.

Nepřetržité připojení: Konektivita se stala zásadním faktorem současné a budoucí mobility a ve strategii značky SEAT hraje důležitou roli. Součástí našich každodenních životů jsou stále větší displeje a trvalé propojení s mobilním telefonem.

V depozitu SEAT vypukl požár. Mohl shořet i opravdový papamobil nebo závoďák z Rallye Dakar

Mnoha uvedenými prvky byl již v roce 2015 vybaven koncepční vůz SEAT 20v20. Hybridní crossover (CUV – Crossover Utility Vehicle) překvapil futuristickým přístupem ke konektivitě. Jejím základem je dotykové zařízení Personal Drive ve tvaru mince pro ovládání přenosného navigačního systému a aktivaci klimatizace vozidla na dálku. Interiér koncepčního vozu 20v20 je vybaven třemi displeji, z nichž jeden má úhloopříčku 12,3 palce. Zobrazení na displejích může být individualizováno prostřednictvím systému Personal Drive.

ČASOVÁ PŘÍMKA

Elektromobil SEAT Toledo pro Letní olympijské hry 1992

Tento prototyp s akumulátory o hmotnosti 500 kg a s dojezdem 65 kilometrů doprovázel štafetu, nesoucí olympijskou pochodeň, na olympijských hrách v Barceloně. Tím dokázal, že je možné používat i jiné druhy pohonu.

SEAT Bolero z roku 1998: A bylo světlo

Naznačil podobu světlometů budoucích vozů, vybavených nezávislými zdroji světla pod společným krytem z polykarbonátu.

SEAT TRIBU z roku 2007: Průkopník modelů SUV

Tento model byl prvním jasným znamením záměru vyrábět v budoucnosti SUV.

SEAT IBE z roku 2010: Aktuální design

Rozhodující faktor v dalším vývoji designu značky SEAT a zároveň jasný příklon k elektrifikované mobilitě.

SEAT 20v20 z roku 2015: Konektivita

Dotykové zařízení Personal Drive pro přenosnou navigační funkci a ovládání klimatizace na dálku bylo futuristickým pojetím konektivity.

Koncepční vůz SEAT 20V20: vize budoucnosti španělské značky