Automobilky v současnosti čelí řadě potíží. Pokračující pandemie, nedostatek čipů i válka na Ukrajině, to vše narušuje jejich chod. Škoda Auto na vzniklé potíže reaguje a aktivně hledá účinná řešení.
Výroba aut prochází v uplynulých dvou letech skutečně náročným obdobím. Pandemie koronaviru spolu s dalšími nepříjemnostmi způsobila logistické potíže a výpadky v dodávkách zejména polovodičových součástek, jež přetrvávají do současnosti. Škoda Auto přijala řadu opatření, která jí teď pomáhají výrobu stabilizovat a dodávat vozy zákazníkům i v obtížné době.
„V letošním roce pozorujeme zlepšení v možnostech dodávek čipů a výhled pro rok 2023 je ještě o něco optimističtější,“ říká Karsten Schnake, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za oblast nákupu. Stabilizace dodávek dílů umožňuje dokončit vozy, které automobilka vyrobila, ale kvůli chybějícím součástkám je jako nekompletní nemohla dodat zákazníkům. Tato auta tak výrobce průběžně dokončuje a expeduje, jakmile je to možné.
Nový přístup k polovodičovému průmyslu
Kromě kompletace nedokončených automobilů se ale Škoda Auto soustředí i na nový koncept partnerství s výrobci polovodičů, aby se dovedla případným podobným potížím v budoucnu vyhnout. Podle Schnakeho musí automobilky jednoduše k odvětví čipů začít přistupovat jinak. „Pandemie nutnost změn pouze urychlila, ale změna by přišla stejně, jelikož poptávka po čipech v autoprůmyslu v budoucnu velmi rychle poroste v souvislosti s transformací odvětví,“ vysvětluje člen představenstva české automobilky.
Dostat situaci s nedostatkem polovodičů pod kontrolu má koncernu Volkswagen pomoci nový strategický projekt COMPASS (Cross Operational Management Parts & Supply Security), který vede právě Karsten Schnake coby zkušený krizový manažer. Zároveň zůstává členem představenstva Škoda Auto.
Mezioborové týmy složené ze zástupců koncernových značek v rámci projektu COMPASS pracují na zlepšení zajištění dodávek polovodičových součástek. Podle Schnakeho ale nejde v tomto případě jen o krátkodobé či dlouhodobé dodávky čipů a reakce na případné další neočekávané hrozby. „Jde o přehodnocení přístupu automobilek k polovodičovému průmyslu. Dnes tvoří podíl automobilového trhu na celkové poptávce po polovodičích kolem 10 %, vzhledem k nástupu elektromobility, konektivity i automatizace řízení ovšem tato poptávka výrazně poroste,“ vysvětluje Schnake. Automobilky se tedy snaží stát se pro výrobce polovodičových součástek atraktivními partnery. „Budoucnost můžeme zajistit jedině ve spolupráci. My sami si čipy s největší pravděpodobností vyrábět nebudeme, ale na druhou stranu máme své specifické požadavky,“ říká Schnake.
Koncern Volkswagen mimo jiné začal pracovat i na možnosti návrhu vlastních čipů, které by pak partnerské firmy pro jeho automobilky vyráběly. „V autech najdeme stovky i tisíce čipů, často však velmi jednoduchých s poměrně konkrétní funkcí. Hledáme cestu, jak mnoho těchto specifických čipů nahradit univerzálnějším řešením, které můžeme odebírat ve větším množství,“ naznačuje Schnake, kam koncern i Škoda Auto s myšlenkou návrhu vlastních čipů míří. Díky většímu objemu a menší rozmanitosti požadovaných čipů se tak automobilky dostávají do pozice atraktivnějších odběratelů. „Jsme v úzkém kontaktu s výrobci čipů a usilujeme s nimi o partnerství, která nám zajistí dlouhodobé záruky,“ dodává Schnake.
Čipy však nejsou tím jediným, čím se musí automobilky zaobírat. V důsledku událostí uplynulých let i měsíců řeší podobně intenzivně i dodávky surových materiálů nebo energií. Ve všech ohledech se snaží být Škoda Auto flexibilnější, a to nejen při shánění součástek. „Musíme se připravit na nárůst poptávky po softwarových inženýrech, bez kterých se neobejdeme,“ naznačuje Schnake výzvy na poli pracovních sil.
Rychlá reakce na válku
Výše zmíněné střednědobé potíže ovšem v současnosti zůstávají ve stínu války na Ukrajině. Koncern Volkswagen v reakci na ni zastavil výrobu vozidel v Rusku a export aut do Ruska. Jelikož tamní továrny vyráběly především pro ruský trh, dodávek vozů Škoda pro zákazníky v Evropě se tento krok nijak nedotýká.
Válka přesto výrobu a dodávky vozů zákazníkům ovlivňuje, na Ukrajině se totiž nachází mnoho subdodavatelů evropských automobilek. A stejně jako řada dalších, i Škoda Auto odebírá od ukrajinských dodavatelů kabelové svazky, které jsou nezbytné pro výrobu hned několika modelů. Výrazněji se to týkalo například elektrického SUV Enyaq iV, pro něž chyběly ty nejzásadnější kabelové svazky. Na rozdíl od chybějících čipů není totiž možné v případě nedostatku kabelových svazků vyrábět ani nekompletní vozy. Mladoboleslavská automobilka už ale výrobu modelu Enyaq iV obnovila. Počítá s týdenní kapacitou 1 000 vozů a tato úroveň se bude během dvou měsíců navyšovat. „Stát při partnerech na Ukrajině je pro nás nesmírně důležité. Z toho důvodu pracujeme s každým z nich na tom nejvhodnějším řešení,“ říká Karsten Schnake.
Příkladem takového řešení je dočasná duplikace výroby kabelových svazků společnosti PEKM. Firma, která na začátku invaze musela produkci přerušit, ji teď obnovila, přičemž se snaží svým zaměstnancům zajistit maximální míru bezpečí. Zároveň však PEKM ve spolupráci se Škoda Auto spustila část výroby kabelových svazků také v Mladé Boleslavi. Ze Lvova přijelo kabely do české továrny vyrábět zatím 35 zaměstnankyň. „Přesun vybavení i zaměstnanců se podařilo zorganizovat během pouhých pěti týdnů. Našim novým kolegyním pomáháme s tím, aby se ve svém dočasném novém domově dobře zabydlely,“ přibližuje Schnake.
Tým PEKM odvedl v těžké době obrovský kus práce, během pouhých pěti týdnů přesunul do České republiky výrobní linky, přístroje a hlavně tým 35 ukrajinských kolegyň.
„Všichni naši partneři zůstávají na Ukrajině a zaměřují se na to, aby byli s to fungovat ve svém vlastním prostředí. Zároveň duplikují výrobu v dalších evropských regionech a v severní Africe, aby zajistili dodávky a uspokojili zákazníky. Pro všechny ovšem zůstává prioritou návrat na Ukrajinu, brzký a bezpečný,“ zdůrazňuje Schnake.