Z pozice etapového lídra a druhého místa v celkovém pořadí automobilů musela v pondělí vpodvečer odstoupit posádka týmu Toyota Gazoo Racing Czech Tomáš Ouředníček a Lukáš Barták ve voze Toyota Hilux GR V8 T1+ z dálkové rally Africa Eco Race. Poté, co v sobotu vyhráli poslední marockou etapu, je po nedělním dni volna zastavila fatální porucha motoru. „S Marokem jsme se rozloučili doslova královskou snídaní a po náročném přejezdu hranic jsme odstartovali do první mauritánské etapy. Vyjeli jsme sice jako první auto, ale Lukáš zvládal navigaci od začátku s přehledem a hned jsme vyrazili na plný plyn,“ říká pilot Tomáš Ouředníček.
Během etapy se sice opět ozval přehřívající se diferenciál zadní nápravy, ale na to už byli Ouředníček s Bartákem na tomto závodě zvyklí. Prvním kontrolním bodem projeli na prvním místě a vypadalo to, že se jim i v této etapě podaří stáhnout náskok vedoucích Francouzů. „Pak ovšem najednou motor ztratil výkon a změnil zvuk. Zkusili jsem to ještě pomalu dojet, protože do cíle zbývalo asi osmdesát kilometrů. Když se však objevil hustý dým, bylo jasné, že je opravdu zle. Motor nás zkrátka opustil,“ popsal jezdec.
Do cílového bivaku v Benichabu dorazili zklamaní na plošině servisní Tatry. „Všichni členové týmu museli vynaložit obrovské úsilí, abychom sem mohli vůbec odjet. Když se to po mnoha peripetiích podařilo, přišlo obrovské zklamání z poruchy diferenciálu. Tohle všechno se podařilo překlenout. Naši mechanici nespali ani jednu noc celou a starali se o auto, jak mohli. To, že nemůžeme dojet až do cíle, je obrovské zklamání pro všechny,“ svěřil se Ouředníček.
Přesná příčina a rozsah poškození motoru zatím nejsou známy, ale v podmínkách závodu jde o neopravitelnou závadu. „Nejspíš to bylo zapříčiněno nějakou naší chybou. Mohli jsme třeba natankovat špatné palivo, udělat nějakou chybu v přípravě. Je to nekompromisní, ale takový je motoristický sport,“ dodal jezdec a také manažer týmu.
Do cíle v Dakaru dorazí karavana závodníků i jejich doprovod v neděli. „Zůstáváme s pelotonem, ale Dakar letos bohužel nedobudeme. Budeme se alespoň snažit poznat zdejší tratě, krajinu a – až hořkost zklamání trochu pomine – poznávat i krásu západní Sahary,“ uzavřel Tomáš Ouředníček.