Od pondělí 1. dubna jsou pro nebezpečné řidiče, kteří přišli o řidičský průkaz, povinné terapeutické programy. Pokud je neabsolvují, nedostanou řidičák zpět. A tyto kurzy nejsou úplně levnou záležitostí, vyjdou na více než 13 tisíc korun.
Řidiči, kteří odmítli test na alkohol či drogy nebo jim byl odebrán řidičský průkaz na více než rok a půl, musí od začátku dubna před vrácením řidičáku absolvovat nejen zkoušky v autoškole, ale také nově terapeutický program s psychologem. Některým nebezpečným řidičům může toto vyšetření nařídit i soud. Povinnost začala platit od začátku letošního dubna, ale reálně bude fungovat přibližně od půlky dubna.
Programy budou vedeny certifikovanými lektory, kteří musejí absolvovat specializované vzdělávání (kvalifikační kurzy) a získat odpovídající akreditaci.
Ministerstvo dopravy vysvětlilo, že statistiky ukazují, že 25 % vážných dopravních nehod je způsobeno 8 % nejrizikovějších řidičů. Na ně přitom většinou nezabírají tresty ani zákazy. Je u nich navíc vysoká pravděpodobnost, že budou své nebezpečné chování za volantem opakovat.
Nadávání policii u nás stojí pár tisíc. V Německu se ale agresivita trestá velmi draze
Jak to bude probíhat?
Kurz je pro vrácení řidičského průkazu povinný a jeho účastník se o něj bude muset aktivně přihlásit. Jako první se bude muset zaregistrovat ve veřejném portálu Metodického centra. Zde si zvolí z nabízených otevřených programů a uhradí účastnický poplatek 13 310 Kč.
Jakmile bude vše splněno, může už začít samotný kurz. Účastníky čeká 20 hodin (5x po čtyřech hodinách) skupinové terapie (musí být minimálně tři účastníci najednou) pod vedením speciálně vyškolených lektorů. Získají tím podle ministerstva dopravy hlubší vhled do svého chování a lépe si uvědomí jeho následky. V rámci kurzu se dotknou také témat alkoholu a drog za volantem.
Pokud řidič kurz úspěšně zvládne, může si opět z portálu Metodického centra stáhnout certifikát o jeho absolvování.
Desetitisíce lidí ročně
Ministerstvo dopravy tento kurz zahájilo po průzkumu v jiných světových zemích, mezi kterými byly například Švédsko, Slovensko nebo USA. Odhaduje se, že se jej každoročně bude účastnit 15 až 20 tisíc problémových řidičů.
Kdyby byl ten záměr upřímně bohulibý a měl řešit bezpečnost na silnici, byl bych i pro. Ale řidičů hříšníků je prý 15-20 tisíc ročně, akreditovaných dopravních psychologů 170. Člověk nemusí být zrovna matematický genius, aby si spočítal, že tohle vynese oněm 170-ti „odborníkům“ 260 milionů. Proč se někdo rozhodl z nich udělat milionáře hned po roce? Nebo politikům odvádějí desátek? To je ta správná otázka. Navíc to bude mít přesně kontraproduktivní účinky, protože spousta lidí si už znovuzískání ŘP zkrátka nebude moci dovolit. Ono je to totiž řádově desítky tisíc (pokuta 20-30000, tento trapný kurz za 13300, autoškola asi 6000, dopravně psychologické vyštření 2000, prohlídka obvoďákem 700, výpis z karty řidiče asi za 50 a bůhví co ještě… Takže až se milí odborníci zase budete divit, jak je možné, že je tolik řidičů s opakovanými zákazy, tak tohle je odpověď – každý prostě nemá ten čas, náladu a zbytečných 60k. A to nemluvím o tom, že když už se chcete na ten kurz přihlásit, musí být dostatečně obsazen, jinak se nekoná. Poté se musíte přihlásit na nový termín a takhle pořád dokola. Vpravdě geniální, tohle vymyslet, to muselo dát fakt spoustu práce. Důkaz místo slibů: celkem je v této chvíli v celé republice vypsáno 135 termínů. Na pouhých 16 z nich se přihlásil alespoň jeden zájemce (v takovém případě se kurz nekonná). Obsazené jsou pouze 3(!) kurzy ze 135. Ani nechci vědět, kolik geniálních a erudovaných odborníků (kteří to myslí s bezpečností na silnici opravdu vážně), na tom pracovalo a pracuje, ale člověku se z toho chce trochu zvacet…
Je to správné a mělo by to být přísné jak v Německu
Jeto jenom tahání peněz z lidí ☹ Ale co chcete od s korunpovane Republiky Česká ☹👎