Nejpozději od Nového roku budeme u čerpacích stanic tankovat jiný benzin než dosud – s větším obsahem biolihu. Pro starší auta to nemusí být úplně ideální. „Nebezpečím může být zejména koroze palivového systému,“ upozorňují experti AURES Holdings.
Deset procent biolihu namísto dosavadních pěti bude v nejbližší době obsahovat benzin Natural 95 u naprosté většiny čerpacích stanic v Česku. Přestože se zprávy o navýšení takzvané biosložky objevovaly v minulosti už několikrát, naposledy v roce 2019, zatím k této úpravě nedošlo. Nyní je to už ale definitivní. „Od 1. ledna 2024 začneme na českém území distribuovat automobilový benzín BA95 s označením E10. Přechod na toto palivo je významným krokem na cestě k emisní neutralitě. Výrazně snižuje emise skleníkových plynů, protože obsahuje až 10 procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu,“ uvedl generální ředitel skupiny Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak. Plošné zavedení potvrdila také česká čerpadlářská dvojka MOL, která provozuje více než 300 stanic.
Kvůli tomu se také od Nového roku na čerpacích stanicích u stojanů vydávajících 95oktanový benzín změní mezinárodní označení z dosavadního E5 na nové E10.
Co může být dobrou zprávou pro životní prostředí, příliš nepotěší majitele starších vozidel, konkrétně těch vyrobených před rokem 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4. „Momentálně máme v nabídce 200 aut s benzinovým motorem do roku výroby 2005. To z celkem 13 tisíc vozů v portfoliu AAA AUTO sice není mnoho, jsou to přece jen minimálně 18 let stará auta, nezanedbatelná část lidí je však má stále v garážích. Ovšem v české internetové inzerci je aktuálně kolem pěti tisíc takových vozů z celkem nabízených 108 tisíc, další zhruba 3,5 tisíce najdete v nabídce veteránů. Netýká se to tedy úplně malého množství automobilů,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, která provozuje síť největšího tuzemského prodejce ojetých vozů AAA AUTO a zánovních automobilů Mototechna.
ORLEN Unipetrol přechází na benzin BA95 v kvalitě E10. Tankovat jej lze bezpečně do aut od roku 2005
Co tedy konkrétně hrozí starším vozům? „Už u současného naturalu E5 s obsahem lihu do pěti procent mohou nastat problémy s dlouhodobým skladováním, maximální doporučená lhůta jsou tři měsíce. Problémem jakéhokoli paliva obsahujícího líh je totiž jeho dlouhodobá stabilita, líh má snahu vázat vodu ze vzdušné vlhkosti. Dalším nebezpečím při používání paliv obsahujících etanol je koroze – a to zejména palivového systému, spalovacího prostoru a výfuku,“ upozorňuje šéf servisní služeb AURES Holdings Miloslav Knap.
Na palivo E5 dokáže jezdit většina i dříve vyrobených vozů, nyní se však situace změní – na E10 by neměla jezdit auta vyrobená před rokem 2005. Neplatí to však bez výjimky – například u vozů značky Alfa Romeo je možné tankovat benzin E10 až od roku výroby 2011. A v čem je hlavní problém? „Palivo E10 vadí některým součástkám palivového systému, kupříkladu gumovým těsněním a pryžovým hadicím, z nichž jsou lihem vysávána změkčovadla, hadice pak křehnou a mohou praskat. Oxidovat mohou i kovová potrubí pro vedení paliva. Podobně se můžeme setkat s problémy při studených startech a také se sníženým výkonem a vyšší spotřebou paliva. Starších motorů s karburátory se týká hlavně právě snížení výkonu, novější motory, řízené lambda sondou, pak mívají vyšší spotřebu – líh je méně výhřevný než benzin a kvůli zachování výkonu pak řídicí jednotka posílá do palivového systému více paliva,“ vysvětluje Knap.
Dalším problémem nového paliva je podle něj biodegradace. „Může docházet ke tvorbě pevných nebo lepivých nerozpustných úsad, jež mohou ucpávat palivové trysky a filtry a způsobovat tím poruchy chodu motoru, zvlášť při delším než tříměsíčním odstavení auta. Doporučujeme majitelům starších vozidel, aby navštívili autorizované dealery a požádali je o informaci, zda je možné jejich vozidlo provozovat na benzín E10. Všem, kterých se to týká, pak doporučujeme přejít na prémiové palivo 98 až 100 oktanů, kde je ethanol nahrazen složkou ETBE (ethyl terc-butylether), protože tato složka netrpí takovými neduhy jako už zmíněný ethanol,“ dodává Miloslav Knap s tím, že vysokooktanový benzín ovšem může být problémem u veteránů s pevně nastavených předstihem zážehu.
Označení paliv:
- E5, E10, E85: automobilový benzín, kde číslo znamená maximální obsah biolihu v palivu
- B7, B10, B30, B100: motorová nafta, kde číslo znamená maximální obsah biosložky v palivu.
- XTL: syntetická nafta, která není ropného původu
I do novějšího auta budu raději kupovat 98-100 oktanový benzín bez té zasrané biosložky
Takže už mi auto kvůli tomuto benzínu vypovědělo službu..fakt „dík“ za ty „ekohujery“😠..a to mám auto z roku 2014! Hnus tyhle EU výmysly…a na co jezdí ty tanky na UA..taky na biopalivo? Šaškárna tohle😡
Dobry den, mám auto Fiat Punto,rok výroby 2000,Typ 188 A 4000 ,objem motoru 1242. Mohu prosím pouzivat novy benzin, který bude od roku 2024. Moc děkuji
Dobry den, nechci zrušit odpoved, čekám prosim na ni Děkuji
Dokud budeme jen slepě přihlížet co všechno proti nám EU chystá…nic se nezmění.
Aby Vás vy šmejdi farář po…..bal, to je hnus!
Připomeňte mi, kdo pěstuje nejvíce řepky… :-(
Jak dlouho ještě budem jenom kecat.Co takle začít něco proti tomu dělat.
Zlatý dvoutakty, ty jezdily na směs benzin- cokoliv co maže.
Od kdy benzin maže?
To je záměr, zlikvidovat starší auta, aby nám mohli tlačit do hlavy elektromobily. Všechno je to kšeft horních desetitisíc.
Nemá cenu řešit auta mě by spíš zajímalo co se stane s motorovou pilo sekačkou a další technikou co to s nimi udělá noví benzín to nikdo neřeší .
….. v každém technickém průkazu je doporučené palivo, jestliže ho někdo úmyslně neumožní tak doufám že se zvedne vlna žalob ….))
Ano, kvůli minimálním emisím, budeme ještě více kazit, huntovat auta nekvalitním palivem. My si tady budeme hrát na spasitele, celý zbytek světa pojede postaru a bude se nám smát. Evropa se svými 9% podílu znečištění asi zachrání planetu. To je holý nesmysl.
Nemáte pravdu. Celý svět už se nám „zachráncům světa“ v podobě EU směje už nyní.
Vše ekologické je lež a zrůdnost.Jde jen o zavádění nové výroby protože ty staré jsou funkční a málo výdělečné.Je třeba vystoupit z EU.Ze západu krom Audi Mercedes,,kolonizátorů a banksterů vlastně nikdynic dobrého nepřišlo!!.
Kvůli naprosto zanedbatelnému, pravděpodobně vůbec nezjistitelnému zlepšení ovzduší (pořád jde o spalování sloučenin uhlíku a vodíku) vyřadíme tisíce stále pojízdných aut a zatížíme životní prostředí jejich likvidací a výrobou nových. Tomu říkám super myšlenka!