Poplatky na dálnicích se platí takřka v celé Evropě. Způsoby jsou dva. Ten první je paušál v podobě dálniční známky, tou druhou je mýtný systém a platba podle ujetých kilometrů. A ten druhý často dopravu zpomaluje. Používají jej i v Chorvatsku, kvůli čemuž se u mýtných bran tvoří kolony. Systém bude ale změněn a přejde se na plně elektronický systém mýtného.
Chorvatsko se každé léto potýká s přívalem evropských dovolenkářů, kvůli čemuž jsou velmi vytížené tamní dálnice. Za ty se navíc platí systémem mýta, takže se pak u mýtných bran tvoří kolony. Existuje sice už i elektronický způsob platby (pomocí krabičky ENC), ale využívá jej jen hrstka řidičů. A to by se mělo změnit.
Chorvati totiž podle portálu televizní stanice TA3 s odvoláním na ČTK chystají zrušení hotovostní platby u mýtných bran a kompletní přechod na elektronicky systém. Stát se tak má do roku 2025 a připraveno je na to 100 milionů eur.
Chystáte se do Rakouska? Pozor na vysoké překročení rychlosti, mohou vám za to zabavit auto
Už podle předchozích informací by mělo jít o kombinaci současného elektronického výběru mýtného (ENC) – to je jednoduše přednabitou krabičkou za čelním sklem, z něhož se peníze automaticky strhávají – a nového systému podle registrační značky. Na takové řešení totiž Chorvatsko vyhlásilo výběrové řízení.
Nový systém by měl automaticky vést účet na registrační značku auta, který by si měl řidič dobíjet, a peníze za průjezd dálnice by se z něj podle ujetých kilometrů automaticky strhávaly. Na rozdíl od ENC ovšem nepůjde nový systém přehazovat mezi auty, protože bude vázán na registrační značku. Aby to nešlo jen tak obejít a řidiči si nepřehazovali registrační značky z jednoho auta na druhé, budou mít kamery speciální software. Ten bude registroval nejen registrační značku, ale i barvu vozidla, jeho velikost i profil.
Chorvatští zákonodárci také nedávno opět potvrdili, že nechtějí jít cestou dálniční známky.
Mimochodem, bude to další urychlení cesty po tom, co od začátku letošního roku vstoupilo Chorvatsko do schengenského prostoru, takže je možné hranice projet bez zastavení.