Pokud si budete chtít koupit osobní vůz, nemusí to automaticky znamenat, že ho dostanete během pár týdnů nebo nízkých jednotek měsíců, jako tomu bylo ještě nedávno. Teď můžete na nové auto čekat klidně i rok, ale i déle.
Za zpoždění může celosvětová krize
Důvodem je současná krize s nedostatkem dílů, hlavní čipů a polovodičů, která mimo jiné citelně zasáhla i automobilový průmysl. Procesory se prostě nevyrábějí v takové míře, aby bylo možné pokrýt poptávku. Navíc zde velkou roli hraje rovněž logistika, která hlavně na asijském kontinentu hodně vázne.
Nedivte se tak, že pokud si objednáte nový vůz dnes, můžete se stát, že s ním odjedete až na podzim příštího roku. Některé automobilky už ani nepřijímají na nové automobily od zákazníků objednávky.
Existují sice náznaky, že by se situace mohla zlepšit ještě před koncem roku, ale jiné zdroje mluví o tom, že krize potrvá ještě přibližně rok. Až do příštího léta třeba omezuje výrobu španělský SEAT.
Problémy má Škodovka i další automobilky
Potíže mají takřka všechny automobilky, Škodu nevyjímaje. Výpadky v dodávkách brání v dokončení jednotlivých vozidel, a tím i jejich předání zákazníkům. Čekací lhůta hodně závisí na typu výbavy ve vozidle. Jednodušší modely s nižší výbavou jsou k dostání daleko rychleji než auta s pokročilejší elektronikou.
Podobné problémy samozřejmě trápí i další automobilky, jako jsou Toyoto nebo Lexus. Tam je dle prohlášení generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky problém i trochu někde jinde, a sice ve zvýšené poptávce. Očekávalo se totiž, že letošní poptávka nepřekročí 14 000 aut. I přes začínající krizi však naopak poptávka vzrostla za tento rok o zhruba čtyři tisíce aut. I tak ovšem Toyota výrobu v závodě v Kolíně kvůli nedostatku dílů také omezuje.
Potíže má i Kia, ovšem nikoliv u všech vozidel. Zákazníci jsou nuceni čekat primárně na nejpopulárnější model této korejské automobilky – Sorento. I v tomto případě za tím stojí zvýšená poptávka zejména v Koreji spolu s nedostatkem čipů, a to hlavně pro modely s panoramatickou střechou. Čekací doba se místo standardních čtyř až šesti měsíců protáhla až na osm, výjimečně i na rok. A to i protože se auto dováží z Jižní Koreje.
U automobilky Hyundai hodně záleží na tom, jaký model si zákazník objedná. U modelů vyráběných v Jižní Koreji, což je Kona se spalovacími motory (elektrická Kona Electric se vyrábí ve slezských Nošovicích), Ioniq, Santa Fe, Ioniq 5 Nexo, se čeká přibližně šest až devět měsíců. Na ostatní modely se čeká řádově o týdny, nikoliv o měsíce déle.
TAK SI KUPUJTE STARŠÍ A NOVE DÍLY DO NICH!!!!!JE TO DOCELA ZABAVA I BEZ ČIPU.