moskvic-rusko

O auta není v Rusku zájem, neprodávají se ani ta ruská, ani ta čínská. Pětina tamních dealerů může do konce roku zmizet

Autor: Petr Pilný - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Moskvič - 13. 8. 2025


Ještě před pár lety při začátku války ruská média i politici slibovali, že domácí automobilový trh přežije bez západních značek díky čínským výrobcům a návratu značek, jako je Moskvič nebo Volga. Realita roku 2025 však ukazuje jiný obraz. Prodeje klesají, sklady se plní, ale auta se neprodávají. Výsledkem je to, že desítky ruských dealerů každý měsíc zavírají. Podle analytiků hrozí, že do konce roku skončí až pětina všech prodejců aut v zemi.

První pololetí přineslo tvrdá čísla. Prodalo se jen 530 tisíc nových vozů, což je meziročně o 28 % méně. Zatímco v běžných dobách by zásoby 500 tisíc aut vystačily zhruba na dva měsíce, dnes trh nedokáže tyto vozy nakoupit ani za půl roku. Kvůli tomu bylo od dubna do června 2025 zavřeno 137 showroomů a počet aktivních smluv mezi výrobci a prodejci se propadl o téměř dvě stovky. Nejvíc zasáhl propad skupinu KljušAvto, která od ledna zredukovala spolupráci z 90 značek na pouhých 36.

Hlavní důvod je prostý: prodávat auta se přestává vyplácet. Firmy zavírají nerentabilní pobočky, ruší franšízy s mizivými prodeji a hledají jiné způsoby, jak původní showroomy využít. Nejprve mizí značky s minimálním odbytem, mezi nimi čínští nováčci jako Kaiyi, BAIC nebo Livan, ale také domácí projekty Moskvič a Sollers. Krize se dotýká i prémiového segmentu, protože v Moskvě skončilo například centrum Lamborghini. Někteří dealeři (jako třeba skupina Borishof) se úplně stáhli z trhu s ojetinami a přestali vykupovat starší vozy.

Zlom přišel v létě. Naděje, že se situace obrátí, se vytratila. Mezi majiteli autosalonů převládl spíš pocit rezignace. Některé společnosti už showroomy přestavují na jiné provozy. A co bylo ještě před rokem stabilním byznysem, tedy nakoupit auta od výrobce a prodat je koncovému zákazníkovi, se v dnešních podmínkách proměnlivého kurzu a nejisté ekonomiky stává hazardem.

Velký příslib čínských automobilek se nenaplnil. Na trhu sice jsou, ale mnoho zákazníků je bere jen jako nouzovou volbu. Ani „nové“ Moskviče (viz například úvodní foto), které jsou ve skutečnosti přestavěné čínské modely JAC, si cestu k zákazníkům nenašly. Navíc zdražil leasing a úvěrové prodeje spadly z někdejší poloviny na pouhých 27 %. Situaci ještě zkomplikovala fáma, že by se západní automobilky mohly vrátit. Část kupujících se rozhodla raději počkat a peníze držet v bance. Jestli se ale svých oblíbených značek znovu dočkají, to je otázka…

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru