Automobilový svět se připravuje na výměnu u kormidla jednoho ze svých největších hráčů. Vedení skupiny Stellantis totiž převezme nový generální ředitel Antonio Filosa. Přestože se mění osoba na vrcholu hierarchie, firemní přístup k odměňování zůstává v jádru nezměněn. Podle interních dokumentů, na které odkazuje agentura Reuters, může nový šéf v následujících letech dosáhnout roční odměny až 23 milionů dolarů, což je v přepočtu bezmála půl miliardy korun.
Méně než Tavares, ale stále v milionech
Antonio Filosa přichází na vrchol Stellantisu z pozice šéfa severoamerického trhu Stellantisu. Jeho základní nástupní plat bude 1,8 milionu dolarů ročně (cca 39 milionů korun). Tento základ je mírně nižší než u jeho předchůdce Carlose Tavarese, jehož vysoké příjmy opakovaně vyvolávaly kritiku veřejnosti i odborových svazů. Přesto však bude mít nový šéf k dispozici výrazně nadstandardní motivační složky.
Kromě základní mzdy bude Filosa pobírat roční bonusy až do výše 400 % své mzdy. Dále může získat dlouhodobé výkonové odměny, které mohou v některých letech dosáhnout až 780 % jeho platu. Jen za částečný rok ve funkci (od léta 2025 do konce kalendářního roku) se jeho výdělky mohou vyšplhat nad 10 milionů dolarů (přes 216 milionů korun). V plně aktivním roce 2026 se očekává celková roční odměna ve výši kolem 18 milionů dolarů (asi 390 milionů korun). Vrcholem pak má být rok 2028, kdy by Filosa mohl dosáhnout maximální odměny ve výši 23 milionů dolarů, tedy v přepočtu bezmála půl miliardy korun.
Antonio Filosa novým generálním ředitelem koncernu Stellantis, nahrazuje Carlose Tavarese
Luxusní benefity jako samozřejmost
Kromě finančních odměn má nový CEO nárok na řadu dalších výhod, které odpovídají jeho postavení. Patří mezi ně osobní využívání firemního letadla, vlastní bezpečnostní tým, služební vozidla, zdravotní péče v USA, důchodový plán, roční zdravotní prohlídky a také daňová kompenzace. Všechny tyto položky jsou zahrnuty v balíčku, který má za cíl zajistit manažerovi maximální komfort a bezpečí.
Otevřená otázka: Je takové ohodnocení oprávněné?
Skutečnost, že se základní plat Filosy pohybuje pod úrovní jeho předchůdce, by mohla na první pohled naznačovat posun směrem k větší umírněnosti. Celkový systém však zůstává v zásadě stejný – výrazně orientovaný na výkon a vázaný na dosažení strategických cílů. Ovšem transparentnost těchto cílů bývá často zpochybňována.
V minulosti čelil Stellantis kritice za neadekvátní odměňování vrcholových manažerů v kontrastu s tlakem na náklady ve výrobních závodech, zejména v Evropě. Odbory v Sochaux, domovské továrně značky Peugeot, opakovaně proti výši odměn Carlosa Tavarese protestovaly. Demonstrace proti výši jeho odstupného se konaly i začátkem roku 2024. S příchodem nového vedení tak zůstává otázkou, zda a kdy dojde k další diskuzi o výši odměňování.
Vysoké odměny vrcholových manažerů jsou v automobilovém průmyslu obecně častým předmětem veřejné debaty o spravedlivém rozdělení zisků a transparentnosti odměňování. Pro srovnání, Luca de Meo, generální ředitel Renaultu, si v roce 2024 podle magazínu Usine Nouvelle vydělal přibližně 5,5 milionu eur (asi 136 milionů korun), zatímco Oliver Blume z Volkswagenu si podle Spiegelu na účet připsal více než 10 milionů eur (přes čtvrt miliardy korun).