Iran_Khodro-Peugeot_405-01

(Nejen) u nás se dá Peugeot 405 považovat už za hodně solidní youngtimer, vždyť se tu prodával od roku 1987 do roku 1997. Jenže jsou země, kde si tohle auto můžete pořád koupit nové. I tam se ale jeho život chýlí k velmi brzkému konci.

Peugeot 405 bylo hodně úspěšné auto, vždyť získalo v roce 1988 titul evropského auta roku (European Car of the Year). V Evropě se nakonec prodalo na 4,6 milionu kusů. Zajímavostí také je, že šlo o poslední auto francouzské značky, které se prodávalo i v Americe (1988-1991).

Po tom, co se Peugeot 405 přestal prodávat v Evropě, však jeho život neskončil. Stále bylo možné ho koupit. Nabízen byl v takových zemích, jako jsou Egypt, Zimbabwe, Chile, Argentina, Tchwajwan anebo Írán. A právě poslední jmenovaná země je tou, kde je stále v nabídce.

Peugeot 405 vyrábělo do roku 2012 stále ještě PSA, ale to pak výrobu z důvodu složitých mezinárodních vztahů mezi Íránem a USA stoplo. Automobilka Iran Khodro (IKCO), která v této zemi peugeoty pro PSA vyrábí, se s tím ale nechtěla smířit a rozhodla se Peugeot 405 vyrábět sama. Výroba se nakonec v roce 2016 opět rozběhla.

Auto se vyrábí z velkého množství dílů od tamějších dodavatelů, ale francouzský Peugeot je ve výrobním řetězci stále přítomen. Dodává totiž stále některé specifické díly. Magazín idnes.cz ve svém článku z konce roku 2017 také tvrdí, že za rok 2017 bylo v Íránu prodáno více než 190 tisíc Peugeotů 405.

 

Jenže počet prodaných čtyři sta pětek už se brzy zvyšovat nebude. Důvodem je vyjádření Íránského institutu pro normalizaci a průmyslový výzkum, který říká, že toto auto už v současné době a podobě nesplňuje potřebné předpisy. Podle automobilky IKCO je tak už jeho modernizace nerentabilní.

Již od konce loňského roku tak IKCO vyrábí nástupce 405 a obě auta zatím vznikají společně. O tom, že Peugeot 405 po více než třiceti letech výroby skončí, přitom výrobce IKCO informoval už v listopadu 2019. Finálně se tak stane ke konci června 2020.