Během následujících pár týdnů by měl být plně zprovozněn nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Stavba začala už v létě roku 2021 a formou projektu PPP ji staví a bude se o ni starat sdružení Via Salis.
Radary i nepřetržitá kontrola
Nový úsek dálnice D4 bude svým způsobem jedinečný. Osazen bude nejmodernějšími technologiemi pro řízení provozu dálnice. Zhotovitel dálnice je navíc zavázán, že se o ni bude pro příštích 25 let starat. A nepředstavujte si, že to znamená jen zimní úklid. Několik desítek lidí bude mít na starost dohled nad provozem, pravidelnou letní i zimní údržbu, kontrolu a bude se starat o to, aby se s dálnicí ideálně nic nestalo. Pokud ano, případně ve chvíli, kdy dojde k nějaké mimořádné události, musejí být rychle připraveni reagovat. V týmu, který se o dálnici bude starat, tak nechybí operátoři, technici, ale ani IT specialisté.
Scania navíc společnosti Via Salis Operations předala pět speciálních aut Scania P 410 s konfigurací náprav 6×4 a jedno s konfigurací 8×4. „Všechna vozidla jsou vybavena výkonnými šestiválcovými motory o zdvihovém objemu 12,7 l, s maximálním výkonem 302 kW/410 koní a točivým momentem 2150 Nm při otáčkách 900–1340 ot/min. Pro co nejsnadnější a nejbezpečnější obsluhu jsou vozidla opatřena převodovkou Scania Opticruise s 12+2 stupni a plazivými převody, které zaručují bezproblémové nasazení v náročných provozních podmínkách. Nasazená vozidla budou hrát klíčovou roli při údržbě dálnice D4, která byla vybudována v rámci dlouhodobého PPP projektu mezi státem a společností Via Salis. Díky švédské technologii a spolehlivosti vozidel Scania budou moci silničáři zajišťovat bezpečnost a sjízdnost tohoto nového úseku dálnice, a to i v náročných zimních podmínkách,“ popsala Scania.
K tomu všemu je potřeba počítat také s kontrolou rychlosti a hmotnosti aut. Oficiální facebookový profil Dostavba dálnice D4 napsal: „Na dálnici D4 vznikne osm úseků s měřením rychlosti. Řešení přestupků bude mít na starosti obec s rozšířenou působností Písek. Na obrázku vidíte jednu z kamer pro úsekové měření rychlosti. Čáry na vozovce jsou v místě, kde je zabudována váha pro vysokorychlostní vážení. Oboje v kilometru 59,9.“
Vysokorychlostní vážení ŘSD popisuje následovně: „Jde o zařízení pro dynamické vážení vozidel v reálném čase. Zařízení je navrženo tak, aby dokázalo zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav v průběhu jízdy vozidla přes místo měření za běžné cestovní rychlosti či snížené rychlosti bez nutnosti zastavení vozidla.“