Během následujících pár týdnů by měl být plně zprovozněn nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Stavba začala už v létě roku 2021 a formou projektu PPP ji staví a bude se o ni starat sdružení Via Salis.
Radary i nepřetržitá kontrola
Nový úsek dálnice D4 bude svým způsobem jedinečný. Osazen bude nejmodernějšími technologiemi pro řízení provozu dálnice. Zhotovitel dálnice je navíc zavázán, že se o ni bude pro příštích 25 let starat. A nepředstavujte si, že to znamená jen zimní úklid. Několik desítek lidí bude mít na starost dohled nad provozem, pravidelnou letní i zimní údržbu, kontrolu a bude se starat o to, aby se s dálnicí ideálně nic nestalo. Pokud ano, případně ve chvíli, kdy dojde k nějaké mimořádné události, musejí být rychle připraveni reagovat. V týmu, který se o dálnici bude starat, tak nechybí operátoři, technici, ale ani IT specialisté.
Scania navíc společnosti Via Salis Operations předala pět speciálních aut Scania P 410 s konfigurací náprav 6×4 a jedno s konfigurací 8×4. „Všechna vozidla jsou vybavena výkonnými šestiválcovými motory o zdvihovém objemu 12,7 l, s maximálním výkonem 302 kW/410 koní a točivým momentem 2150 Nm při otáčkách 900–1340 ot/min. Pro co nejsnadnější a nejbezpečnější obsluhu jsou vozidla opatřena převodovkou Scania Opticruise s 12+2 stupni a plazivými převody, které zaručují bezproblémové nasazení v náročných provozních podmínkách. Nasazená vozidla budou hrát klíčovou roli při údržbě dálnice D4, která byla vybudována v rámci dlouhodobého PPP projektu mezi státem a společností Via Salis. Díky švédské technologii a spolehlivosti vozidel Scania budou moci silničáři zajišťovat bezpečnost a sjízdnost tohoto nového úseku dálnice, a to i v náročných zimních podmínkách,“ popsala Scania.
K tomu všemu je potřeba počítat také s kontrolou rychlosti a hmotnosti aut. Oficiální facebookový profil Dostavba dálnice D4 napsal: „Na dálnici D4 vznikne osm úseků s měřením rychlosti. Řešení přestupků bude mít na starosti obec s rozšířenou působností Písek. Na obrázku vidíte jednu z kamer pro úsekové měření rychlosti. Čáry na vozovce jsou v místě, kde je zabudována váha pro vysokorychlostní vážení. Oboje v kilometru 59,9.“
Vysokorychlostní vážení ŘSD popisuje následovně: „Jde o zařízení pro dynamické vážení vozidel v reálném čase. Zařízení je navrženo tak, aby dokázalo zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav v průběhu jízdy vozidla přes místo měření za běžné cestovní rychlosti či snížené rychlosti bez nutnosti zastavení vozidla.“
O takových vahách jsem prvně slyšel někdy krátce po revoluci. Jak se povedlo je prosadit proti kamioňácké lobby by bylo téma na samostatný článek. Měly by být na každé dálnici.
ta váha funguje do chvíli než se dálnice trochu zvlní tak už ty hodnoty litaji jak kde foukne.