Škoda Kodiaq

Nové ovládání vozů Škoda: jednotné a přitom individuální

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 12. 2. 2024


Škoda Auto postupně zavádí nové uživatelské rozhraní palubního systému vozů. Přináší nejen snazší ovládání, ale také výrazně bohatší možnosti individuálního přizpůsobení než doposud.

Nový koncept ovládání palubního systému vozu, tedy funkcí na dotykovém displeji infotainmentu i takzvaném Virtuálním Kokpitu, je určený pro vybrané vozy Škoda napříč kategoriemi a platformami. Prostředí nazvané Flow HMI bude jednotné, i když se jeho funkce a některé konkrétní detaily, včetně ovládacích prvků, mohou v jednotlivých modelech lišit.

„Snažili jsme se dosáhnout optimálního využití digitálních technologií a fyzických ovladačů,“ naznačuje základ konceptu designér Daniel Hájek, který vedl návrh designu uživatelského rozhraní. Proto jsou jeho součástí například i otočné ovladače Smart Dials, které uvedly nové modely Superb a Kodiaq. Právě tyto vozy spolu s Enyaqem modelového roku 2024 nové HMI přinášejí do praxe jako první. Postupně na něj přejdou i další auta značky Škoda, včetně elektromobilů.

„Přizpůsobení různým druhům vozů a jejich konkrétním výbavám bylo jednou z našich hlavních starostí při celém návrhu,“ vysvětluje Pavel Tůma, který vedl vývoj po technické stránce. Jenže přizpůsobení různým vozům je jen jednou z hlavních potřeb, ještě důležitější je, aby si s ním rozuměl uživatel. „Jde o jeden z prvních projektů, který vznikl na základě práce UX designérů a uživatelských výzkumů. Právě uživatelskému testování jsme věnovali velkou pozornost a hodně času,“ komentuje Tůma.

Všechno pěkně po ruce

Právě z uživatelského testování vzešlo několik důležitých závěrů: třeba to, že řidiči chtějí mít některé důležité funkce snadno po ruce. To zajistí nejen tlačítka a další fyzické ovladače, ale i nové uspořádání prvků na dotykové obrazovce. Obsahuje vždy dostupnou spodní lištu s důležitými zkratkami a také horní lištu sdružující funkce vozu.

Druhým zjištěním bylo, že každý uživatel má trochu jinou představu o tom, které jsou ty nejdůležitější funkce. Takže v jednotném rozložení umožňuje Škoda prvky v detailu přizpůsobit. „Uživatel si může snadno definovat položky ve spodní liště i v levé části té vrchní,“ říká Tůma. Spodní lišta obsahuje přístup k obvyklým kategoriím funkcí, jako jsou média, navigace, ovládání telefonu nebo klimatizace, ta horní zase k aktuálnímu dění a některým konkrétním detailům (třeba ovládání asistenčních systémů). „Upřednostnili jsme to, co je pro zákazníka nejdůležitější, zároveň jsme mu dali možnost to přímo ovlivnit,“ dodává Tůma.

Každý podle svého gusta

„Zapracovali jsme i na grafickém pojetí systému. Uživatel si tedy může snadno přizpůsobit i vzhled hlavního displeje, ladit může pozadí a barvy s tím, že má na výběr, jestli tyto volby bude respektovat také grafika přístrojového štítu, nebo zda ta zůstane nezávislá v tmavých odstínech,“ popisuje další změnu Daniel Hájek.

Důležitým detailem je také to, že barvy, ikony i další základy grafického pojetí prostředí uživatelé znají třeba z mobilní aplikace MyŠkoda i webu automobilky. Právě to je důvod, proč Škoda před několika lety na jednotný systém vzhledu Škoda Flow vsadila: aby se uživatel snadno zorientoval kdekoli. Celkově využili designéři plošší 2D grafiku s novými uvítacími animacemi, animovanou asistentkou Laurou a novým vzhledem mapy. Vše se nese v duchu nové firemní identity značky.

Významnou změnou prošlo i zmíněné prostředí v kapličce pod volantem. Takzvaný Virtuální Kokpit se totiž stává u vozů Škoda téměř samozřejmostí a tomu se celý koncept přizpůsobil. Nejen, že reflektuje grafické pojetí z centrálního dotykového displeje a umožňuje opět přizpůsobení, ale částečně nové je i jeho ovládání. Zatímco doposud uživatel měnil šipkami na volantu na obě strany předdefinované pohledy, teď se jednou šipkou mění obsah a druhou způsob jeho zobrazení. Uživatel má tedy ještě větší možnosti volby v tom, jak chce informace sledovat.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru