Po 30 letech čekání se Nová Paka konečně dočkala, město má nový obchvat, který má přinést výraznou úlevu místním i řidičům, kteří tudy projíždějí. Osm a půl kilometru dlouhá trasa silnice I/16 odvádí dopravu mimo centrum a ukončuje každodenní situaci, kdy rušnými ulicemi projíždělo až 20 tisíc aut denně.
Nová komunikace začíná u Kumburského Újezdu, vede přes Heřmanice a Štikov, a opět se napojuje na hlavní tah u Vidochova. Na papíře to vypadá jednoduše, realita ovšem byla mnohem složitější. Stavba, která začala v září 2022, musela čelit členitému terénu i tvrdým horninám. Nevyhnuly se jí ani řízené odstřely, aby se vůbec dalo ve stavbě dál pokračovat.
Za necelé tři roky je však hotovo. Cena stavby přesáhla 1,6 miliardy korun a obchvat se zařadil mezi největší dopravní stavby posledního desetiletí v regionu.
Na trase vzniklo 16 mostů. Nejvýraznější z nich je 423 metrů dlouhá estakáda nad Štikovskou roklí. Celá osmina silnice je vlastně na mostech, což je podle Ředitelství silnic a dálnic mimořádné. Stejně nezvyklé jsou i čtyři kilometry protihlukových stěn, které měly být nutností, protože silnice vede místy jen kousek od obytné zástavby.
Přestože už se dá obchvatem jezdit, práce ještě nekončí. Do září mají být hotové terénní úpravy a otevře se i přivaděč ve Štikově. „Právě Štikovská ulice bude podle mě nejvytíženější,“ odhaduje starosta Nové Paky Pavel Bouchner.
A tím to nekončí. Další obchvat se chystá v nedaleké Horce u Staré Paky, jeho výstavba by mohla začít kolem roku 2030. Náklady se odhadují na jednu miliardu korun. Královéhradecký kraj tak zažívá období, kdy se staví či připravuje několik obchvatů zároveň – od Náchoda přes Častolovice až po Solnici.
Pro obyvatele Nové Paky je ale nejdůležitější, že se jim po letech uleví. Nový obchvat má totiž šanci změnit každodenní život ve městě, kde dříve hluk a kolony patřily k běžnému koloritu.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek