Nouzové tlačítko v autě umí zachránit životy. Použití omylem problém není, zneužití se ale trestá

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Hasiči ČR - Ilustrační foto: Anna Russová - 11. 10. 2024


Od 1. dubna 2018 mají malé tlačítko na stropu všechna od té doby nově vyrobená auta. Řada řidičů ale neví, k čemu přesně vlastně slouží, protože jej nikdy nevyzkoušeli. Někteří lidé se navíc bojí, že jsou pomocí tohoto systému sledováni či odposloucháni. A zaznamenali jsme i obavy týkající se následků toho, když tlačítko omylem stisknou třeba nenechavé ruce dětí. Teď si vysvětlíme, o čem toto tlačítko je a co umí.

Nikdo vás neposlouchá, to až po nehodě

Systém eCall, s nímž toto malé tlačítko přímo souvisí, je součástí bezpečnostních prvků auta. Jeho úkolem je, aby v případě potřeby (zejména nehody nebo potřeby) zavolal o pomoc. Můžete jej použít vy sami, třeba v případě, kdy se vám v autě udělá špatně. Nastaven je ale tak, že po větší nehodě volá k místu pomoc sám (záleží to zejména na aktivaci airbagů). „Pokud se stanete účastníky vážné dopravní nehody, systém eCall se aktivuje a spojí vás prostřednictvím telefonního a datového spojení s pracovníky nejbližšího střediska pro tísňové volání. Cestující ve vozidle pak mohou případně komunikovat s operátory a středisku jsou zároveň automaticky přeposlány základní údaje: přesné místo a čas nehody, identifikační číslo vozidla, přesná poloha a směr jízdy. To umožní pracovníkům tísňové linky vaši situaci správně vyhodnotit. Pokud se systému eCall nepodaří spojení navázat, objeví se ve vozidle indikátor poruchy,“ vysvětlila Lucie Pipiš z generálního ředitelství HZS ČR.

To ale neznamená, že systém kabinu jakýmkoliv způsobem odposlouchává. Dokud není aktivován ručně nebo automaticky po nehodě, je vypnutý. „Po dopravní nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo použit mobilní telefon. Ve všech uvedených případech dokáže systém eCall pomoci. Výrazně zkracuje reakční čas tísňové linky a pomáhá zachránit životy nebo snížit dopady zranění,“ doplnila Lucie Pipiš.

Auta jsou dnes vybavena systémy, které mohou zachránit život

Co, když ho stisknete omylem?

Výše položená otázka asi napadla každého, kdo systém v autě má. Můžete se přehmátnout třeba při otevírání střešního okna nebo rozsvěcování stropního osvětlení. Anebo jej třeba aktivují nenechavé děti. Pamatujte si, že se vůbec nic neděje. Hlavně musíte s operátorem, který se ozve, komunikovat. V klidu vysvětlete situaci, omluvte se, a garantujeme vám, že z toho žádný průšvih nebude.

Jiná situace však nastává v případě, kdy je tlačítko používáno k zneužívání tísňové linky. „Lidé by si měli uvědomit, že při volání na tísňovou linku není nikdo anonymní. Vypátrat volající není těžké a postih je vysoký. Operátoři tísňových linek disponují vyspělým technickým zařízením, které umožňuje nejen zjistit přesné místo volání, ale i jeho telefonní číslo, pak je již snadné odhalit pachatele. Lidé zneužívající tísňové linky se vystavují nejen hrozbě citelného finančního postihu. Mnozí si navíc zřejmě ani neuvědomují, že zatímco zcela zbytečně blokují linku tísňového volání, rychlou pomoc policistů potřebuje někdo jiný. Pokud se podobná zlomyslná volání na tísňovou linku opakují, nebo pokud musí policie naprosto zbytečně vynaložit náklady spojené s vysláním výjezdu specialistů na místo, kde k ničemu nedošlo, případ řešíme jako přestupek a oznamujeme jej Českému telekomunikačnímu úřadu. Ten může volajícímu v přestupkovém řízení uložit pokutu až 200 000 korun. Pokud se přestupce takového jednání dopustí opakovaně během dvou let, částka sankce může být dokonce až dvojnásobná,“ upozornila tisková mluvčí policie královéhradeckého kraje Lucie Konečná.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

1 názor na “Nouzové tlačítko v autě umí zachránit životy. Použití omylem problém není, zneužití se ale trestá”

  1. Věděl by někdo jak vypnout toto zařízení.
    Na vysvětlenou jsem velice skeptický na výdobytky tohoto druhu.
    Mimo jiné mi teď dělá potíže asistent, který brzdí a vydává poplašené signály, údajně odvrací nehodu. Pokud to udělá bezdůvodně a bude z toho nehoda, kdo za to ponese vinu? Jasně řidič !!!
    Věděl by někdo jak to vypnout?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru