V automobilovém průmyslu existuje spousta velmi zajímavých profesí, přičemž jednou z nich je takzvaný očichávač, které zaměstnává například značka Nissan. Jakkoliv označení jeho pracovní pozici zní lehce bizarně, práce je to poměrně náročná a zodpovědná. A potřeba je o to víc, o co jsou nová auta tišší než kdy dříve.
Že nevíte, co má hluk společného s čichem, pachy a vůněmi? Vlastně je toho spousta. Od doby, kdy jsou auta tichá, soustředí se lidské smysly v interiérech i na jiné věci, než zvuk motoru nebo samotné jízdy. A první, co nás doslova praští do nosu, je to, jak interiér auta voní či naopak páchne. Vůně nového auta je velmi specifická, především když má kožený interiér. Pokud ovšem výrobce použije levnější materiály a lepidla, může se pojem „vůně nového auta“ velmi rychle změnit v příšerný zápach.
Aby se právě tohle Nissanu nestalo, zaměstnává ve Velké Británii mladého muže jménem Peter Karl Eastland. Jako specialista na hodnocení pachu aut má nejen perfektně trénovaný nos, ale také magisterský titul z chemie a forenzních věd na Leicester University.
Jeho prací je otestovat nová vyrobená auta tak, aby neprodukovala žádný nepříjemný zápach. Pachy se ovšem mění jak v závislosti na čase, tak na denní či roční době. Auto jinak voní na slunci a jinak v noci, když mrzne. A aby se ani v jednom z těchto případů nestalo, že bude jakýkoliv model Nissanu podivně nebo nepříjemně zapáchat, zkouší Peter vůně jak v různých prostředích. Některé přímo v autě, jiné samostatně v laboratoři. Krom toho Peter také musí zajistit, aby žádný z použitých materiálů svým pachem nemohl vyvolat alergickou reakci.
A v rámci značky Nissan není jediným specialistou na pachy. Automobilka obdobné pracovníky zaměstnává také v Japonsku nebo Americe.